Kastrera en -07 innan vårkänslor kommer??

Aspasia

Trådstartare
Har svårt att ta ett beslut, för jag får höra olika bud hela tiden.
Har en unghingst -07 som går på lösdrift och har alltid varit väldigt lätt hanterad. Vi har 2 ston i hagen bredvid och det har aldrig varit några problem, men jag vill inte att han ska befästa några hingstbeetenden, så jag är inne på att kastrera honom nu innan alla "vårkänslor" spritter i kropparna.

Han är även ganska svårfödd och något liten... Några säger att jag ska behålla honom som hingst så länge som möjligt för att han ska växa och bli välmusklad, och andra säger att jag ska kastrera honom nu, så kommer han skjuta iväg på höjden...

Skulle även vara skönt att kunna stalla upp honom och kunna jobba honom lite mer.

Jag känner själv att jag lutar mot kastration och jag vill gärna passa på och göra det medans det är kallt och snö ute.

Men har ni några fler för- eller nackdelar så får ni gärna dela med er av dem!

Tack

Sv: Kastrera en -07 innan vårkänslor kommer??

Kastrera nu, i värsta fall får han vårkänslor när det blivit varmt ute, och då är det inte kul att skära honom.

Angående tillväxten hör man ju olika bud, men jag tycker att de flesta säger att de växer mer om man kastrerar dem, för att de kan ägna all energi åt att växa och inte vara hingstiga.
Är han liten och tanig kan han väl få stå inne lite på nätterna och äta lite extra? Så har jag gjort med min 06:a i vinter, särskilt när det varit blött och jobbigt ute. Har uppskattats mycket.

Jag ser inget negativt med att kastrera nu, förutom att du då inte kan ta fram honom som hingst :p men det var inte tanken gissar jag?

Nej precis, jag hade ändå inte tänkt ha kvar honom som hingst.
Tack snälla för bra svar.

Då får han bli valack :)

Kastrera nu, i värsta fall får han vårkänslor när det blivit varmt ute, och då är det inte kul att skära honom.

Angående tillväxten hör man ju olika bud, men jag tycker att de flesta säger att de växer mer om man kastrerar dem, för att de kan ägna all energi åt att växa och inte vara hingstiga.
Är han liten och tanig kan han väl få stå inne lite på nätterna och äta lite extra? Så har jag gjort med min 06:a i vinter, särskilt när det varit blött och jobbigt ute. Har uppskattats mycket.

Jag ser inget negativt med att kastrera nu, förutom att du då inte kan ta fram honom som hingst :p men det var inte tanken gissar jag?
Har oxå hört att de växer mer när de är kastrerade så jag gjorde samma med min lille tvååring i höstas,tycker nog att han börjat växa lite,så kastrera nu så har du en lätthanterlig valack sen.Lycka till!

Jag har oxå en hingst född -07 som ha varit så snäll därför ha han fått vara hingst. Nu har jag en som snart är 1 år som är helt galen som ska kastreras nu i början av mars, då passar jag på att skära kulorna av 2åringen med. Så jag säger som de andra kastrera nu.

Min 06:a är kastrerad som 11 mån gammal. Om det var kastreringen eller annat låter jag vara osagt, men han gick från SVÅRFÖDD till LÄTTFÖDD under loppet av ett halvår e kastreringen. Han var dock inte spec hingstig som jag förstått det innan kastreringen.

Stor var han innan, redan då stod det klart att han blir stor, och det blev/blir han, sen om kastreringen påverkat är ju omöjligt att säga. Han ligger nu ungefär där han antogs skulle stanna. Svårt sia om han växer 2 cm till eller 7 cm till dock, går ju aldrig säga, är ju otroligt individuellt.

Så, snipp snipp bara ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Niceperson
·
Övr. Hund Hej, Jag har två st RR hanar, 3 respektive 6 år som självklart lever och bor med oss som familjemedlemmar. De har absolut inga problem...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama