Kastrera HÄst

I

inja_2006

:crazy: ska kastrera min pålle nu han är ett 3 årigt fullblod
är de nån som har en erfarenhet av detta och va som är bäst och va
de kostar????

Sv: Kastrera HÄst

jag kastrerar alltid på klinik med op. metod. betalar mellan 2000-2500 kr. skulle hästen dra upp en kula så fixar dom det lätt under op. risken för komplikationer minskas, dessutom läker det väldigt fort då det är op. i sterilt op. rum och sytt.

oki men samtidigt så är ju stående billigare men sen har man ingen dragbil hehe:crazy:

Vi kasterade hemma stående. Dock var han ju inte så gammal som din då så det kanske gör skillnad. Gick enkelt, snabbt och bra.
Komme rinte ihåg vad det kostade. :o

Jag har endast erfarenhet av kastrering stående hemma i stallet både av egna hingstar och som assistent åt veterinär som gjorde många sådana kastreringar under det år jag jobbade hos honom.

Endast en av dessa fick infektion - var en som mot rekommendation kastrerades i juli - och den var lätt avhjälpt med antibiotika..

Viktigt att röra på hästen tiden efter kasttreringen!

Vet ej vad det kostar men det kan vara idé att höra med flera eftersom det kan variera.

jag låter alltid kastrera mina hästar antingen tidigt på våren eller på hösten när flugorna försvunnit. Kastrerar alltid stående hemma o det har alltid gått bra. Senast kastrerade vi shettis på 7 år. Kostar runt 1500-2000kr.

jo, billigare kanske det blir så länge det inte sker några komplikationer. en granne till oss tog sin 4-åring hemma för att det blev billigare, notan efter dom komplikationer som tillstötte blev över 7000 kr och det tog inte försäkringen.

vi kastrerade våran 3 åriga hingst eller valack nu förra veckan hemma stående.. jag tyckte det gick jätte bra.. men veterinären tyckte han va lite brötig o han blev väldigt mkt drogad.. har aldrig vart med om en kasteration innan så tydligen som veterinären sa så e dom ju oftast helt blick stilla.. som inte min häst var helt (lyfte ett ben då o då:crazy: ).. men det har gått jääääätte bra än så länge med såren o kasterationen gick bra oxå.. och vi betalade 2100:-

det bästa jag tycker är att gör det på en fin gräsmatta en torr dag, och att LÄGGA hästen, då kan man se vad man gör och har full kontroll på det... (bortsätt att det finns en stor risk att man skadar sig när man lägger ner hästen, eller reser den... har själv blivit sparkad ettpar gpnger vid de tillfällena och även fått sluta tidigare engång pga slag på knäet) priset är kanske lite dyrare, men tryggare...

Har aldrig varit med att kastrera under de varmare delen på året pga infektionsrisken ökar. Lättast att göra under vinter/vårvintern så länge snön är kvar (om man bor där det finns snö :d ).

Har haft både hingstar till stationen (bara ena kulan nere) och hemma. Den yngsta var strax över 1,5 och äldsta 6 år. Det brukar funka bra men det gäller att hålla koll på såret och brukar ta tempen morgon och kväll den första veckan för säkerhetsskull.

Min hingst (f.d.:D ) kastrerades på vårvintern för att undvika infektionsrisk. Det är nog det bästa. Vi åkte in på klinik och gjorde stående kastration utan att sy. Jag har hört att det kan bli tokigt om man lägger hästen. Han var trött ca en timme efter kastreringen, då satt jag och höll hans huvud i mitt knä tills han blev pigg. Av det lugnande medlet blev han väldigt svettig, när det gick ur kroppen, det droppade svett om hans huvud. Sen fick vi åka hem. Jag promenerade ca 20 -40 minuter med honom varje dag för att hålla igång honom, men han var inte speciellt slö i hagen heller! :rofl: Jag fick ju hålla koll på aptit, allmäntillstånd och temp under första veckan efter, och för min kille tillstötte inga komplikationer. Det blödde ett tag efteråt, ca en vecka, men inte några floder, utan det småsipprade, ibland inget nästan, ibland kom det lite mer efter han hade rört sig, men det var bara sånt som skulle ut. Såret var rätt fult första tiden, men det ser ju jättefint ut nu så här efter 6 månader! Han är i stort sett samma kille, men han försöker inte hoppa på sin russkompis hela tiden längre....:bump:
Lycka till med din häst, men vänta tills alla insekter gått i dvala!

Jag kastrerade min (+ en annan) i tisdags, stående på klinik utan att sy. Min är 2 år o 4 mån o den andra var väl ungefär lika gammal. Kostade 1200 kr inkl moms o stelkrampvacc per häst. Fick gå ut på betet igen efter att de kvicknat till.
Fick utskrivet Streptocillin (stavas?) som vi skulle ge dom i 4 dgr.
Hängde lite köttslamsor första o andra dagen men nu ser det mkt bättre ut, det sipprar blod o vätska men inte så hemskt mkt.

Hbg djursjukhus har fast pris på 2500 kr inkl moms men priset kan skilja oerhört, när jag ringde runt fick jag pris mellan 1200 o 2900 inkl moms (de dyrare kom hem till en). Så ring runt och hör.
Lycka till!

Vet flera som har kastr liggande o att det tillstött komplikationer efteråt men vet ej vad det skulle bero på, kanske bara ren otur/fel tid på året, ålder o dyl.
Vissa vet kastr inte stående efter en viss ålder, någon som hört vart "gränsen" går eller det är kanske individuellt?

Den vanligaste anledningen till att inte kastrera stående är att hästen ska kastreras på betäckt funikel. Man sparar då lite mer av hinnorna som täcker testikel och bitestikel och sätter en knut (ligatur) i krossfåran. Dessutom är det brukligt att suturera sårhåla och hud. Man väljer att kastrera på betäckt funikel hos de hingstar som bedöms vara i riskzonen för att få inguinalbråck, dvs att delar av tarmarna letar sig ner genom slitsen i bukväggen och ramlar ut i operationssåret. Hingstar över två-tre år, travare och hästar som har eller har haft bråck bör kastreras på betäckt funikel.

En annan anledning att kastrera på liggande häst är att kirurgen ser operationsområdet bättre. Nackdelarna med liggande häst är att skaderisken för hästen är större i och med kastningen samt att infektionsrisken ökar något, åtminstone om kastrationen görs i fält (pga tyngdkraften - blod, vätska, ev gräs som sparkas upp tenderar att landa i såret).

Komplikationsrisken är ungefär densamma i fält som på klinik. Hillevi nämnde en komplikationskostnad på 7000 kr för kastration utförd i hemmiljö, lägg till en nolla så har ni vad vi fick punga ut för komplikationer efter kastration gjord på klinik.

komplikationerna som blev på grannens häst (som togs stående) va kraftiga blödningar någon dag efter ingreppet (hästen höll på att dö, så dom hade tur ändå).

när jag tog min nuvarande häst ringde jag runt till olika veterinärer/kliniker och frågade vad dom ansåg vara bäst och minst risk för komplikationer. samtliga ansåg att kastrering på klinik med operation medförde minst risk. men givetvis, ibland kan det ju gå fel i alla fall.

det du nämner om risken att tarmarna kan falla ut, samt blödningsrisken va det som veterinärerna nämde om stående kastrering (som inte alla veterinärer ville utföra, för mitt val med honom stod mellan klinik eller stående)

vad hade du för komplikationer som kom upp i sådana summor :eek:

Störtblödning en timme efter hemkomsten, infektion, bukhinneinflammation, 3 operationer för att försöka rensa upp, sammanväxningar i bukhålan, avlivning. Hästen var inte försäkrad. Jättehemsk historia från början till slut.

Men det är förstås ovanligt att sådant inträffar. Rent hygieniskt så är förstås klinik att föredra, likaså har man ju där andra möjligheter att ingripa om något går fel under ingreppet. Största fördelen med stående hemma tycker jag är att man slipper fullnarkos och kastning.

uhhaa, vilken jobbig historia :eek: det förklarar ju kostnaden :eek: vad hemskt för både er och hästen :cry:

på kliniken har dom ju "madrasserade" boxar så det är ju lite tryggare än att lägga dom hemma.(har dessutom alltid lämnat hästen på kliniken kvällen innan om den har tidig tid, och hämtat fram på eftermiddagen. tycker det blir minst sressigt för mig :angel: )

när min pålle skars så tittade jag på lite olika alternativ och metoder, vi har tagit alla våra hingstar under åren med operations metoden på klinik. har aldrig haft några komplikationer av kastreringen direkt, under alla år, därimot fick min nuvarande häst akut tromboflebit av kastvätskan som krävde mkt. behandling och även operation(han va försäkrad så det kostade "bara" självrisken på 2200 kr). men det kunde han ju fått av andra injektioner oxå :crazy: .

så denna gången tittade jag lite närmre på att ta stående, kunde ju vara skönt att slippa åka iväg ;) . att kasta hemma och ta det "vanligt" med öppet sår, har aldrig varit något alternativ för mig.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Amk
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Mearas
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21