Sv: Kastrera tik.. eller inte?
Jag har endast låtit kastrera en tik under mitt hundliv och det var en tik som blev oerhört skendräktig efter varje löp efter att hon fick sin valpkull.
Att hon blev trött och slö direkt efter löpslutet och som varade under 2 månader, med lite vätska i kroppen (hon blev precis som dräktig) störde mig inte. Det var bara att anpassa livet med en hund som levde i sin egen bubbla en tid
Värre var när hon haft sin 30 sekunders "förlossning" och blev pigg igen. Då fylldes nämligen mjölkbaren på rejält - så pass rejält att hon fick mjölkstockning och 40 graders feber med oerhörda smärtor varje gång. På henne hjälpte det inte att halvera matransonen och försöka öka motionen (öka på en hund man fick släpa fram - det gick inte). Hon tålde heller inte Galastop som man kan ge mot skendräktighet, så det var inget alternativ att fortsätta ge.
Hon fick bli kastrat vid 5,5 års ålder och det var nog det bästa för henne. Dock blev hon inkontinent 1 år senare och det var inte roligt för en hund som var gravt renlig att vakna i sitt eget pink varje natt. På henne fungerade dock medicin mot det, men medicin är aldrig kul att behöva sätta på en icke sjuk hund. Men det blev ett måste då hennes övriga sjukdomshistoria gjorde att hon periodvis även drack mer och det gjorde att att nattpinkadet blev en otroligt blöt historia.
Då hon var en korthårig hund, så märktes ingen skillnad på hennes päls mer än att den blev lite mjukare. I övrigt var hon samma goa hund som före ingreppet, förutom att hon slapp bli sjuk pga mjölkstockning två gånger per år.
Däremot är kastrering av tik ett rätt stort ingrepp då det faktiskt är buköppning, så det är inget jag skulle göra "bara för att".