Kastrera kanin

Sv: Kastrera kanin

När den blir könsmogen. Beror på storlek, men från fyra-fem månader om det är en dvärgkanin. Jag tog min när han var ca fem månader, gick finfint. :)

Hur funkar det att kastrera en utekanin så här vintertid.
Är det bättre dela på dom och kastrera i vår när det är varmare?
Dom är 4 månader nu.

Det vet jag ärligt talat inte. Men jag skulle kunna tänka mig att det är mindre infektionsrisk när det är lite kyligare och bakterierna inte förökar sig lika snabbt. Finns säkert några här som vet hur det ligger till, annars kan man ju alltid ringa veterinären och fråga. :)

Vilka är det du ska dela på?
Om det är två hanar så ska dom inte ens vara tsm eftersom dom börjar slåss när dom blir könsmogna.
Att kastrera kaniner är inget som är självklart men om den blir jobbig tycker jag att man ska göra det.

Vi har två hannar, kullsyskon, som gått ihop hela tiden.
Meningen med att kastrera dom var att dom skulle kunna fortsätta gå ihop, men vi har förberett för att dela av buren (1,70*1,70) så fort dom börjar visa tendens på att slåss.
Än så länge är dom vänner och sover alltid tätt ihop

Ja även kullsyskon kan börja bråka och även om dom kastreras så kan dom börja bråka.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
563
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: Efwa
·
Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
504
Senast: Krålus
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama