Kastrera tik.. eller inte?

Sv: Kastrera tik.. eller inte?

Kl

Våran tik var kastrerad. Märktes igen skillnad. Hade lite svårt att hålla sig det sista men då var hon 12,5 och gick på vätskedrivande. Kunde bli någon pöl inne då och då.

Livmoderinflammation är så pass vanligt och så pass allvarligt att många försäkringsbolag ger rabatt på försäkringen om tiken är kastrerad.

Ja det blir ju en vinst för försäkringsbolagen, men blir det en vinst för tiken?

Pyo är dessutom vanligare bland vissa raser o relativt ovanligt i andra. Att som veterinär ha rabatter på kastrering strider mot veterinärernas smådjursektion.

Finns nog ingen ras där livmoderinflammation inte förekommer ;) Det är bara en fråga om vilka individer som drabbas.

Fast eftersom förekomsten skiljer sig rejält mellan olika raser finns det väl misstanke om genetisk påverkan.

KL

Min ståndpunkt, både för hanar och tikar, är att man inte kastrerar om det inte behövs. Mår hunden uppenbart dåligt och man är säker på att det är hormonrelaterat så självklart. Tycker också det kan vara ok om det görs på en vuxen hund (kring 4-5 år) som är utvärderad och där man övervägt för- och nackdelar noga, även om hunden mår bra.

Jag har en kastrerad tik. Hon blev fruktansvärt slö och låg både före, under och efter löp samt kring skendräktighet. Där bestämde vi oss för att kastrera eftersom det inte gick att få till ett vettigt hundliv som det var (hon ville inte göra annat än att bygga bo och äta mat under stora delar av året).

Har också en intakt tik som jag ibland överväger att kastrera men då jag inte har någon "bra" anledning så låter vi nog bli. Hon har dessutom problem med att hon är osäker i vissa sammanhang och det vågar jag inte riskera att förstärka.

KL

Tack för allas tankar och information. Väldigt bra länkar!
Jag har nära kontakt med uppfödaren till min hund och mamman, syskon (hel och halv), ingen har haft problem med livmodersinflamation (vad hon vet om).. hon har bra kontakt med många av "släktingarna" till min lilla. Så tack och lov verkar det inte vara något som "går i släkten" om det skulle vara genetiskt. :)

Min får vara fertil sålänge hon mår bra, skulle hon få problem så blir det kastrering direkt. Jag har blivit lite extra avskräckt efter att ha läst om att de kan bli ännu mer osäkra. Min kan vara väldigt osäker på nya hundar och söker en del stöd hos mej som förare vid nya platser och vid nya moment. Hon är ingen harig hund som jag ser det, men hon vill gärna utvärdera från håll nån minut innan hon kastar sej in i situationen. Och jag vill inte förstöra det vi har jobbat med genom att kastrera och så blir hon jätteharig och osäker.. Det vinner varken jag eller hon på..

Hanen var så självsäker att det sprutade ur öronen på honom, så inga problem där inte..;):D Men han mådde ju uppenbarligen inte bra av att vara fertil heller.

Mvh Domino_s

Just av den anledningen har jag inte ens tänkt tanken på att kastrera OM det inte rör sig om en tik med hysteriskt jobbiga löp/skendräktigheter eller motsvarande.

Samma här. Har dessutom mött tikar som är kastrerade men ändå löper!:crazy:

Jag är jätteledsen att Frodo kastrerades innan han kom till mig också, jag ser absolut att det har tagit udden av karaktären lite. Både i relation till andra hundar och i hans eget beteende.

Senast ändrad:

Samma här. Har dessutom mött tikar som är kastrerade men ändå löper!:crazy:

Samma här, en goldentik i min bekantskapskrets löper för fullt när ungtikarna sätter igång och löper.. (hon blöder inte, men ställer gärna upp sej och svansar, slafsar och gnyr framför hanarna)..

Hon blir dessutom skendräktig relativt ofta, plockar barnens leksaker/nallar och har som sina valpar. Den blir dessutom väldigt vaktig med maten och sin bädd och har vid flertalet tillfällen hoppat på de andra hundarna när de kommer i närheten av hennes "valpar".. Det tråkiga är att detta beteendet hade hon inte innan..:(

Mvh Domino_s

Jag har endast låtit kastrera en tik under mitt hundliv och det var en tik som blev oerhört skendräktig efter varje löp efter att hon fick sin valpkull.

Att hon blev trött och slö direkt efter löpslutet och som varade under 2 månader, med lite vätska i kroppen (hon blev precis som dräktig) störde mig inte. Det var bara att anpassa livet med en hund som levde i sin egen bubbla en tid:) Värre var när hon haft sin 30 sekunders "förlossning" och blev pigg igen. Då fylldes nämligen mjölkbaren på rejält - så pass rejält att hon fick mjölkstockning och 40 graders feber med oerhörda smärtor varje gång. På henne hjälpte det inte att halvera matransonen och försöka öka motionen (öka på en hund man fick släpa fram - det gick inte). Hon tålde heller inte Galastop som man kan ge mot skendräktighet, så det var inget alternativ att fortsätta ge.

Hon fick bli kastrat vid 5,5 års ålder och det var nog det bästa för henne. Dock blev hon inkontinent 1 år senare och det var inte roligt för en hund som var gravt renlig att vakna i sitt eget pink varje natt. På henne fungerade dock medicin mot det, men medicin är aldrig kul att behöva sätta på en icke sjuk hund. Men det blev ett måste då hennes övriga sjukdomshistoria gjorde att hon periodvis även drack mer och det gjorde att att nattpinkadet blev en otroligt blöt historia.

Då hon var en korthårig hund, så märktes ingen skillnad på hennes päls mer än att den blev lite mjukare. I övrigt var hon samma goa hund som före ingreppet, förutom att hon slapp bli sjuk pga mjölkstockning två gånger per år.

Däremot är kastrering av tik ett rätt stort ingrepp då det faktiskt är buköppning, så det är inget jag skulle göra "bara för att".

Jag jobbar på en djurklinik och det är ofta som det kommer in tikar med livmoderinflammation som vi får operera senast en idag faktiskt. Just nu har jag två hanhundar så just tikkastration behöver inte jag tänka på nu men skaffar jag en tik i framtiden som inte ska gå i avel kommer jag absolut kastrera henne. Även min förra hund fick livmoderinflammation och hundarna kan bli väldigt dåliga.
Det är vad jag tycker iaf :)

Självfallet kommer det ofta in tikar med livmoderinflammationer osv till djursjukhusen, precis som det ofta kommer in hundar som behöver få klippta klor, som inte går att hantera osv. Det betyder dock INTE att det representerar hur det ser ut "överallt" i landet. Det finns så ohyggligt mycket hundar i Sverige, flera hundratusen. De flesta tikar får inte livmoderinflammation och som många sagt så varierar det även mellan olika raser.

Det är klart att man får en viss erfarenhet av hur det ser ut kring vissa problem hos hundar när man jobbar på djursjukhus, men att säga "Alla borde kastrera, för det är så många som kommer in här och behöver göra det" är för mig ungefär lika dumt som att säga att man borde ha munkorgstvång på alla hundar av vissa raser för att man fått in några hundar av en ras där alla hundar i just den rasen behövt munkorg.

Kl
Livmoderinflammation är så pass vanligt och så pass allvarligt att många försäkringsbolag ger rabatt på försäkringen om tiken är kastrerad.

Om det egentligen är rabatt är omtvistat, då dom sänker priset för vad en hane kostar i försäkring om en tik är kastrerad;)

Helt ärligt har jag aldrig haft en tik med livmoderinflammation i mitt liv och då är jag ändå snart 50 år och haft mestadels tikar....

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 476
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 757
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka