Kastrera/sterilisera

vilse

Trådstartare
Vid vilken ålder bör det göras på katterna?
Och vad kostar det på ett ungefär?

Hur ofta vaccineras de? ungefärlig kostnad?

*sitter och räknar på vad en katt kostar under ett år ungefär*

Sv: Kastrera/sterilisera

Kastration av honkatt kostar ca 1000,- kr inkl. öronmärkning som ju är bra att få gjort samtidigt.

Hankatt mindre, runt 600,- tror jag vi betalade senast.

Mvh QP

*kl

Kastration av honkatt kostar 600-700 här (utan öronmärkning)
och för hankatt 400-500 tror jag ;)

Det bör väl göras runt 6 månaders iaf. Jag kastrerar sällskapskatter innan de flyttar (vid 14-15 veckors ålder) men alla veterinärer kastrerar inte så tidigt.

Hane kostar runt 500 kr och hona runt 1000 kr. Hur ofta de behöver vaccineras beror på. Vaccinet jag använder är licensierat för 3 år mot kattpest och varje år mot kattsnuva. Eftersom jag inte ställer ut något just nu så kör jag kombination kattpest+kattsnuva var tredje år. Betalar ca 350 kr för det vaccinet.

900.- betalade vi för kastering inkl öronmärkning. Honkatt som var ca 8 mån.
vaccinering 2 ggr första året därefter 1 g/år kostar ca 200:-både snuva och pest tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

Vid vilken ålder bör det göras på katterna?
Och vad kostar det på ett ungefär?

Hur ofta vaccineras de? ungefärlig kostnad?

*sitter och räknar på vad en katt kostar under ett år ungefär*
Hej!

först har du ju priset på katten...

oavsett om du har en hane eller hona tycker jag att du ska kastrera katten. en hona som du steriliserar har kvar sina löp men en hona som är kastrerad slipper den biten. det kostar mellan 500-1000kr. det är bäst för en honkatt att vara kastrerad!

jag är för tidig kastration och gör det på mina raskatter innan leverans om köparen vill. du kan gå in på min hemsida och läsa om tidig kastration http://www.sensiqcoons.se/ det finns en kortare text på svenska och en längre på engelska sidan. :) vill du veta mer skicka ett mail.

en kattunge ska/bör vara vaccinerad 2ggr och avmaskad när den lämnar uppfödaren vid 12 veckors ålder och gärna ID-märkt. det gäller oavsett om det är huskatt eller raskatt. är katten inte ID-märkt anser jag att chip-märkning är bäst då tatueringar ofta blir oläsliga och då kan en bortsprungen katt inte komma till rätta. en chip-märkning kostar mellan 200-500 beroende på vem som gör det och om man gör nått annat hos vet. Det finna även andra än vet som märker men se i så fall till att de har intyg och hat tillstånd från SKK!! sedan kostar det 120kr att registgrera märkningen hos SKK och det är en engångs summa som varar kattens liv oavsett om den byter ägare. har du inte registgrerat katten och dina uppgifter där spelar det ingen roll om katten är märkt för då du hittas du ju inte ändå.

vaccinering görs sedan 1 gång/år. har du en utekatt ska den avmaskas vår och höst och en innekatt 1gång/år. där är priset olika beroende på vilket avmaskningsmedel du använder.

hoppas du fått lite hjälp....:grin:
Susanne

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
654
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 897
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar