Kastrera nu eller sedan ....

A

ad_hoc_80

Jag har en alldeles otroligt snäll tvåårs-hingst, som ska bli min "bästis-kompis".

Men nu vet jag inte när jag ska kastrera honom :crazy:

Jag vill verkligen ha en ur-snäll och lugn häst, utan en massa konstigheter. (Har farit omkring på "galna" araber i flera år nu, så jag söker en motsats :p)

Därför funderar jag på att kastrera honom redan nu.

Å andra sidan är han extremt lugn och lätthanterlig, och visar ingen hingstighet alls, och de flesta säger till mig att vänta till efter sommaren för att inte få en alltför seg och trist häst.

Men man vet ju inte - då kanske han har kommit på vad det innebär att vara kille, och blir "svårare". (Svår blir han nog aldrig - han har alldeles för gott lynne för det!)

Den enda hingst jag tidigare kastrerat hade hormoner till ett helt kavaleri, så det är liksom inget att jämföra med. Det är s a s inte samma utgångsläge.

Huuu - hur ska jag göra??? :confused:
Hur mycket ändrar sig en sådan häst? Är det bara bra om han får bli lite "vild" innan man skär honom?
Tips och råd behövs :bow: (även om det kanske är en omöjlig fråga ... :o)

Sv: Kastrera nu eller sedan ....

jag hade kastrerat nu för säkerhets skull. man brukar ju säga när dom e 1½ kastrerar man eller efter sommar betet som 1 åringar så kastrera nu så e de löst =)

Jag hade också kastrerat nu. Om han inte är väldigt liten så du vill han ska växa lite till. Annars kan inte jag se någon anledning till att vänta på att eventuella olater ska börja.

Jag är/var i samma läge som du, har en 2,5-åring som verkar vara heelt utan hormoner och ska också bli min drömhäst.

Jag skar honom nu i början på vintern då det är bättre läge med tanke på infektioner osv. Jag tog det säkra före det osäkra, för tänk om han mitt i sommaren skulle bli "galen" och superjobbig... Då måste jag antingen aktuskära mitt i sommaren med alla flugor och skit, eller vänta ända till det blir kallt(och hoppas att man överlever), och i värsta fall har då hingstigheten satt sig.

Mest troligt skulle han aldrig bli någon "galning" men OM så har jag sabbat min chans till min fina häst helt i onödan, för jag ser egentligen ingen anledning att spara dem som hingstar. Särskilt inte om han "bara" ska bli en bästa vän.
Jag tror inte på att en valack skulle vara trist och slö för att han saknar kulor, de blir nog vad man gör dem till. Men omväxlande och stimulerande träning blir han säkert en pigg och framåt häst ändå.

Ett skäl så gott som något. Tänk gärna på att passa på innan det blir för varmt och bakterierna och insekterna börjar frodas.

Jag skulle kastrera NU. Innan det blir varmt och bakterierna trivs...
Har du otur och behåller honom som hingst kankse han får smak för det goda och klättrar på ston och har svårt att acceptera andra valacker när ston är i närheten!
De flesta valacker jag känner/har haft har varit skurna tidigt. Att det skulle ha med deras framtida bjudning i ridning har jag svårt att tro. Jag har ridit riktigt lata hingstar och riktiga hetspolar till valacker!

Lycka till!

Ja, vår femåring är skuren supertidigt och han är både pigg och alert och dessutom ganska glad i damer när han kommer åt dem.

Min blev av med kulorna när han var 7 månader. Han är fortfarande super snäll samt 160 cm mkh.
Det blir lättare för dig att placera honom med andra hästar om du skulle behöva göra det.

Oj, vad alla var överens om att skära nu ...

Nu lutar det faktiskt åt att göra det nu, speciellt som han är väldigt jämn och fin i kroppen, så han behöver inte gå som hingst längre av den anledningen heller.

Får passa på när vi har en köldknäpp härnere, så han slipper gå i lervällingen med sina sår.

Tack alla för era synpunkter! :bow:

Oj, det här var intressant:o

Jag har hela tiden varit inställd på att kastrera efter sommarbetet, men har inte haft en tanke på infektionsrisken:o:o. Hur stor är risken att det blir komplikationer? :confused:

Den förra kastrerade vi i september, och det blev inflammerat.

Hästen höll på att stryka med, men en tjock bunte pengar och en heltids-insats i några dagar fick rätt på honom.

Jag kommer definitivt att kastrera näste när det är garanterat kallt ...

Fast jag vet förstås inte hur ofta det blir komplikationer.

Min 16åring är nog kastrerad ganska sent, typ 5 års ålder skulle jag tro. Han är inte direkt hingstig eller jobbig, men damerna kan han inte hålla sig ifårn. Det gnäggas och flurtas med allt som kommer i närheten :love:

Fasen vad knepigt det blev nu då:confused::crazy:

Han är jättesnäll att hantera nu (8 månader), men efter en sommar med hingstkompisar kan han ju vara helt annorlunda. Dessutom har vi ju ston hemma. Det talar ju för kastrering.

Å andra sidan är jag rädd att han blir liten, han har dessutom ganska smal hals och tunn bringa, vilket jag hoppas ska biffa till sig lite under sommaren. Som hingst har han bättre förutsättningar, eller hur? Men det innebär ju att jag isåfall bör vänta till runt november, då är han 1½ år. Fixar jag det?

Vad göra?? :confused::confused:

Jag säger också, kastrera nu. Jag köpte en sådan häst som var 3 år och jättelätt att hantera, blev kastrerad då som treåring men kunde aldrig gå med ston då han ville klättra på dem, det är jobbigt och trist för hästen som kanske får gå ensam osv.

Jag håller med dig, men blev ju som sagt kastrerad sent, och han kan inte gå med ston eftersom att han blir så dominant.

Infekterade är tyvärr vanligt att de blir. Av de jag varit med på har bara en av fyra klarat sig från infektion. Dock inga allvarliga infektioner. Räckte med penicillin.

Jag har haft två hingstar som jag fött upp själv. Den första kastrerade vi som ett åring på hösten efter betet. Han och hans kompis var inte speciellt hingstiga och de blev abslout inte tråkiga på något sätt.

Den andra behöll jag som hingst (han hann bli ganska skrikig och hingstig) till vårens tvåårsbedömning av hingstar. Premieringsgubbarna tyckte han var för liten och då skar vi honom i direkt anslutning till betessläppet. Det var både veterinär och hingsthållare som sa att det var bra för honom att komma ut direkt på betet i maj efter operationen. De blir lite stela och ömma efter kastreringen, men rör de sig lite hela tiden som hästar gör på bete, så läker de bättre och svullnader hålls nere.

Den andra hästen är idag 17 år. I somras klättrade han på stona när de brunstade, lite jobbigt för alla parter... Han kan vara väldigt hingstig och det går inte att låta honom gå en hage med blandat ston och valacker, då blir han störig och ska domdera och ha stona för sig själv. Han tappar i vikt och blir helt utmattad. Att rida honom då går inte, han blir helt slut.

Jag hade kastrerat så fort som möjligt, vill du vänta så gör det i samband med betessläpp. Tänk på att ju större en hingst blir ju större ingrepp behövs och det blir jobbigare för hästen.
Carina

Jag kan inte påstå att jag har upplevt att vallaker blir mindre är hinstar...
Jag har träffat stooora valacker... Tror inte att man ser så många små hingstar av den anledningen att det inte är attraktivt på marknaden, och då väljer man att kastera!

Jag tror att gener, bra mat och massor av motion med en massa härliga kompisar ger en större chans att få en "maffig" häst! Även om du väljer att kastrera honom så sak du skicka honom på ungkarlsbete!

Om du är orolig för infektionsrisken, ring din vetrinär och rådfråga!

Lycka Till!

ligger båda kulorna nere så hade jag valt att kastrera nu. en del uppfödare jag känner har ofta påtalat att en hingst växer mindre än om den är val. eftersom mkt. kraft går åt till att vara just hingst...val. kan lägga kraften på att just växa.

hur dom blir sedan kan man aldrig veta, har mött hästar som skurits vid 1-1/2 år som klättrat och varit "stökiga" likaväl som jag mött hästar som skurits vid 5 år som varit hur fina som helst i blandhage.

jag har en själv som jag inte kunde kastrera innan han passerat 3 eftersom en kula vandrade upp och ner, han va skapligt flabbig det sista men efter någon mån. så va han som vilken snäll val. som helst, både ihop med andra hästar och att hantera.

vi har kastrerat på klinik med operation sedan början av -80 och har inte haft några vidare komplikationer (opereras och sys) . marijoteten har klarat sig helt utan infektioner och såret har varit läkt på en vecka-10 dagar. boxvila med dagliga promenader för att inte stygnen ska gå upp. vi brukar vilja kastrera i oktober eller i april för då är det varken för kallt eller varmt :)

kl

Måste fråga en sak, jag har hört från många nu att dom växer mera när dom kastreras än när dom är hingstar? Stämmer det? Tycker det låter konstigt men med tanke på hur många jag hört det från så kanske det är så?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 839
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Vet inte om det är rätt ställe att fråga, men är det inte det så får någon snäll moderator flytta tråden :) Är på gång och letar...
Svar
17
· Visningar
1 956
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka