Kastrera nybliven 2-åring?? eller?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare gladajag
  • Startdatum Startdatum
G

gladajag

Hej!
Jag har en hingst född-04 hemma samt tre ston och en shettisvallack i lilla stallet. Han är nu busig, går med shettisen i hagen, men inget vidare hingstig men jag har tänkt att kastrera honom nu av praktiska skäl. Småbarn hemma, mycket hästgårdar runtomkring och orutin kring att hantera en hingst bla bla. Men alla inom travet tycker jag är tokig för jag bara MÅSTE pröva honom som hingst säger alla. Hur resonerar Ni? Vad händer med hästen rent kroppsligt när man kastrerar, slutar de växa eller växer de mer eller händer ingenting?

Hur resonerar ni??:bump:

Sv: Kastrera nybliven 2-åring?? eller?

Jag anser att om man känner att man inte klarar av dem som hingstar eller har den hjälp man behöver så är det bättre att kastrera.
Även om jag skulle föredra att ha dem som hingst lite längre iaf.
Men om man inte har kunskap nog så är risken stor att man iaf inte får något utav att ha dem som hingst.
Det är mkt bättre med en resonlig val mot en kaxig hingst när man väl ska ut på banorna bland hästar och människor.
Så resonerar jag med min tre åring som har koncentration = 0 Han ligger nära att bli av med kulorna nu:devil:

Kan man tycka ja. Men han har ju tiden fram tills det blir lite varmare, då det går att knipa dem hemma...

Och faktiskt så har hotet funkat en aning.:D

giffan skrev:
Kan man tycka ja. Men han har ju tiden fram tills det blir lite varmare, då det går att knipa dem hemma...

Och faktiskt så har hotet funkat en aning.:D

:bump: undrar vad jag ska ta till när märren är tvär!?::confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle gärna vilja höra om era erfarenheter, ni som behållit hingstarna hemma, kastrerat tidigt och låtit dem gå kvar med...
2
Svar
37
· Visningar
6 530
Senast: Ishest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka