Kastrera hundar

kanelsvans

Trådstartare
Tänkte höra lite om kastrering av hund i Sverige (både tikar och hanar). Vad jag förstår är det hyfsat ovanligt, alltså det går inte på 'rutin' som kattkastrering tex.

Hur när vad? är lite min undran. Här i UK är det jättevanligt, så att man höjer på ögonbrynen när man ser någon med kulorna kvar (inkl. tikar).
Varför är Sverige så emot att kastrera hundar? Vad jag har förstått av olika forum och grupper på Facebook är arugumentet mot mest inkontinens och sämre pälskvaleitet. Jag har pratat med folk på jobbet (veterinärer samt sköterskor, qualified sedan 35 år-nyutbildade) vad deras erfarenhet är. Svaren jag har fått är att det är väldigt sällsynt med sidoeffekter. Jag antar Storbritannien har större hundpopulation än Sverige, och vad jag förstår så kastreras majoriteten. Men ändå, varför är det inte lika vanligt i Sverige som här? Om majoriteten skulle få sidoeffekter skulle väl inte så måga kastreras?

Jag är genuint intresserad av var av skillnaden kommer. En (stor?) skillnad kan kanske vara antalet löshunda (strays) är större här än i Sverige?

Det finns studier som visar att kastrerade hundar oftare får led- och skelettsjukdomar och att de oftare utvecklar cancer. Risken är större om hunden kastreras i unga år.

Din fråga om varför vi i Sverige inte kastrerar hundar i samma utsträckning som i t ex UK och USA har jag inget bra svar på. Tradition kanske. Hundar kastreras av hälsoskäl eller om det krävs för vistelse på hunddagis och det ifrågasätts inte, men att kastrera friska hundar utan något särskilt skäl det vill man inte så gärna. En del gör det förstås.

Man försöker även aktivt minsta antalet kastreringar "av bekvämlighet" från SKKs sida. Numera får kastrerade hanhundar inte ställas ut. Skk hoppas att det ska leda till att "okynneskastreringarna" som de kallar det minskar.

Framförallt i raser med lite mindre avelsbas är det väl inte så bra att slentrianmässigt kastrera i tidig ålder innan man vet om den hanen faktiskt hade kunnat tillföra något eller ej? Sen kan det väl även "dölja" vissa problem om man kastrerar för att påverka humöret och så fortsätter man att avla på linjer som ger hanar med problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka