Kastrera äldre hingst?

T

trolli

Någon som har någon erfranhet av att kastrera äldre hingstar? Förblir dom hingstiga eller blir dom lugna? I övrigt och runt andra hästar?

I det här fallet gäller det en minihingst på snart 13 år.

Sv: Kastrera äldre hingst?

Beror helt på individen. Vissa blir som en omvändhand medans andra fortsätter vara hingstiga. Jag hade faktiskt en själv som blev super hingstig efter kastrationen, innan var han inte direkt hingstig alls.

ok,är ju så att jag har ett litet sto och en stor häst och skulle ju gärna vilja ha dom tillsammans. Just nu går det inte...

Det är ju så att det är långt ifrån alla valacker som kan gå med ston. Ju senare en hingst blir skuren och speciellt om den fått vara hingst och betäckt, ju mindre är chansen att den ska komma att fungera i hop med ston. Speciellt under brunsterna.

oj, det är jätteolika och inget man vet förrens snittet är gjort och det gått ett tag. en del märks knappt någon skillnad på, en del blir lugna, en del tappar kroppen helt när de blir kastrerade medan andra inte alls gör det.

vet en hingst som blev kastrerad för sitt eget bästa. han blev jättelugn (oftast :D) men tappade så mycket i kroppen att idag ångrar ägaren ingreppet.

tänk dig för noga innan du gör något som inte går att få ogjort :)

Jag vill ju helst inte skära honom,han är jättefin! :)

Men jag vet inte hur jag ska lösa tre hästars frågan... :cry: :confused:

Ja köpa en till finns inte med i någon planering alls.
Det händer inte.

Sälja,hmm.. Ja men vilken? Har funderat dit fram och tillbaka hundra gånger nu...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
580
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 197
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V