Jag har för tillfället 2 American Akita, är väl insatt i rasen.Nu får jättegärna ge mig tips om vad ni tycker om kastrering och är det någon som har en american akita, skriv gärna om hur de är som hundar och vad som är viktigt att tänka på när man skaffar en. American akita har alltid varit en utav mina drömraser så jag blir väldigt tacksam om ni kan dela med er utav era erfarenheter och kunskaper inom den rasen.
Vad är det du specifikt vill veta?
Varför är det en drömras om du inte är väl insatt i hur de är?
Varför vill du ha en American Akita? Vilka egenskaper är det som tilltalar dig?
Vad har du tänkt göra med hunden?
Här är en väldigt kort, ärlig bild av rasen:
De har Noll vilja att vara till lags, gör bara det de tjänar på. Enorm jaktlust. Könsbunden aggressivitet finns, men de bangar inte att slåss med motsatt kön om det bjuds upp. De är rejält skarpa. Självständiga från start, räkna inte med att 8 veckors valpen följer efter dig lös om du gömmer dig tex, då sticker de och hittar på något kul för sig själva. Om man får tag i en välavlad så är det hundar som inte hetsar upp sig i onödan (men även dessa hundar reagerar blixtsnabbt på "rätt" retning och det smäller). En välavlad är en mentalt stabil hund, trygg, funkar att träna olika grenar på lägre nivå, men räkna inte med att kunna ha hunden lös på icke inhägnat område. De ska INTE vara reserverade! Det är skillnad på ointresserad av främmande och reserverade. Det är en relativt frisk ras, hd och ed förekommer bla, även en del problem med autoimmuna sjukdomar. Mentaliteten måste man vara noga med när man väljer vem man köper ifrån. De brukar bli väldigt fästa vid familjen men inte alla är så förtjusta i att gosa i soffan. Det är en tyst ras, skäller i regel nästan ingenting, undantag finns. De har ett fint språk, därav tolkar många dom som otydliga. Vaktar. Stora och ståtliga och med otrolig utstrålning, men i fel händer kan det bli en farlig/otrevlig hund.
Det är väldigt dumt att lyssna bara på dom som säger det man vill höra. För då kommer hundägarskapet inte bli roligt.
Min åsikt om kastrationer är att det gör man av medicinska skäl. Framförallt i en så här liten ras så ska man inte kastrera i onödan.
Att köpa en American Akita som penisförlängare är nåt av det sämsta man kan göra. Man ska välja ras utifrån vad man vill ha hunden till och utifrån hur hundens behov passar med ens egna.
En hund blir inte vad man gör den till. Den blir vad man gör den till utifrån sin genetiska bakgrund. Det kan funka med katten, men lika gärna inte. Även om man vant hunden med katten från början kan det sluta illa, tyvärr.Själv vet jag att jag kommer få ha mest ansvar och dressera hunden så som jag vill ha min hund. En lugn och trygg hund som kan hänga med mig på mina äventyr. Bland annat vara med i min eka och fiska och koppla av med både katten Elsa och eurasiern Vera och osv
Jag förstår inte vad det är för kurser du gått och vad för tävlingar?Har alltid gått på många hundkurser och i slutet av dessa så har det alltid varit olika slags tävlingar för att se hur mycket hunden och ägaren har lärt sig.
Jag och hundarna jag haft genom mitt liv har fått fullpoängare på alla tävlingarna, så jag tror inte det ska vara några som helst problem med en american akita. De säger att akitan inte är aggressiv, det beror helt på hur mycket tid ägaren har lagt på den.
American Akita är inte som alla andra, på gott och ont. Att påstå att mentaliteten skulle bero på hur mycket tid ägaren lagt på den visar bara på okunskapen hos den som uttalat detta.
Det där är en sanning med modifikation, som vi borde se över på hemsidan.Som alla andra hundar mår denna ras bäst av att få använda hjärnan. Rasen kräver normal aktivering och är något av en allroundhund. Det är en ras som kräver mycket motivation i träningen och som lätt kan bli uttråkad. Det går utmärkt att tävla med den i både lydnad och agility men man får ingenting gratis. Tålamod och uppfinningsrikedom är ett måste. Spår och sök är annars lämpade grenar för rasen då den har en mycket bra spårförmåga. Är man intresserad av tjänstehundar så finns det exempel på individer som tränats till bevakningshundar.
Visst går det utmärkt att tävla i lydnad, om du räknar med att ena dagen lämnar hunden planen mitt i ett moment, nästa dag gör den alla momenten utan att blinka. Agility är inte en gren som passar tävlingsmässigt, de är för tunga och långsamma. Vill man leka agility med låga hinder fungerar det, ibland. Det finns EN American Akita som tävlat i sök och en handfull som tävlat i spår (men det var flera år sen). Tjänstehundar var länge sen det fanns nån och det har inte varit många öht (sista godkända 2011). Viltspår och nosework är grenar som passar ypperligt.
Jag är väldigt nyfiken på vilken uppfödare du pratat med, du kan pm:a om du inte vill skriva ut öppet.Jag är en väldigt rastlös själ som varje dag e ute och springer med vera och andras hundar eller hittar på annat skoj med mina djur. Jag har väldigt bra tålamod, och jag har kontakt med en uppfödare som föder upp american akita och hon tycker att den här rasen kommer passa mig perfekt. Det jag tycker är extra bra är att det är en allround hund. Den är även ståtlig och väldigt vacker att se på. Tror detta kommer bli hur bra som helst
Jag skulle rekommenderad dig att prata med fler uppfödare och fler ägare, träffa flera hundar från olika linjer för att få en uppfattning hur hundarna är. Kontakta gärna rasklubben så får du en ärlig bild av hur rasen är.
Om du bestämmer dig för att köpa, se till att köpa från en uppfödare som avlar på friröntgade hundar (Hd och ED) gärna ögonlyst och gått BPH och som fött upp en längre tid och är väl insatt i rasen.