Kastrera marsvin?

J

juppjupp

Hejsan...
Jag har en undran. Är det vanligt att man kastrerar marsvin och om någon vet vad det i så fall kostar?
Har en hane (bäbis)som jag vill spara men tänkte om kastrering var en möjlighet istället för ännu en bur och behöva skafa en hane till.

Juppjupp :angel:

Sv: Kastrera marsvin?

Tror inte det är så vanligt, men jag vet inte. Var ett tag sen jag hade marsvin och pratade med marsvinsfolk...
Pris får du reda på om du ringer vetten ;) Det kan variera väldigt mycket beroende på vilken vet det är.

Skulle "bara" ha två tjejer, men när den ena fick en bäbis så blev jag så förälskad i honom. Funderar på att sälja mamman för hon är lite tråkigt rädd om man jämför med den andra, och den lilla pojken är bedårande. Tyvärr så visar han lite intresse för flickorna och jag är rädd för inavel.
Tack för svaret, jag får kolla med vet.

Jag hade två marsvin för flera år sedan. Jag hade först skaffat en hane och sen ville jag ha en till precis som du. Jag träffade då på en liten svart hona och då var det bara att kastrera hanen.

Jag var hos distriktvet. och det gick hur bra som helst. Men jag kommer ihåg att vet. sa att han var lite nervös vid sövningen. Det är som sagt inte vanligt att söva och kastrera marsvin. Och marsvin har så snabb ämnesomsättning så om man ger för lite "sömnmedel" vaknar de lätt, om man ger för mycket är det ju inte bra..

Jag hade mina marsvin ihop i flera år efter det och de trivdes riktigt bra ihop.

Kastrering är ju ett litet risktagande, det kan gå bra men samtidigt kan det gå dåligt.

Jag skulle inte våga göra det (igen). Hade ett marsvin som jag inte såg någon annan utväg än att kastrera, han och burkompisen kom inte alls överens, de bråkade massor och han blev av med ett öga. Så jag tänkte han skulle få det bättre om han fick gå med tjejerna.

Han överlevde kastrationen, men efteråt hade han bara en massa problem, det läkte inte som det skulle och tjorvade och höll på, han fick somna in några veckor senare. :cry:

Det kostade 600:- att kastrera vill jag minnas.

Kan du inte köpa en ny bur och en ny kompis åt honom istället?

Vi kastrerade en hane i höstas och det gick bra.
Vi hade köpt två hanar trodde vi, men efter 2 kullar, så gjorde vi slag i saken och kastrerade pappa gris. Vet var lite orolig för sövningen och varnade för att det kunde gå illa. Han sov lääänge och låg då på värmedyna/vetepåse för marsvin har tydligen svårt att hålla kroppsvärmen.
Han verkar må bra efter ingreppet, men börjar bli väldigt rund. Tur att det snart är dags att flyta ut i uteburen som erbjuder lite mer motion.

Tack för alla svar...
Har lite dåligt med plats för en bur till, jag ska nog ringa till vet och höra vad han säger. Svårt att sälja iväg någon av dom :(
Typiskt mej, men man kan ju inte ha hur många som helst*S*
Helst skulle jag vilja ha massor, men den manliga delen av fam protesterar lite :p
Men en kastration skulle vara bra känner jag.
Jaja, vi får se.
Skönt att kunna fråga andra med erfarenhet i alla fall. dvs er!

Önskar en skön helg till er alla.

Kram Åsa

Hmm, skulle du inte kunna ha en ny bur ovanpå/under den gamla om du bara köper en sån modell?

Jo, det skulle jag i och för sig men där bor Gerbilerna *S*
Hade en ide om att inreda nera i kälaren för där finns plats, men ända gången man går ner där är när man ska til pannrummet, och så funkar det inte eftersom det ryker in ibland.
Har nog beslutat i alla fall att lämna tillbaka modern till uppfödaren. Hon har erbjudit sig. Sedan så får det bli några kullar.
Hoppas det går att sälja dom sedan bara *S*
Är ju helt såld på svinbäbisar :love:

Kram Åsa

Du kan ju alltid ha en till bur i stapeln vettu ;) Så länge burarna står stadigt så är det ju lugnt liksom.

det är väldigt riskabelt att söva ett marsvin, det är bara 50% chans att de klarar allt bra. dels är man aldrig säker på om de ens kommer vakna upp igen efter man har sövt dem, och framför allt har de väldigt svårt med att komma igång och äta igen efteråt.
är hanen mer än 4 veckor gammal måste du skilja honom från honorna direkt - de kan nämligen bli könsmogna redan då. och även om du tänker lämna tillbaka mamman och para honom med den andra honan bör du vänta tills han är åtminståne 5 månader gammal, då hanar kan sluta äta när de går med honor, och för en ung hane skulle detta betyda att han stannar i växten. dessutom måste du ändå ha en extra bur, för du kan verkligen INTE låta honom gå tillsammans med honan hela tiden, det vore djurplågeri. hanen skulle äta dåligt och vara uppstressad, och honan skulle aldrig få vila om hon hela tiden skulle få ungar. hanen skulle dessutom kunna råka para någon av ungarna sen när de kommer. med andra ord måste du ha två burar hur du än gör, så då kan du likagärna behålla mamman också, eftersom det är synd om den andra honan om hon måste gå ensam vissa perioder.
att avla på djur är någon man måste tänka igenom, och veta vad man håller på med! avel på marsvin är väldigt riskabelt då det är otroligt lätt hänt att något går fel. parar du din hona utsätter du henne för en stor risk, och du får räka med att hon kanske inte överlever. det är dessutom svårt ibland att få marsvinsungar sålda, så att para marsvin "bara för att ungarna är söta" är oansvarigt!!
med andra ord hoppas jag verkligen, för marsvinens skull, att du vet vad du håller på med och har tänkt igenom det mer än vad det verkar som.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 464
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 270
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama