Kastrera, tappar dom sitt utseende mm?

A

annonsen

Har nu gått i starka tankebanor att kastrera min 7 åriga hingst.
Vad jag undrar är, hur mycket tappar dom som valack? Nu har han ju en stor hingstnacke. Kommer den försvinna efter en kastrering? Kan den börja "hänga" (eller som vissa säger "fallande mankam")?

Sv: Kastrera, tappar dom sitt utseende mm?

min förra polle kastrerades som 5-åring och så länge han tränades och var välmusklad så hade han hingstnacken kvar men när han blev äldre och bara reds någon gång i veckan så försvan nacken

Min som kastreradres som 5-åring såg ut som en hingst hela livet. (blev 23)

Sen tycker jag inte nacken ska avgöra utan andra lite mer viktiga saker,.......

Nej, det avgör inte en kastrering. Men det kan vara bra att vara "förberedd" eller hur man ska förklara det. Många hingstar har ju så mycket nacke. Så man bara undrar om mankammen kanske faller ner eller något. (Och det är ju allt annat än fint tyvärr)

Nej det gör den inte. :rofl:

*pustar ut* Man kanske oroar sig för småbekymmer.
Men frågar man inget, så får man inget veta

Kastrerade min hingst för några månader sen (6 år) och han ser fortfarande likadan ut ;)

Faller inte mankammen "ner" av fång? Inte alla hästar med fång ser ju ut så men enligt vad jag hört så är det av fång som det kan bli så.

Katrering i 4-7 års ålder kan göra att det som gör att dom ser hingstiga ut försvinner.
Man och pannlugg i massor kan minska och formen på hästen kan bli mer likt en valack.
Jag har ett sto och har flera gånger fått höra att hon ser ut som en hingst så du ska nog klara dej ur detta. ;)

Vissa hingstar har sin "hingstmuskler" och tappar då väldigt mycket under kastreringen... andra ser precis likadana ut hela livet, det är väldigt olika..

vi får hoppas att han behåller det mesta, fint med maffig häst :)

Min lilla valack blev kastrerad som 3åring och ser fortfarande ut som en hingst.
Och beter sig som en tyvärr.
När jag köpte honom som 6åring var han tanig, men pga felridning osv.
Så fort han reds rätt så kom hingstnacken :)

Min fjordkille var iofs några år äldre när han blev kastrerad (innan jag köpte honom) men han såg verkligen ut som en hingst och han hade en rejäl hingstnacke som inte försvann. Han var väldigt tjusig och det försvann inte heller när han blev gammal. När han fyllde 28 så började han tappa muskler och så pga ålder men nacken den var kvar. :)

Har nu gått i starka tankebanor att kastrera min 7 åriga hingst.
Vad jag undrar är, hur mycket tappar dom som valack? Nu har han ju en stor hingstnacke. Kommer den försvinna efter en kastrering? Kan den börja "hänga" (eller som vissa säger "fallande mankam")?

En rätt musklad hals behålls om hästen får bra foder och rätt träning. Även ston och valacker kan bli lika läckra och fina. Att hingsten behåller sin beror säkerligen både på hormoner och på den aktivitet en hingst ägnar sig åt i hagen. Fullt upp med show och välvd nacke.

En så pass gammal häst bör det inte bli någon skillnad om du kör på som vanligt.

Hälsning Maja

Katrering i 4-7 års ålder kan göra att det som gör att dom ser hingstiga ut försvinner.
Man och pannlugg i massor kan minska och formen på hästen kan bli mer likt en valack.
Jag har ett sto och har flera gånger fått höra att hon ser ut som en hingst så du ska nog klara dej ur detta. ;)

Tidig kastering gör att hästen växer på höjden istället för bredden. Så pass sen kastering kan inte påverka det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 498
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka