Kastrerad hankatt som luktar illa

P

Petunia

Mina föräldrars hankatt (kastrerad, ca 8 år) har på senare tid börjat lukta riktigt illa från rumpan...

Har katter analkörtlar som hundar, och kan det vara det som luktar isf? Kan man tömma dessa själv då, eller måste veterinär göra det?

Han är inte smutsig, han tvättar sig som vanligt, har inga sår eller andra konstigheter... han är en helt vanlig och i övrigt frisk, normalviktig katt som luktar illa helt enkelt :P

Min lilla (kastrerade) honkatt som jag har med mig dit är väldigt intresserad av honom, hon som annars mest tycker han är jobbig och fräser på honom trots att han helst håller sig på behörigt avstånd. Nu springer hon med nosen i rumpan på honom...
 
Sv: Kastrerad hankatt som luktar illa

Analsäckarna kan bli inflammerade och i värsta fall spricka om det har blivit som en böld, men det är inte så vanligt. Om det luktar mer än just när han varit på toa kanske det kan vara något inflammerat som behöver behandlas av veterinär. Man kan se öppningarna från analsäckarna på var sida om ändtarmsöppningen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 413
Senast: Mahonia
·
L
Övr. Katt Hej, jag behöver råd ang våra katter. Hankatten, 9 mån, nyligen kastrerad. Honkatten 8 år, hittekatt, kastrerad. Honkatten kom till oss...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: Heulwen
·
N
Övr. Katt Vi fick för ca 1 år sen en ny granne. Hon hade två katter. Hon berättade att den ena var omplacerad för att den var elak mot andra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 655
Senast: Giganten
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 972
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp