Kastrera nu eller sedan ....

Sv: Kastrera nu eller sedan ....

Svår fråga! Min är kastrerad som 3 1/2 åring. Ingen hingstighet alls. Gått ihop med brunstiga ston efter det (som gladeligen skulle låtit honom "betäcka") men han har inget som helst intresse för det. Så det är ju jätte olika.

Men som någon skrev, bättre att kastrera på en årstid då det är kallt och flugfritt i alla fall

som jag skrev så har jag hört från ganska många större hbl. uppfödare att en unghingst lägger för mkt. kraft och enegi på att vara just hingst, medans en ung val. lägger den kraften och enegin på att växa.

hur det stämmer är ju svårt att veta, eftersom man inte kan göra jämförelsen på en och samma häst.

Jag hade också kastrerat nu. Om han inte är väldigt liten så du vill han ska växa lite till. Annars kan inte jag se någon anledning till att vänta på att eventuella olater ska börja.

faktum är att de växer mer om de kasteras.

Jag hade ochså kastrerat nu.
Dels för infektionsrisken och snart är det dags för vårhormonerna.
Ju nämre våren ju större chans är det han blir rejält hingstig.
Slipper in det så blir övergångnen till valack lite lugnare
Vem vet hur han reagerar i vår, han kan ju bli en liten :devil:

Kan bara tala av egen erfarenhet. Men de två som jag har skurit tiditgt ( 1 år) har blivit större än den som skars som treåring. Fast den senare hade mer storlek i generna. Dom jag skar tidigt växte dåligt och hade svårt att hålla ett bra hull. Detta ändrade sig efter kastration. Har även hört från flera veterinärer att valacker blir större än hingstar. Om det stämmer eller inte kan jag inte svara på.

Tack alla för mycket bra råd:bow::bow:, även om tråden inte var min;).

Om du ändå ska kastrera honom så förstår jag inte riktigt varför man ska vänta till efter sommaren med det?
Vi har kastrerat alla våra hingstföl som ettåringar, och de har inte blivit "slöare" för det när det är dags o rida på dem...
Så jag skulle nog kastrera nu i så fall.

men om han bara är 8 månader så har han ju antagligen inte blivit könsmogen än...
Vi har en häst i stallet som blev kastrerad först som 1½ åring, och han är jättesnäll nu. Men han är väldigt ranglåg, så han har ju inte mopsat upp sig så dant heller.

På tal om att han ska växa- två av valackerna som blev kastrerade på första vintern är nu runt 1.70 (växer fortfarande) medans han som blev kastrerad sent har blivit mindre...

Dom kan bli könsmogna tidigt. Det är väldigt individuellt. En kompis hingstunge började försöka betäcka sin egen mor vid 8 mån ålder och fick då skiljas ifrån. Avvänjning hade påbörjas men det fick bli att dela mor och son direkt då han en dag bara började hoppa.

Jag kapade ju tråden lite...:o förlåt TS!

Det är inte aktuellt med kastrering nu, utan frågan som väcktes var ifall det ska göras innan sommaren (april) eller så sent som november (alltså som 1 alt 1½ åring). Jag kommer nog att låta honom vara hingst till i höst i alla fall. Om han blir jobbig kan jag förhoppningsvis ha honom kvar på lösdrift till dess, så att han inte behöver störas av våra ston.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 839
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Vet inte om det är rätt ställe att fråga, men är det inte det så får någon snäll moderator flytta tråden :) Är på gång och letar...
Svar
17
· Visningar
1 956
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka