Kastrera tik, ålder?

R8n

Trådstartare
Vid vilken ålder ska/kan man kastrera sin tik?

Om man vill slippa sjukdommar som har med livmodern att göra och juvertumörer?

Alltså kastrera i förebyggande syfte?

Sv: Kastrera tik, ålder?

Min mamma kastrerade sin tik. Efter 2 år med medicinering som inte funkade så fick hon somna in. Hon blev otroligt inkontinent. Varje morgonen var hon helt blöt av kiss, och hon läckte vartän hon gick. Det var inte värdigt alls :(
Det ska mycket till innan jag kastrerar en tik.

Och jag säger tvärtom, hittills har jag kastrerat alla mina tikar, 4 stycken, för att slippa allt annat skit. Livmoderinflammation är varken kul eller ofarligt, likadant med juvertumörer. Jättekul med en hund som missar halva jaktsäsongen pga löp och skendräktighet eller som blir loj och tråkig 3 månader.

TS: det finns olika läror, men så fort som möjligt säger de senaste rönen

Har tiken inga problem med skendräktigheter o humörförändringar förstår jag inte varför man skall kastrera i förebyggande syfte.
Vill man undvika juvertumörer så bör kastreringen ske direkt efter eller helst före första löpet om jag förstått det hela rätt.
Vad gäller tumörer o livmoderinflammation så skiljer det väldigt mycket mellan olika raser.
Jag har haft 3 BC, en Pappis o en Finnstövartik, alla blev gamla, ingen av dem kastrerades o ingen av dem hade någonsin några problem.

Var o en gör naturligtvis som de vill, men förhoppningsvis gör man det efter moget övervägande.
Intressant läsning:
http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...gaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

SKK har oxå skrivit om det, med hänsyn till populationer o avelsbaser, tyvärr hittar jag inte på deras nya sida.

mvh

Innan första löpet, oftast runt 6 månaders ålder (lite beroende på ras). Kastrerar man efter första löpet eller ännu senare ökar tumörrisken och risken för livmodersinflammation ganska mycket.
Att man måste avliva en kastrerad tik pga inkontinens är väldigt ovanligt. Om tiken får problem med inkontinens brukar det fungera bra med behandling, och tiken kan leva som vanligt.

Om du har råd och möjlighet att åka till ett djursjukhus som utför titthålskastrering skulle jag rekommendera dig att välja det alternativet för din hund. Riskerna med operationen och smärtpåverkningen är mindre än vid vanlig kastration.

Eftersom tiken i TS fall är en blandrastik så hade jag nog kastrerat den iallafall. SKK bryr sig nog föga om den kastreras eller ej ;)

bara nyfiken: hur stora "titthål" behöver de göra för att få ut livmoder och äggstockar? ok, självklart olika stora om den är en liten eller stor hund, men om vi tänker oss iaf en mellanstor hund?

bara nyfiken: hur stora "titthål" behöver de göra för att få ut livmoder och äggstockar? ok, självklart olika stora om den är en liten eller stor hund, men om vi tänker oss iaf en mellanstor hund?
Man tar bara bort äggstockarna, iom att hormonproduktionen försvinner så kan tiken inte få pyo.
Malibu_Stacy kan nog svara om juvertumörer.

För att få en fungerande hund 365 dagar om året. Samtliga av mina tikar har fått pyo och opererats direkt, en fick UVI som biverkning.

KL

Det finns statestik som helt klart visar att om man kastrerar fore fullstandig mognad, runt 3 ar for en storre hund, okar man riskerna for cancer, speciellt ben cancer, mycket kraftigt.

Att man i Australien och USA KRAFTIGT forordar mycket tidig kastration ar av en helt annan anledning och har absolut ingenting med djuret's basta att gora. Har gjor man det for att forsoka halla ner antalet kringstrovande hundar och katter sa mycket man kan och har ingen som helst tanke pa de enskilda djuren's halsa eller levnadslangd.

KL

Det finns statestik som helt klart visar att om man kastrerar fore fullstandig mognad, runt 3 ar for en storre hund, okar man riskerna for cancer, speciellt ben cancer, mycket kraftigt.

Att man i Australien och USA KRAFTIGT forordar mycket tidig kastration ar av en helt annan anledning och har absolut ingenting med djuret's basta att gora. Har gjor man det for att forsoka halla ner antalet kringstrovande hundar och katter sa mycket man kan och har ingen som helst tanke pa de enskilda djuren's halsa eller levnadslangd.
Det beskrivs ju ganska bra i de länkar vi postat.

I know, I know ... men eftersom nagon forordade att kastrera fore forsta lopet i en post efter att lankar har postats tyckte jag att det behovde faststallas i traden. Det ar ju inte alltid alla foljer lankar.:p

I know, I know ... men eftersom nagon forordade att kastrera fore forsta lopet i en post efter att lankar har postats tyckte jag att det behovde faststallas i traden. Det ar ju inte alltid alla foljer lankar.:p
Bl a jag skrev det, efter tredje löpet har kastration i stort sätt ingen förebyggande funktion för just juvertumörer.

Ämnet är väldigt intressant o jag ser fram emot mer forskning typ den om intakta Rottistikars livslängd som du länkade till.
Likaså bör det forskas mer riskerna med kastrering av hanhundar, den förhöjda risken för vissa riktigt elakartade cancerformer t ex.

ah, ok. ja, då bör ju inte hålen bli speciellt stora :) tack!

Absolut! Jag tycker amnet ar oerhort intressant, inte minst for att har i USA kastreras nastan alla hundar regelmassigt mycket tidigt om de inte ska anvandas i avel. Det finns inte ens en 'conscious' tanke att inte kastrera.
Man tror oftast, inclusive vetrinarer, pa propagandan att det ar sa mycket battre att kastrera och agnar inte en tanke at varfor och vad man verkligen vet om amnet. Jag ocksa ifragasatte med tva (ganska nybakade) vettar som jag motte i andra sammanhang, men som inte kunde lata bli att patala att Mandy borde kastreras. Jag bad dem forklara exact vilka halso fordelar det skulle ge och vilka naktdelar. De visste inte ens halften av all ny resesarch som finns. Samma var det med vetten i Sverige jag tog Mandy till for att fa halso certet att aka hem igen. Han tyckte bara 'randomly' att hon skulle kastreras om hon inte skulle anvandas i avel, men hade aldrig hort talas om 'Rottweiler longevity' researchen. (Han gillade inte rottisar, det var valdigt uppenbart, lol)

En Leonberger site i USA har ocksa klam pa en massa cancer research som pagar pa hundar.

Senast ändrad:

Man gör tre snitt, två som är ca 1 cm långa och ett som är 1,5 cm långt för att kunna ta bort äggstockarna (livmodern lämnas kvar om den inte skulle vara så förändrad att man måste ta bort den också) :)

ok. kan man öppna upp större "titthål" om livmodern ska ut också, eller konverterar man till helt öppen operation då? *idel nyfikenhet* :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat