Kastrera? (en kula)

verrdogan

Trådstartare
Har nu under nån månad masserat min lilla grabb för att få kulan till att trilla ner igen. Men det ser mörkt ut faktiskt:(:cry:

Han är inte 6 månader än, men de dröjer ju inte.

Så jag undrar, ska man kastrera dom om dom bara har en kula? Eller lättare sagt, MÅSTE man det? Att jag inte kommer kunna ställa honom förstår jag ju.

Men kan de va farligt för honom att ha den andra kulan i magen?

Vill ju hellst inte kastrera om de inte behövs, då jag vill ha kvar den kroppen han har nu och livsgnistan, om ni förstår.

Kastrerade har ju en tendens till att bli lite köttbullar:D

Så, hur tycker ni att jag ska göra med detta längre fram?

Sv: Kastrera? (en kula)

Jag gjorde ganska ingående efterforskningar innan jag i förrgår kastrerade min drygt 1 år gamla krypta hanne. Risken för cancer är inte astronomiskt hög, men tillräckligt hög för att jag inte ville chansa, och sen måsta avliva min fina hund vid 5 års ålder! Cancern kan även dyka upp i den kulan som är nere, hos en krypt.
Av alla de många jag pratat med som kastrerat, har INGEN sagt att deras hanne blivit det minsta slö, tråkig, trist i pälsen (möjligen fått lite tjockare päls) etc etc. Tvärtom. Hundarna, som ofta varit stressade (pga den höga hormonproduktionen i buken?) har blivit gladare, mer harmoniska och mer koncentrerade. Ämnesomsättningen lär gå ner, men det är inte SÅ svårt att hålla vikten hos en hund, han går väl inte i kylskåpet själv, eller...?
Jag har fått många negativa kommentarer på bara de få dagar som gått sen kastreringen, Brukshundsinstruktören sa att jag tagit av hunden hans Manlighet! Jaha... Vad ska det betyda?? Men nu är det gjort ochjag väljer att lyssna på de klart övervägande positiva kommentarerna! Har dessutom levt många år med en kastrerad Schäferhanne som var ALLT annat än omanlig, kan jag lova!!!:cool:

Sv: Kastrera? (en kula)

De är ju detta som gör de lite svårt för mej. För min andra hund är kastrerad och han har blivit rundare och gnistan i hans ögon är inte den samma. Han har inte längre samma snygga hållning som han hade innan. Men han har dock blivit lugnare i sej, vilket är skönt för honom och mej:) Han är en flatte.
Den jag funderar på är en Dp.

Visst, de hänger väl mest på mej om han blir tjockare. Men kommer han åxå sjunka ihop och inte ha samma hållning?:crazy:

Vill ju absolut inte att de ska kunna höja riskerna för canser. De viktigaste för mej är ju att dom får vara friska och glada.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 270
Senast: mars
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 006
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 266
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 180
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka