kastrera nu eller vänta? eller hur man får en häst att sluta bitas..

Emmahpemma

Trådstartare
ja, jag har en nybliven tvååring som jag funderar på att kastrera..
Det är min egna uppfödning, och han är snäll, förutom att han bits. HÅRT.
Jag har även sett honom stå och hugga sig själv i magen (alltså så som en del hingstar gör..) ett par gånger nu.

Än så länge är det bara jag i stallet med mina hästar, men det är två tomma platser som också ska hyras ut. (jag är alltså hyresgäst i stallet).. så länge det bara är jag som hanterar hästen så funkar det ju trots att han bits...men om någon annan ska hantera vill jag inte riskera att någon blir svårt biten..

Jag har lite svårt att avgöra om han är stor eller liten.. men han drar 125 i täcken och har mellan full och cob på grimman..
hur påverkas storleken på hästen av en relativt tidig kastrering?

Att han biter på mig går väl att uppfostra bort antar jag..men att han börjat bita på sig själv är värre... Kan det vara något som "går över"?

Sv: kastrera nu eller vänta? eller hur man får en häst att sluta bitas..

kastrera säger jag ....och dom blir inte mindre, möjligtvis lite mindre muskulösa. Han förstör sig själv när han börjat bita sig i ljumskarna.

Hört dom växer färdigt snabbare som valacker, inte en massa hormoner som ska spela in på muskler osv.

Få hingstar är värda att spara, då för avel och det är sällan lönsamt här uppe OM dom skulle bli tillräckligt bra. Då har man trevligare med en from valack.

Är de tidigt, tidigt kastrerade ska enligt forskning valacker bli högre än vad de skulle blivit som hingstar.
Men då handlar det om att kastrera just Tidigt, innan de är ett år.

Är de tidigt, tidigt kastrerade ska enligt forskning valacker bli högre än vad de skulle blivit som hingstar.
Men då handlar det om att kastrera just Tidigt, innan de är ett år.

Ja innan tillväxtzonerna i framknäna slutit sig

jaaaa... det blir nog ingen enkel stående kastrering hemma för unge herrn.. han har bara släppt en kula.... :-S
men kastreras omgående ska han! han är en riktig gris nu... suck! :-(

Blir väl ett besök i finland då? har för mig dom utför klapphingstoperationer (till vettigare pris).

jaoo, jag tror det blir Finland.. litar på dom i Uleåborg så det känns tryggt att åka dit :-)

Liknande trådar

Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 460
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar