Kastrera eller inte?

Taxilock

Trådstartare
Jag har en liten DSG tik på 1,5 år hon har i vanliga fall ett humör som heter duga och bestämda åsikter om vissa saker. Hon har löpt en gång tidigare och fick då ännu värre humör och som jag upplevde det humörssväningar.

Hon är nu på väg in i/har påbörjat sitt andra löp och även denna gång verkar humöret påverkat. Hon har som sagt lite "humör" i vanliga fall också men det går inte över styr men nu under löpet är det som att hon inte kan kontrollera sig själv. Hon får som utbrott som framkallas av saker som hon i vanliga fall inte skulle reagera lika kraftigt på. Hon förvandlas till en bitande, morrande, rivande och oehört förbannad liten gårdshund, det är över lika plötsligt som det kom.

Hon skall inte ha några valpar och därför har tankar på kastrering kommit till oss. Det kan ju knappast vara så roligt för henne att bli såhär påverkad av löpet. I övrigt är hon ju glad och pigg under löpet.

Någon som har erfarenhet av tikar med humörssvängningar under löp, kan kastration hjälpa?

Ska självklart rådfråga vår veterinär och höra vad dom har att säga.

Sv: Kastrera eller inte?

Eftersom att hon inte ska ha några valpar hade jag valt att kastrera. Jag kommer att låta kastrera min tik så fort hon fått sina valpar, eller så fort hon nått den ålder att hon inte längre kan gå i avel.

Med tanke på alla operationer jag varit med på och även träffat hundarna efteråt så är det inte en stor andel som blir inkontinenta! I alla fall inte hos oss och jag tror inte bara det beror på tur.

TS: ska du inte avla på din hund skulle jag kastrera. Annars, vänta och se, det kan lugna sig.

Nej jag är inte heller så rädd för att hon ska bli inkontinent. Känner minst 7 st tikar som blivit kastrerade och ingen av dom har blivit inkontinenta. Dessutom har jag hört av veterinärer att det inte är så vanligt?

Jag ska inte avla på henne då jag själv inte anser att hon är en lämplig individ för det. Men jag vet inte om jag vill utsätta henne för en operation bara för att heller. Om det kan lugna ned sig ändå vill säga.

Får fundera lite på det, känner mig rätt kluven just nu. Lugnar det inte ned sig om jag låter det gå ett löp till så blir det nog kastration, det är inte kul för henne och för oss som delar omgivning med henne så är det verkligen inte kul!

Av alla de tikar jag känner som är kastrerade så är det inte heller någon som fått problem. Min syster som är veterinär har låtit kastrera alla sina hundar, så vore det ett utbrett problem vid kastrering av tik hade nog hon som veterinär låtit bli.

Liknande trådar

Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Jag har en tik som är drygt två år. Nu har hon inte löpt så många gånger än, men redan inför förra löpet noterade jag att hon har en...
Svar
7
· Visningar
3 978
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 427
Senast: Zuzzi
·
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 109
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar