Kastrera eller inte?

WaterLily

Trådstartare
Är lite i valet och kvalet hur jag ska göra. Har möjlighet att välja mellan tikvalpar och en hanvalp, och nu råkar jag ha kärat ner mig lite i hanvalpen. Men jag har bara haft tikar förut, och dessutom har mina föräldrar tikar vilket gör att en tik kanske skulle vara lämpligast.

Vad kan man förvänta sig för effekter vid en kastrering av en hanhund? Jag har någon typ av fördom om att dom blir tjocka och slöa... Och jag vill ju ha en pigg och aktiv hund. Är det någon skillnad på kemisk kastrering och "vanlig" kastrering på effekten på hunden?

Sv: Kastrera eller inte?

Här kan du läsa en avhandling om handhundar som behandlats med deslorelin, så nu finns det alltså verifierad information och statistik om chipkastrering. Väldigt intressant läsning!

Till exempel:

• Hos 53 % av de behandlade hundarna ansåg ägarna att behandlingen haft fullständigt önskad effekt men hos 16 % sågs ingen önskad effekt alls.
  • Det visade sig att de vanligast förekommande indikationerna för behandlingen var översexuellt beteende, aggressivitet och olika former av prostatabesvär
  • Majoriteten av ägarna såg effekt av behandlingen inom 4 veckor.
  • Effekter som noterats hos de behandlade hundarna var minskat översexuellt beteende och intresse för tikar, minskad aggressivitet, ökad aptit.

Själv är jag ganska emot hormonpreparat, så Ivan ska kastreras "på riktigt".

Min blev varken tjock eller slö, men hans päls blev helt fördärvad. Efter kastrationen fäller han konstant och han har alldeles för mycket underull = torkar mkt långsamt när han blivit blöt. Även min tik började fälla konstant efter kastration. Jag är absolut för kastrering -på de hundar som mår bäst av det. I ditt fall hade jag väntat. Tikarna bor inte under samma tak som din hund, och det är inte säkert att hunden blir en sådan typ som inte kan slappna av i närheten av löptikar.

Tjocka blir de inte automatiskt, bara om man tillåter det. De flesta hundar får en ändrad ämnesomsättning vid kastrering och kräver mindre energi, men har man koll på sin hund så är det ingen fara.

Generellt sett så är jag mot kemiska preparat för det påverkar även andra organ. En "riktig" kastrering är en gång och sedan är det klart resten av livet.

Jag är väldigt nöjd med hur vår hund blev efter kastrering. Fortfarande pigg och glad men inte stressad (vilket han var före). Grannarna har tikar som han leker med dagligen och han visar inget som helst sexuellt intresse för dem.

Ang vikten så får man ge mat efter hull och motion. Många veterinärkliniker säljer bra foder just för dessa hundar. Kanske något dyrare, men i regel behövs inte så stor mängd.
Funderar du på kastrering så hade jag gjort det så tidigt som möjligt för att inte väcka hanhundsinnet för mycket. Rådgör med en erfaren veterinär det är mitt råd.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 516
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
942
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka