Kastrera om en vecka?

T

thorri

Jag undrar om det går att kastrera en 5-årig hingst nu, i början av juni (Stockholm)? Om det kalla vädret (10-15 grader) håller i sig borde det väl funka, eller? :confused: Tycker det känns grymt taskigt att ta hem min nyinköpte prins och låta honom gå ensam som hingst i en hage ända tills september/oktober...

Sv: Kastrera om en vecka?

Jag hade inte kastrerat nu, trots att det inte är så varmt så är det mkt insekter och flugor i ett kastreringssår är ingen höjdare. Dessutom är ju vädret nyckfullt och slår om från dag till dag. Så tyvärr är mitt råd att vänta att kastrera tills i september/oktober (beroende på när värmen och insektstrycket släpper). Har han gått ensam fram till nu ? Vissa hingstar fungerar bra ihop med valacker.

jag kastrerade mitt under värsta rötmånaden juli, det var både varmt och fuktigt men jag var tyvärr tvungen, han fick en penicilin kur i förebyggande syfte i 5 dagar, han gick ute dygnet runt och jag var ute och gick mycket med honom och han klarade sig helt utan komplikationer, så bara man sköter det så är det säkert ingen fara. Lycka till :)

Tack för råd. :bow: Jag vill verkligen ta hem honom nu så jag vete 17 hur jag ska göra... Ringde M-kliniken och kollade och enligt dem så kastrerar de "hela sommaren" utan problem, liggande och syr ihop. Enligt dem var infektionsrisken minimal eftersom ingreppet görs på klinik. Hmm, jag som hade tänkt stående och öppet sår. Kollade med ytterligare en veterinär och han sa att det var absolut bäst att välja liggande. :confused: Nu vet jag verkligen inte ut eller in...

Frågan är ju om du ändå kan släppa ihop honom med några andra denna sommar, utan att det blir slagsmål?

Liknande trådar

Hästvård Vi har haft en extremt mild vinter i år, mycket plusgrader och ständiga växlingar vilket är ovanligt så här högt upp i norr. För några...
Svar
11
· Visningar
2 345
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 521
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Är det någon mer än jag här på Buke som har en häst som är helt tokig i snö? :D Alltså min H.H är ju verkligen...helt tokig i det där...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30