Kastrera eller inte?

Stallwest

Trådstartare
Åh, kan inte bestämma mig om jag ska kastrera min 1-åring eller inte.
Anledningen till att jag vill är att jag ska kunna ha honom i samma hage som stona. Han är jätte snäll och inte hingstig.
Tyvärr växer han så att det knakar, men det är inte alla som tror att en kastrering saktar ner tillväxten snarare tvärtom.

Hjälp vad ska jag göra? Hur hade ni gjort?:confused:

Kan jag vänta lite till, tills det inte är så lerigt i hagen, innan kastrering?

Jag tacksamt emot alla tankar och funderingar...

Sv: Kastrera eller inte?

Tror inte om TS har honom som hingstämne-utan mer undrar om hur det påverkar växten?

Är också nyfiken på hur kastrering påverkar växten! Tänkte kastrera redan innan betet nästa år så att jag får större urval än bara ett potentiellt väl våldsamt hingstbete.

Det jag har hört/läst är att hästen blir större om den kastreras. Förklaringen skulle vara att hingsthormonerna hjälper till att avsluta tillväxten. Men det var länge sen jag läste, så värt att kolla upp.

- Stämde iallafall på min kille och hans halvbror - brorsan blev tidigt skuren och växte som en raket. Min växte lugnt och fint tills han var åtta. Kastrerade i december innan han fyllde tre, en period då det var ren vit snö ute.

Håller med Dobbis! Om han inte ska gå i avel, kastrera! Det är det bästa för både honom och de som vistas i hans omgivning.

Kastrera, det går säkert jättebra att ha honom med stona just nu, men vänta bara tills vårsolen behagar titta fram igen så skall du se att hans hingstighet vaknar!

Skadar han inte stona (ofrivillig dräktighet eller"smutsar" ner dem) så kanske han blir skadad själv om han ger sig på ett icke brunstigt sto!

Jag hade väntat tills det blir fruset och gärna en snöperiod för att undvika infektion, själv kastrerar jag oftast på våren när dom är 1,5 år eller alternativt när vi ser att det inte är ett hingstämne, men vi är uppfödare och har helt andra möjligheter att hålla hingst!

Lycka till med din unghäst!:)

Kastrera, det går säkert jättebra att ha honom med stona just nu, men vänta bara tills vårsolen behagar titta fram igen så skall du se att hans hingstighet vaknar!

Skadar han inte stona (ofrivillig dräktighet eller"smutsar" ner dem) så kanske han blir skadad själv om han ger sig på ett icke brunstigt sto!

Jag hade väntat tills det blir fruset och gärna en snöperiod för att undvika infektion, själv kastrerar jag oftast på våren när dom är 1,5 år eller alternativt när vi ser att det inte är ett hingstämne, men vi är uppfödare och har helt andra möjligheter att hålla hingst!

Lycka till med din unghäst!:)

Nej, nej han går inte med stona i nuläget. Han går med en egenkompis som är valack. Har aldrig tänkt att släppa ihop honom med stona när han är hingst, även om han är jätte snäll och inte hingstig.

Han är 1,5 år i dagsläget. Jag trodde att för kallt väder gjorde att läkningen blev sämre. Men i nuläget är det mest lera ute, så det känns inte så aktuellt nu. Då kanske det är bättre att vänta tills tjälen kommer eller snön?!

Vad anser du om kastrering? Börjar de växa så det knakar efter en kastrering eller inte?

Vår ettåring var nu 1.63 och han kastrerades för två veckor sedan.

Vet inte om det gör så stor skillnad egentligen..

Har några saker till som kan spela in :)

En hingst som tas tidigt tappar ju lite av sina showiga rörelser brukar man säga. Så räknar du med att rida högre klasser i hoppning eller dressyr så kan det bli så att ju tidigare man tar deras "koddar" desto mindre explosiva blir deras rörelsemönster.

Hörde när jag var mindre att en hingst växer 1 cm per kodd man tar :D så jag antar att de menar att en valack blir 2 cm högre. Dock säger man ju nu att det mer handlar om ömfördelning av muskler å så. En hingst sätter muskler för att impa, det gör ju inte en valack.

Me detta sagt så tycker jag att man inte ska ha ångest för att ta bort koddarna tidigt om man inte bryr sig om det ovan. Det ska ju handla om livskvalitet. Hästen ska få vara lycklig å ska den inte in i aveln som du sa så är de n ju lyckligare i flocken, du är lyckligare för det bli smidigare. Sånt är ju faktikst värt mer än att man har ågren över hästens manlighet ;) Har själv varit där å det känns ju alltid lika elakt när de står där å vinglar å det är blod. Ett halvblod vi tog sent körde ner huvudet mellan frambenen å tittade bakåt, sen tittade han på mig med förebråelse.. sann historia. Kunde inte känna mig elakare :crazy: Men sen fick han ju äntligen gå med alla de där brudarna an dregglat över så han glömde det nog ganska snabbt...livskvalitet :love:

sen är det ju som Kyra en gång sa: En valack säger man till, en hingst ber man och ett sto ansöker man till i tre exemplar ;)

Vi kastrerade vårt hingstföl som 1.5-åring. Hans rörelser förändrades inte alls av det, de var lika eleganta som innan. Han växte upp till ett Dressyrämne med stort D.
KL
Han växte lugnt och fint, blev aldrig överbyggd, som slutmätt var han 165 cm vilket var något större än föräldrarna (163 cm resp. 158 cm). Han behöll även sin fina "hingstnacke". Så jag undrar om det går att säga något generellt hur hästen blir som kastrerad. Jag tror det beror på individen och dess arv.

Fast finns det verkligen någon forskning som tyder på att valackerna blir större? Rimligen bör inte den genetiska koden om storleken förändras för att man skär kulorna?

Sen köper jag inte för en sekund argumentet att en valack tappar gång framför att fortsätta vara hingst. Det finns massor av valacker med härlig utstrålning!

*kl*

Någon som har erfarenhet av att skära på våren som ettåringar?

Jag tycker man ska vänta tills dom e 2år iallafall, så dom får hormonernas hjälp att grovna o dom man kastrerar för tidigt kan bli lite fega av sig.

Nej det där köper jag inte ett dugg. Vill dessutom definitivt inte vänta tills han är två- Det är antingen våren eller hösten som ettåring som gäller för min del. Hade helst velat göra det redan på våren för att öka valfriheten till betet.

Jag hade inte väntat till våren utan tagit det nu innan stona börjar brunsta. Det är jobbigt för dem när hormonerna rusar omkring - även för stona.
Det där med att de blir större, mesigare, klenare etc är skitsnack.

På tal om klen förresten. En hingst jag vet hade det verkligen jobbigt med hormonflödet vilket gjorde att han aldrig slappnade av. Han var spänd som en fiolsträng och all mat rann rakt igenom honom. Mager, muskelfattig och helt uppstressad = olycklig. Han kastrerades och blev hur vacker som helst och jag tror att han mår mycket bättre nu.

Jag hade inte väntat till våren utan tagit det nu innan stona börjar brunsta. Det är jobbigt för dem när hormonerna rusar omkring - även för stona.
Det där med att de blir större, mesigare, klenare etc är skitsnack.

På tal om klen förresten. En hingst jag vet hade det verkligen jobbigt med hormonflödet vilket gjorde att han aldrig slappnade av. Han var spänd som en fiolsträng och all mat rann rakt igenom honom. Mager, muskelfattig och helt uppstressad = olycklig. Han kastrerades och blev hur vacker som helst och jag tror att han mår mycket bättre nu.

Håller fullständigt med. Kastrera nu, så fort solstrålarna börjar visa sig på våren så snurrar det i skallen på dom!

Glöm allt trams om sämre rörelser, mindre showigt utseende etc... Det här bestäms av gener och arvsanlag, givetvis är en hingst "showigare", helt naturligt skall han ju imponera på sina tilltänkta damer, men även den showigheten är upp till vilken individ det gäller. Hingsten härhemma stimmar enbart upp sig i sällskap med andra äldre hingstar, då vaknar hans hingstighet till liv!
Vi har haft stationshingstar som också haft otroligt svårt att få matro, hålla hullet och uppvisat stressymptom i synnerhet under betäckningssäsongen.

*KL*

Hur de påverkas mentalt när de blir valacker är nog högst individuellt. Däremot tror jag att det alltid är lugnare för hästen (och därmed även för ägaren). För två år sedan kastrerade jag två precis nyblivna tvååringar. Ingen av dem visade ännu något intresse för stona i hagen bredvid, men hormonerna påverkade båda två på helt olika sätt och ställde till med problem för mig på sitt eget vis. De hade olika pappor, men mammorna var till 90% "systrar".

Den ena var feg och lättskrämd. Gjorde ofta motstånd och var svår att får att gå med på att göra något han uppfattade som obehagligt. Gömde sig bakom sin "pappa" russvalacken när de andra kom springande för att busa.

Den andra var en riktig buse. Terroriserade i hagen och lekte med nya människor som skulle hantera honom, om de visade minsta osäkerhet. Inget ont i honom, men en riktig retsticka med massor av överskottsenergi.

Båda blev efter kastrationen lugna och harmoniska och lätta att ha att göra med. Och ingen av dem förändrades när det gällde massa eller rörelser. Där ser man fortfarande att det genetiska arvet slår igenom.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Nä, jag har bestämt mig.
Jag kastrerar honom.
Tänker dock vänta några veckor till, det är så lerigt i hagen just nu. Känns inte bra att släppa honom i lerig hage nykastrerad.

En tanke:
Ni som har kastrerat. Har ni gjort detta hemma? Stående eller liggande?
Jag har läst någonstans att man endast kan göra det stående om hästen asepterar att man rör honom vid kulorna. Finns det verkligen hästar som tycker att det är ok? Min 1-åringen är guda snäll och mycket hanterad men inte tycker han om när man rör honom vid kulorna.

En annan kanske dum fråga, men frågar man inte får man inget veta..... Hur vet jag att båda kulorna är nere? Har försökt titta men kulorna måste vara otroligt små i den åldern, ser dem knappt.

Vi tog vår (1,5 år) till klinik som gjorde en lätt sövning liggande. Lämnade honom på morgonen och hämtade på sena eftermiddagen. Allt gick hur bra som helst. Han svullnade ganska mycket på tredje dagen och han fick fem dagas metacam. Därefter inte något problem alls.

Vi tog honom direkt från hingstbetet till kastrering och sedan hem. Vi ville inte göra det hemma i stallet av olika orsaker. Dels de andra hästarna som kan bli oroliga av bloddoft, bergränsade resurser om det skulle tillstöta komplikationer, kunnig personal som tog hand om honom och vi ville inte att han skulle förknippa hemmet med något obehagligt.

Tips; ring runt lite till olika veterinärer och kliniker och hör hur de brukar göra och vilket pris det tar. Priset varierade från 2 600 till 6 000 kr liksom olika metoder. Vi betalade 2 600 kr för allt.
En sak till, ju äldre hingsten är desto större ingrepp.

Om testiklarna är nere? Vi talade om att vi inte visste och veterinären kollade innan så att de skulle funka.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 690
Senast: Stereo
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 258
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka