kastrera el ej (norsk skogskatt)

M

M-Meduza

Lutar just nu åt att jag ska kastrera min snart ett åriga norska honkatt..
tar emot för jag hade tänkt ställa ut henne o ta kattungar på henne..

men känns som att jag inte vill ställa ut henne än pågrund av att hon ser fortfarande väldigt liten ut..är ganska smal..

men vänta ett halvår ett år med en katt som kissar överallt...tror inte det går :cry:
bor i ett litet hus med fyra katter o har en hona på 5 år som inte tycker om dom andra katterna alls så då att ha kattungar i hemmet också..nä..

men det e svårt när man haft planer med sin lilla vanilla (kommer från timedas) o sen...hoppas på att hon inte skulle bli så besvärlig.o det e hon inte. inte som min andra hona var.. men hon kanske blir.bara löpt i fyra dagar..

hur tycker ni

Sv: kastrera el ej (norsk skogskatt)

Det är bara du som bestämmer hur du vill göra, men jag hade nog inte tagit kull i en redan "belastad" kattgrupp. Risken finns att det blir droppen som gör att katten som inte gillar andra inte pallar mer (eller så tycker hon att ungar är helt ok, ibland förvånar de)

Är du utställningsintresserad så är det ju bara att kastrera och ha en fin utställningskatt när hon vuxit till sig. Jag tycker det är roligare att ställa kastrater eftersom de är jämnare i både kondition och humör.

Apropå löpen vet man aldrig hur de blir. Hon kan ju vara en sådan som löper "lagom", det är inte alla honor som börjar kissa och toklöpa.

Det är bara du som bestämmer hur du vill göra, men jag hade nog inte tagit kull i en redan "belastad" kattgrupp. Risken finns att det blir droppen som gör att katten som inte gillar andra inte pallar mer (eller så tycker hon att ungar är helt ok, ibland förvånar de)

Är du utställningsintresserad så är det ju bara att kastrera och ha en fin utställningskatt när hon vuxit till sig. Jag tycker det är roligare att ställa kastrater eftersom de är jämnare i både kondition och humör.

Apropå löpen vet man aldrig hur de blir. Hon kan ju vara en sådan som löper "lagom", det är inte alla honor som börjar kissa och toklöpa.

hon har redan börjat kissa. satte sig vid sambon på en filt o pissade idag på morgonen o det luktar kiss i hela huset..

aldrig ställt ut men man kanske ska börja med att ställa ut en kastrat..dom kanske är lite lugnare..

fått tid den 12 nu.. men det e ju över en vecka till..hmmm :crazy:

Ahh, då blir det nog jobbigt ja... Ofta vill de inte kastrera under löpet pga ökad blödningsrisk, så ni får härda ut ett par dagar. Ta bort allt som ligger på golvet, tex kläder, filtar, påsar, väskor mm och stäng ute henne från sovrummet (sängar brukar vara lockande).

Det går ju över åtminstone...

På semilånghår tror jag kastraterna brukar gå mycket bättre än de fertila, de får väldigt bra päls efter kastrering :)

Ahh, då blir det nog jobbigt ja... Ofta vill de inte kastrera under löpet pga ökad blödningsrisk, så ni får härda ut ett par dagar. Ta bort allt som ligger på golvet, tex kläder, filtar, påsar, väskor mm och stäng ute henne från sovrummet (sängar brukar vara lockande).

Det går ju över åtminstone...

På semilånghår tror jag kastraterna brukar gå mycket bättre än de fertila, de får väldigt bra päls efter kastrering :)

oki ja hon har ingen jättefin päls nu trots att hon får vitaminer o bra mat..
näh fast dom hade inte tid innan va därför..
men försöker hitta en annan klinik nu vet att det finns en inne i Kalmar men hittar den inte varken på gulasidorna på nätet eller i telefonkatalogen..

min förra hona löpte i tre månader i streck utan uppehåll....men vet sa att det inte gjorde så stor skillnad? fast ja har ju me hört att man ska vänta..

nu har jag ändrat mig när ja pratat med en annan djurklinik.
Vanilla ska få ppiller i fyra dagar.samt ett efter en vecka typ.

För dom berättade att det va alltid en risk med att kastrera en blödande hona oså.. och det visste jag sen innan.
dom hade dock aldrig varit med om att det hänt ngt heller men för att undvika risker..

o samtidgt få katten att lugna ner sig.

så nu ska ja avboka den andra tiden o få en tid den 13 på det andra stället.. som också var så mycket billigare..chipmärkningen va typ halva priset :angel: o eftersom ska ställas ut sen så tyckte ja att det va likabra att ta det nu.

ska också åka in o vaccinera alla fyra här hemma . då två aldrig fått o dom andra e det dags för (vanilla har kanske två månader till men e likabra att ta alla samtidigt) blir ju ca 500 kr billigare då med;)

men allt blir en dyr historia

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag köpte en kattunge för lite mer en 1 år sen, de sa att hon var en bondkatt/norsk skogskatt men jag tror inte dom hade stenkoll på det...
Svar
9
· Visningar
1 520
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 352
Senast: TantAgda
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 073
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV