Kastrera min husky?

malumbub

Trådstartare
Jag har hört och läst att kastrering kan påverka pälsen på tikar.

Jag undrar om det är nån här som vet hur mkt det påverkar en huskys päls...? De har ju inte vanlig päls och jag totalt ÄLSKAR den päls hon har nu...

...men jag vill kastrera eftersom hon är 7 år och inte kommer avlas på. Dessutom slipper hon löpen, som hon kan må rätt dåligt av.

Nån som har några åsikter, tankar eller kanske t o m erfarenhet, spec av just huskytikars kastrering?!? :confused:

Sv: Kastrera min husky?

jag har ingen husky men en blandning av collie/sch/BC , när jag kastrerade henns så fick hon mer o tjockare och vågigare päls än vad hon hade innan

nej det tycker jag inte....inte mer än innan iallafall..är du rädd för att din skall "tappa päls"? generellt tror jag att dom får mera päls än innan...

Jag är rädd för att pälsen ska behöva mer jobb än nu.
Nu gör vi typ inget; hjälper till lite med att plocka lösa tussar när hon byter päls + plocka frön sommartid. Har tvättat pälsen en gång med schampo och det var för att den var inkletad m skit... Brukar skölja av med bara vatten nån gång om året, efter pälsbyte, för att få bort det sista som kliar.

Sen är jag väl lite rädd för att hon ska börja fälla.
Idag fäller hon inte. Hon byter päls 2 ggr om året...

Kastrerade min tik (Cattledog) för ett par år sen. Och jag har inte märkt någon som helst skillnad på henne. Ja, bortsett från att löpen försvann förstås...

Det är nog väldigt individuellt det där. Går ju aldrig att säga i förväg. Min kompis kastrerade sina tikar för att hon skulle köpa en hane. Den ena tiken fick tätare päls och den andra tappade mer eller mindre all päls. Den pälsen återkom aldrig så hon får ha täcke på henne.
Ingen vacker syn då det var som en lite mer pälsad nakenhund. Skulle också ha täcke på henne såväl inne som ute. :devil: :D

Oopss... K...du läser väl inte här va!? :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Har kastrerarat både tik o hanne/husky...

Har bara goda erfarenheter, men det beror ju på varför man kastrerar...

Som (för det mesta) får man väga ev, biverkningar mot fördelarna!

Men som sagt, för mina tikar blev det ingen skillnad, annat än att dom slutade löpa, och för hannen som blev kastrerad så blev han bara lite mindre vuxen, samt slutade intressera sig för tjejer!/Tolly

Jag har två blandraser siberian husky/ grönlandshund. Båda kastrerade. Har inte märkt någon skillnad på pälsen.

Jag fick min tervtik steriliserad efter en livmoderinflammation.
På tre månader blev hon bred som slaktfärdig gris och fick päls som en myskoxe, pälsen hängde ner till marken under magen på henne.
Hon var 9 år vid op.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 732
Senast: Eurydome
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama