Kastrera "mesig" hane?

Milosari

Trådstartare
Efter ett snack med Sareks uppfödare överväger jag att kastrera honom. Han blir totalt låst när han känner doft av löptik :(. Det har inte funkat att lägga belöningsförväntan på doften, och inte heller att försöka bestämma att han minsann ska jobba i alla fall. Så so far so good med skäl att kastrera. Men man läser överallt att man ska fundera en gång extra om hanen är ängslig av sig. Sarek är helcool med andra hundar och så men har lite andra spökerier för sig. Vilken sorts ängslig är det som menas egentligen? Är det någon här som har kastrerat en lite mjukare hund?

Sv: Kastrera "mesig" hane?

Är han mesig som i att han har svårt att avreagera (tex)? Jag TROR nämligen att det kan påverka med en kastrering då, det är den uppfattningen jag fått av de som kastrerat hanar. Vissa påverkar ju dock inte alls. Trist att han låser sig så, hoppas att ni hittar en lösning!

Jag har gjort det. Min gamla labradorhane var en försiktig herre både innan och efter kastrationen. För honom var det fråga om kastrering eller avlivning i stort sett så det var ett enkelt val. Han blev så stressad av löptikar att han fick magsår och blev tillslut riktigt sjuk av det.

Min hund hade inga specifika rädslor innan operationen. Han var bara allmänt försiktig och "mesig". Efter kastreringen har mesigheten ökat något och han har utvecklat rädsla för raketer och kraftig åska.

Jag ångrar inte att jag kastrerade honom. Han var så låst och stressad av löptikar att det inte gick. Rädslorna han fick på köpet är något jag kan jobba med och är lättare att undvika. Upplever jag det som i alla fall.

Jag vet inte om det är något svar på dina frågor men jag tyckte att fördelarna övervägde nackdelarna för min hund. Men mesigheten påverkades.

Nej han avreagerar normalt sett mkt snabbt och har inga bestående rädslor. Viss ljudkänslighet finns men han ligger tryggt på plats med skott och ät orädd föt åska och raketer. Däremot är han inte helt komfortabel med det sociala samspelet med människor och när han blir rädd så är det ganska stora reaktioner, flykten ligger nära till hands. Och så har han ibland svårt att sortera mellan intrycken och kan haka upp sig på (enligt mig) helt oviktiga detaljer.

Jag har hört att det inte alls är jämförbart med riktig kastrering :(. Jag måste också bestämma mig ganska fort då jag blivit erbjuden en jämnårig hane. Att hålla på och mixtra med olika hormonpreparat känns lite risky. Men hade det funkat så hade det varit perfekt!

Nu är vet jag inte om det är jämförbart, men min jappe var ju ganska reserverad/skygg när han var yngre. Honom kastrerade jag som ganska ung, men han har bara blivit tryggare och socialare ju äldre han blivit. Tror inte kastreringen påverkat den biten alls. :)

Du kommer nog inte tycka om att lasa det har, har en i min narhet som kastrerades som lite aldre (tror han var tva) var osaker pa folk redan innan... blev verkligen inte battre efter kastreringen. Inte heller hans samspel med andra hundar, utan han blev forvisso mindre benagen att leta loptik.... men mer benagen att agera pa sin radsla an tidigare. Pa andra hundar, folk inklusive sin agare.

Han ar precis pa gransen dar de numera funderar pa avlivning pga att han inte langre gar att lita pa.

Ytterligare en hanhund, kastrerad for nagra manader sedan, ocksa i min narhet. Han var aggressiv (utatagerande radsla) de blev itutade att kastrering skulle gora honom lugnare... blev tvart om. De kan inte langre ha honom i staden utan han har fatt flytta till en slaktings gard.

Visst gar det jattebra manga ganger, men kande att jag ville skjuta in det har i traden. Kastrering ar tyvarr ingen garanti for nagot alls, men har man inget annat val for hundens skull sa ar det klart det ar vart att forsoka med det... sjalv ar jag skeptisk som bara den till de positiva sidorna folk nastan vill garantera med en kastrering... forlat for att jag kom med de daliga erfarenheterna.

Det är väl ungefär det jag har hört, gällande både tikar o hanar, är de osäkra så blir de ännu osäkrare efter kastrering.

Min kastrat var osäker och lättstressad innan han kastrerades. Nu är han tryggare, lugnare och kan slappna av i situationer och sammanhang som hade varit jobbiga för honom när han hade kulorna kvar. Han är lugnare i flock och jag upplever honom som mer behaglig och mer tillfreds med sitt liv nu. Jämfört med innan är han ganska bekymmerslös och verkar liksom njuta mer av tillvaron.
Han är fortfarande en känslig kille, men nu är allt lite mer hanterbart för honom.

(Och för oss, det har bara varit positivt för alla inblandade.)

Vår ena kastrat var stressig, vaktande och hade
väldigt lätt för att bli osäker och börja morras och bita, framför allt andra hundar men även människor.

Han kastrerades när han var tre år och är idag sju år gammal. Inom ett halvår efter kastreringen blev han en helt annan hund, en underbar kille.

Denna hunden har dock alltid varit miljöstark, 5or på nyfikenheterna och 0or på alla kvarvarande rädslor på MH t ex. Hans problem var bara sociala, och det var antagligen därför han blev hjälpt när testoteronet slutade spruta ur öronen på honom.

For mig kanns snipp som rysk roulette... det kan bli jattebra, jattedaligt, eller ingen skillnad alls.. men att sia om vilken hund som far vad av de tre mojligheterna ar omojligt...

Gleh jag later som varsta grinkarringen, men vill eg. bara lagga ut de negativa sakerna ocksa fran nagon som sett dom. Jag ar lite orolig for att sverige skall bli som kanada "En serios hundagare fixar sin hund!" ..o sa far hundarna betala priset for slentrianfix..

Jag angrar att vi kastrerade var nar vi gjorde det. Jag hade nog gjort det I vilket fall just for att slippa hela tik grejen men I efterhand var vi inte forberedda.
Han var osaker redan innan och har blivit varre sedan dess.
Han hade troligen behovt ha kvar kulorna och fatt mer sjalvfortroende forst.

Han var nio manader. Har alltid fungerat valdigt val med alla andra hundar men ar valdigt reaktiv mot framlingar och visar ibland stor osakerhet aven mot manniskor han kanner ratt val. Kan ha svart att slappa saker om de ar lite "storre". Inga problem med ljud och som sagt aldrig haft problem med andra hundar.

Allas erfarenheter är viktiga! För att jag ska kunna fatta ett beslut så behöver jag ju veta vad det är som kan gå snett och hur. Än så länge tycker jag ändå att fördelarna överväger. Han är inte riktigt så socialt osäker som de dåliga exemplen verkar ha varit, och några aggressioner har han inte precis.

Jag tycker man ska försöka utläsa VAD det är som gör hunden jobbig innan man kastrerar. Är det bara könsdrift eller har hunden en överproduktion av testosteron som gör hunden heöa tiden på alerten så det går överstyr? Det beskrivs bra i Anders Hallgrens bok om stressade hundar. Testestoron ger adrealin som är flykthormon.

När jag skaffade min omplacering kunde jag inte riktigt förstå mig på honom. Han var tuff, framåt med ett go och energi men samtidigt ett superstressat lokomotiv men ingen avknapp och tände direkt på all slags stimuli. Jag hade bara erfarenhet av kastrerade kaniner av båda kön sedan innan men den erfarenheten sade mig att hans generella stress, som var större än löptiksproblemen skulle bli hjälpt av en kastrering. Och så blev det! Helt plötsligt och det väldigt fort efter kasteringen då 17 mån gammal, kunde han börja fokusera, jag nådde igenom och kunde börja träna. Osäker socialt har han alltid varit men genomsnäll men en otrolig bittröskel och han visste inte vad morra var. Han hanterade allt med att jucka dock.
Han visar idag sitt sanna jag, 5 år gammal genom att vara avvaktande med främlingar och efter att dessutom blivit biten av en hund rätt illa som 2 åring, vara försiktig kring lösa hundar han inte känner. Det har inte gått jättefort att komma dit vi är idag utan har varit en process med tillit och träning på avslappning och avknapp och självbehärskning. Mycket tips har jag fått från boken "släpp kontrollen lös" med Leslie McDevitt.

Han är osäker på andra hundar då främst okastrerade främmande hanar. Men han är inte längre utåtagernade och skällig utan spänner bara sig och främst svansen riktigt hårt. Det ta trots att vår andra hund kanske gapar och har sig så håller han tyst och skulle den andra hunden komma lös så är alltså inte min aggressiv och skulle bita utan han skulle fixa det. Han KAN umgås med ALLA hundar om han bara får lära känna dem. Han umgås gärna med främmande människor men har lärt sig att man inte måste om inte JAG tar initiativet.

MEN utan kastreringen hade vi inte varit där vi är idag!!

Så här i efterhand inser jag ju att hans tasslickande, matvägran, halsont pga magsyra mm mm berodde på att stressen påverkade hela kroppen, magen och allt. Han var hunden som aldrig sänkte svansen avslappnat på promenad, drog som en hel oxe och i början inte ens kunde slappna av inomhus eller vara ensam. Det tog ca 3 år innan han slutade dra ute, sänkte svansen och kunde lägga sig ner och verkligen softa om jag tog en paus. 3 år är lång tid men för mig ändå ok eftersom det innebär att han lugnade sig när han blev vuxen och pudlar mognar sent.

Det var mina erfarenheter...

Senast ändrad:

Jag har en fyraårig hane som jag tog över när han var två, i samband med detta kastrerades han. Anledningen var ingen annan än att jag hade tik innan och jag ville ha mindre besvär med risker för tjuvparningar och med småbarn som öppnar grindar osv så var det det enklaste då jag inte var intresserad av avel. Uppfödaren var med på beslutet.

Jag ser INGEN skillnad på honom. Han är inte tjockare. Pälsen är densamma, snarare bättre än innan men det beror nog på åldern, inte på kastreringen. Han är lika trälig mot andra hanar (gör små utfall om man inte passar honom) och lika go och glad, kexchoklad som innan. Det enda är att han är rätt oförstående mot tiken när hon råflörtar under höglöp, ställer upp sig och allt. Han har klivit på ett par gånger, men ganska omgående klivit av igen, det finns liksom inget driv där....

Jag tror om jag får gissa att det hade kunnat vara ett problem om man haft en hanne som var osäker med andra hundar innan. Då kastreringen faktiskt gör skillnad för hundarnas doftsignaler så hade det kunnat göra det ännu värre, men är han cool sedan innan så behöver det ju inte påverkas heller.

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken lyder så har jag funderingar på att kastrera min jack russel hane. Han är nu 7 mån och jag har börjat och fundera på när...
2
Svar
29
· Visningar
6 373
Senast: mian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar