Kastrera äldre hanhund

tinna

Trådstartare
Vi har en 12 år gammal am. cocker. Han är superilsken på andra hanhundar, ylar i tid och otid. Han har blivit värre senaste tiden.
Vet rekommenderade att kastrera honom. Är det någon som har erfarenhet?
"Vanlig" eller kemisk kastrering?

Sv: Kastrera äldre hanhund

Jag tänker mig att hunden kanske har en tilltagande senilitet om han på äldre dagar har blivit mer aggressiv mot andra hanhundar. Jag skulle nog ta ett snack med veterinären igen. Andra orsaker kan vara smärta, t.ex. pga artros.

En så pass gammal hanhund skulle jag inte utsätta för operation när kemisk kastrering finns att tillgå. Kemisk kastrering kan ju även ge en indikation om det är där problemet ligger utan att man genomför en irreversibel åtgärd.

Är så trött på veterinärer som tror att allt blir bra bara man kastrerar :mad:
Håller med Philosophia.

Min kastrerades som 11-åring, dock pga cystor i prostatan (väldigt vanligt på äldre hundar) och han skulle ändå opereras för något annat.

Nu har inte han varit hanhundsilsken, men ändå sedan kastreringen har han kunnat gå ihop med alla hundar oavsett kön utan att det blir ett endaste litet morr som det kunde bli innan.

I erst fall skulle ja låta undersöka prostatan med ultraljud och om det visar sig att den ser helt normal ut så försöka med kemisk kastrering till att börja med.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar