Kastrera tik.. eller inte?

Domino_s

Trådstartare
Nu vill jag höra era erfarenheter. Varför valde ni att kastrera/eller inte kastrera?

Jag har varit helt inne på att kastrera min tik (liten ras) nu i vinter, men sen har jag både läst och hört på flera håll att det är väldigt vanligt att de blir inkontinenta och det vill jag ju verkligen inte. Sen är det ju det här med vikten, men det känns inte lika farligt. Hon är i fint hull nu, tränas mycket och det finns ju lightfoder.

Vi kastrerade hanen tidigt i våras och det var det absolut bästa beslutet vi tagit för hans skull. Han mår tusen gånger bättre och är numera en väldigt bekymmersfri, normalviktig (alltid varit supertunn innan) och avslappnad skit.

Mvh Domino_s

Sv: Kastrera tik.. eller inte?

Har inte kastrerat tik, eller hanhund, nansin i mitt liv.

Har daremot ett par "fixed" i min umgangeskrets. Min forsta reaktion ar: mar hunden bra som den ar nu sa nej.

Aggressioner, inkontinens, problem med andra hundar, osakerhet, osv osv osv.

Inkontinens ar val den vanligaste bieffekten, en hel del tikar verkar ma daligt utav den med.

...skulle inte riskera det om det inte ar av medicinska anledningar man vill kastrera.

For mig handlar det helt enkelt om att "If it isn't broken - don't fix it", sett for manga, och hort for manga, historier dar det gatt helt fel... jag skulle inte riskera nagot genom att snippa, varken hane eller tik.

Tiken var allmänt deppig första löpet, men det tycker jag är ganska normalt. Sist löpet var väldigt smidigt, hon blöder knappt ingenting och är som vanligt, möjligen lite bitchigare men det anser jag också vara normalt.

Det jag har blivit så uppskrämd av är alla som pratar om hur vanligt det är med livmoderinflammation, ljuvertumörer, tumörer på äggstockarna m.m m.m på just små hundar. :( Så egentligen är det väl mest därför jag tänker i de banorna.

Hanen hade vi liksom inget alternativ, han mådde pissdålig och höll på att stressa sej till döds när tiken löpte. Men det är ju en helt annan sak.
Kanske man skulle låta lill-tjejen vara fertil ialla fall. Tycker det låter som att det är fler nackdelar är på hanarna.
Tack för ditt svar! :)

Mvh Domino_s

Jag har bara erfarenhet av en kastrerad tik och denna kastrerades när hon var 16 månader. Hon har mentalt stannat av i den åldern. Spökig, omogen, bufflig, osäker, okoncentrerad och unghund på alla sätt. Hennes syskon är definitivt inte sådana. Det är precis som om hennes mentala ålder stoppade vid kastrationen. Hon funkar inte med andra hundar, hon är lika bufflig i de mötena och lyssnar inte på andra hundars signaler och till slut sätter de andra henne på plats. Hon är en odräglig omogen slyngel i en vuxen hundkropp. Köparna kastrerade henne och klarade sen inte att ha kvar henne så uppfödaren köpte med hänsyn till hunden tillbaka henne.

Säger som Bewilered, jag skulle aldrig riskera det om det inte fanns någon medicinsk anledning.

Ni låter rörande överens! Och jag tror att ni har övertygat mej. Just Bewildereds mening "If it isn't broken - don't fix it" är väldigt träffande.

Tack för ditt svar! :)

Mvh Domino_s

Hehehe ibland hander det, aven pa buke, att folk ar overens ;)

Sa lange hundarna mar bra, det ar det viktigaste.

Det finns valdigt mkt skrackpropaganda pa alla hall nar det kommer till att snippa hundarna, det (har i alla fall) har utvecklats till en djurens ratt grej dar man ska vara "korrekt" i forsta hand och ta ansvar for djurets valmaende i andra hand. Och da ar propagandan som den ar med... :) Vet inte hur mkt snippsnipp hysterin har natt er i Sverige, men ligger basen for pastaendena/argumenten for snippsnipp i USA eller Kanada sa ska man ta det med en rejal nypa salt. Det ar namligen mer politik an djurhalsa i det.

Haha.. Ja, någon gång måste ju vara den första..;)

Det är rätt hysteriskt runt det där med att kastrera här också (tycker jag ialla fall). Hanarna kastreras till höger och vänster. Tikar inte riktigt lika hysteriskt, men på småhund (min första) har jag märkt att det hela har eskalerat. En del nästan idiotförklarar en och menar på att jag sparar hunden en massa lidande om jag kastrerar henne för hon kommer med största säkerhet få både den ena och den andra åkomman om hon förblir fertil och inte används i avel..:crazy:

Mvh Domino_s

Det basta jag kan saga ar att lasa pa, och lasa pa.. och lasa pa. For nar man star dar med en hysterisk snippsnipp lover sa ar statistik underbart bra att ha i ryggen.

For inte sa lange sedan alls laste jag att %en med HD hos tidig kastrerade goldens var skyhog i jamforelse med de som -inte- kastrerats, eller kastrerats senare... som schaferagare undrar man da lite hur pass HDstatistiken har dar det ar snippandets javla hogborg verkligen overrensstammer med genetikens roll i det hela... *ryser*

to each their own, men att lasa pa ar saaaaa otroligt viktigt... Folk har sa manga egna, personliga sanningar att man nastan blir morkradd.... och da med shelterdogs, spay/neuter kontrakt osv som det finns har sa blir det ett jakla tryck pa oss som -inte- gor det. Kraver lite skinn pa nasan ibland, vagorna kan ga hoga...

Mycket intressant det där med HD. Min schäferkille kastrerades i våras (mars/april) och i somras fick vi börja med specialfoder, mediciner och rehab då han blev dålig i sina höfter, röntgen visade c-höft. Kan det då ha ett samband? :(

Mvh Domino_s

Enligt den forskningen iaf finns det ett klart samband mellan kastrering och daliga hofter... Meeeeeeen man ska ta saker lite med en nypa salt, behovs nog mer studier for att man ska vaga saga 110% att det ar sa det ar.. men indikationen i den studien var klar...

Haha.. Ja, någon gång måste ju vara den första..;)

Det är rätt hysteriskt runt det där med att kastrera här också (tycker jag ialla fall). Hanarna kastreras till höger och vänster. Tikar inte riktigt lika hysteriskt, men på småhund (min första) har jag märkt att det hela har eskalerat. En del nästan idiotförklarar en och menar på att jag sparar hunden en massa lidande om jag kastrerar henne för hon kommer med största säkerhet få både den ena och den andra åkomman om hon förblir fertil och inte används i avel..:crazy:

Mvh Domino_s

Åh vad jag håller med här!!
Jag har fått så många som frågat om jag ska kastrera min dvärgschnauzer sen eftersom jag inte ska avla. Det verkar som om det ska vara en självklarhet nästan. "Men allt blir ju så mycket enklare"....
Nu är det 17 år sen jag hade en hanhund sist men den hade jag inga problem med alls så jag har inte ens haft en tanke på att kastrera denna (om inte det dyker upp något som gör det nödvändigt)
Det är ju inte som att ha en hingst om man har en okastrerad hanhund :crazy:

Förra labradoren kastrerades pga begynnande livmoderinflammation som gav henne problem. Hon blev piggare efteråt, mer busig (kastrerades när hon var 8 år).

Lagotton som jag har nu kastrerades när hon var under året, i förebyggande syfte då hon ändå inte skulle avlas på. Hon fyller 9 idag och är lika glad och busig nu som då.

Ingen av hundarna har haft problem med vikten. Lättare att lägga på sig, ja, men inte överviktiga. Det är ju jag som utfodrar och därmed sätter gränsen för vad de får. Jag har inget emot att vare sig hanar eller tikar kastreras förebyggande mot sjukdom, det är ju ändå ägaren som väljer. Vill uppfödaren inte att det ska kastreras så får denne sälja med bibehållen avelsrätt eller liknande.

Senast ändrad:

For mig handlar det helt enkelt om att "If it isn't broken - don't fix it", sett for manga, och hort for manga, historier dar det gatt helt fel... jag skulle inte riskera nagot genom att snippa, varken hane eller tik.

Just av den anledningen har jag inte ens tänkt tanken på att kastrera OM det inte rör sig om en tik med hysteriskt jobbiga löp/skendräktigheter eller motsvarande.

Nu är det bestämt.. Min lilla får vara fertil sålänge hon mår bra och skulle det blir problem i framtiden så tar vi det då. Hon har smidiga löp (tycker jag) än sålänge.. :)

Tack för alla svaren! Ni får gärna fortsätta slänga in åsikter och historier om varför just ni valt att kastrera/inte kastrera och hur ni tänker om det hela..:)

Mvh Domino_s

Jag jobbar på en djurklinik och det är ofta som det kommer in tikar med livmoderinflammation som vi får operera senast en idag faktiskt. Just nu har jag två hanhundar så just tikkastration behöver inte jag tänka på nu men skaffar jag en tik i framtiden som inte ska gå i avel kommer jag absolut kastrera henne. Även min förra hund fick livmoderinflammation och hundarna kan bli väldigt dåliga.
Det är vad jag tycker iaf :)

Då får man välja en ras som inte vanligtvis får pyo. Ingen av mina tikar har fått livmoderinflammation.

Finns nog ingen ras där livmoderinflammation inte förekommer ;) Det är bara en fråga om vilka individer som drabbas.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 476
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 757
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka