Kastrera eller inte?

Sv: Kastrera eller inte?

Vi gör det alltid hemma, ännu har det inte blivit några komplikationer och det passerar ju en del häst här.:)

De veterinärer som kastrerar här gör det under lokalbedövning, stående. De får först lugnande och sedan är de så pass trötta att de inte protesterar mot att lokalbedövas. Jag har dock kallblod och varnar därför ofta om vi har en ny veterinär. Det verkar som om det lugnande verkar snabbare och väldigt mycket effektivare på dem, och vi vill ju att de skall stå upp under ingreppet!

Och det där med två kulor !!! Det kan nog bli så att tom om man är lite mera rutinerad så bara förutsätter man att de har det! I förfjor skulle vi kastrera två, men efter lugnande och noggrann kontroll så fick den ene förbli (klapp)hingst.... Be du veterinären kolla!

Klokt resonerat fö. Lycka till med din blivande valack, hoppas att ni får mycket roligt tillsammans! //Anette

Jag tycker också att det är klokt att kastrera nu. Vår var snäll innan men ändå började hingstbeteende innan han åkte på bete och det är ganska jobbigt. Gnäggig, bufflig svårt att stå stilla i gången etc. Nu har vi en lugn och mycket trevlig häst. Lika snäll men det är precis som om han själv har fått ett inre lugn och är harmonisk.

Jag skulle ta det när det är kallare och fruset och helst snö, för renlighetens skull.
Stående har jag hört är att föredra.

Betr kulorna så känns dom i allafall klart och tydligt på mitt 6 mån föl och har så gjort i allafall senaste månaden. Konstigt att du inte får röra dom, min njuter och snorren åker ut så man kan göra rent den när jag rör lite i dom regionerna :o

Jag tycker man ska vänta tills dom e 2år iallafall, så dom får hormonernas hjälp att grovna o dom man kastrerar för tidigt kan bli lite fega av sig.

Både du och skorpannorpan skriver saker som inte har det minsta belägg i någon forskning!! Ren och skär gallimatias enligt min mening.

Man kan kastrera tidigt utan att det påverkar annat än just könsdriften. Ettåringar kan betäcka - alltså är de könsmogna och kan kastreras.

Jag kastrerade en ettåring och det påverkade honom inte det minsta. Han var samma glada fina häst som innan. Och han är definitivt en dressyrtalang som vuxen.

Nej, du har rätt. Man ska inte generalisera. Det är aveln det hänger på, det är rätt. Det är nog en 10-15 år sedan då jobbade jag lite på ett litet stuteri å de resonerade så, kankse för att de visste hur deras stam reagerade på kastreringen, sen är jag van att de klipps vid 2 års åldern, men det är nog oxå en vana som hängt i, att istället för att klippa dem , skicka iväg dem på lösdrift med andra hingstar.

Det är ju en sån där grej man aldrig kan jämföra, såhär blev han när man tog bort dem å så är blev han om man inte tog bort dem. ;)

men som sagt. Livskvalitet är nummet ett. :)

Enligt min pappa, som inte kan något om hästar men däremot musik och med ett "karriär" inom läkemedelsforskning, fick kastratsångare ett speciellt utseende pga att de kastrerades före målbrottet=puberteten. Deras extremiteter blev längre eftersom könshormonerna inte avstannade tillväxten. Det borde fungera likadant på andra däggdjur men jag har inga större erfarenheter än att jag kastrerat en shetlandshingst vid knappt 2 års ålder och han är verkligen väldigt mycket rangligare än andra shettisar jag sett, framför allt ben, hals och huvud är långa och smala medan däremot kroppen är som en tunna. Mamman hade inte detta utseende men pappan har jag inte sett så det kan ju lika gärna komma från honom (eller mammans sida längre bak).

Kastratsångare kunde tydligen kännas igen på detta utseende vilket jag dock inte riktigt tycker att man kan göra på valacker, så hästar kanske har andra parametrar som påverkar också?

Om det verkligen förhåller sig så att kastratsångare fick en annorlunda kroppsform är inte fastställt. Kastratsångare fanns från 1400-1700-tal med ett enstaka på 1800-talet. Den siste dog precis i början av 1900-talet. Anledningen till att man tror detta är att de avmålades på detta sätt, men som i all konst så förskönar man ofta verkligheten efter dåtidens ideal. Ett skelett har t o m grävst upp för att titta efter om det kan ligga något i påståendet.

Utan tvekan hade det varit intressant om det hade gått att genomföra en sådan forskning och valackers kroppsform och muskelmassa. Detta låter sig svårligen göras eftersom det finns så otroligt många parametrar som påverkar en individs utveckling. Egentligen skulle det bara kunna göras på enäggstvillingar, hingstar då naturligtvis där varje grässtrå etc är exakt det samma för båda och där en kastreras och en behålls som hingst. Även om man skulle lyckas med det så återstår ts fråga NÄR ska man kastrera? När blir skillnaderna störst/minst? Vid 1, 2 eller senare? Att samma sto skulle föda 3-4 enäggstvillingpar, hingstar där båda överlever och sedan ges exakt samma uppväxt med foder, träning m m för att kunna kastrera vid olika åldrar, är inte ens en mätbar chans i universum. Så vi får väl gissa vidare;)

Om man tittar på nötkreatur som i regel kastreras tidigt (6-8 veckors ålder) så är det en otroligt stor skillnad på kroppsbyggnad på kastrerade resp okastrerade individer. Jag lovar att till och med en storstadsbo ser skillnaden ;).

Som jag har fått förklarat för mig så måste dock kastrering ske mycket tidigt för att få den effekten (högre, gängligare, mindre massa etc). Så om man kastrerar en hingst vid 1, 2 eller 14 års ålder kan inte ha nån som helst betydelse.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 690
Senast: Stereo
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 258
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka