Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Fenestra

Trådstartare
Behöver era kloka råd nu eller kanske någon av er vet vad som händer.. kolik, kastning eller vad?
Kom ut i morse i stallet och hittar fröken G helt spånig, ser att hon vandrar runt och tänker att jag hon håller väl på att rulla sig men blir lite orolig då hon inte hade rätt "ansiktsuttryck- om man nu kan skriva så"
Sen lägger hon sig ner..rakt upp och ner på sidan Blir liggandes helt stilla med halsen och hucudet platt i spånet om ni förstår hur jag menar?

Hon tittar inte på magen utan bara ligger så... jag lyssnar på magen och den bubblar, masserar magen lite och hon småpruttar lite men ligger helt platt..

Springer in säger till familjen att vi nog har en pålla med kolik eller ngt så de kan klä av sig ytterkläderna igen samt hämtar tele..

Men när jag sen kommer till stallet ligger hon fortfarande rakt ner på sidan, kikar inte på magen utan bara stoiskt ligger helt still. ser nästan död ut:eek:
Kikar bak och slidan ser normal ut.. men när jag sen går fram till huvudet och pratar lite med henne, tänkte jag skulle se om jag får upp henne, så är det som att hon "vaknar till" och ställer sig upp...
Vi tar en promenad ut på byn och hon skrittar på raskt och är pigg och vaken.

Hon har ingen feber och hade ätit upp allt kvällshö dvs 8 kg samt kraftfoder både igår kväll och imorse. 1.5 hink vatten har hon druckit samt haft avföring som är mjuk och fin.

Vad kan det vara, lindrigt kolikanfall, kastning på gång, ja vad?
Jag har aldrig haft en häst med kolik på alla år jag har hållt på så jag vet inte alls hur det ser ut eller hur man ska ta hand om ett dräktigt sto med kolik..

Vad ska jag göra, ska jag avvakta eller ringa hit en vet i säkerhetsfall? Har ringt ordinarie för rådgivning men hon har semester ska ringa kliniken också..
Nu harj ag varit ute två gånger hos henne, första gången såg hon hängig ut men andra gången blev hon glad och vila gosa..


Har hört att fölet kan vända sig men det är väl påtok för tidigt för det nu? Hon är beräknad till slutet april skiftet maj, har inte räknat ngt exakt datum.. seminerades 29/5

Blir så hemskt orolig!:crazy:
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

men dräktiga ston kan få livmoderomvridning, heter det så?
ett av mina dräktiga ston fick det förra året, och det gav kolik symptom
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Åhnej... vad gjorde ni då??

Nu verkar hon ok igen men kan det ligga kvar och "smyga" eller är det ett akut tillstånd som håller i sig?
Usch va konstigt jag formulerar mig men jag tror du förstår hur jag menar..

ska jaga vidare efter veterinär...
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Usch, vad jobbigt! :( Hoppas det inte är nåt allvarligt! Jag har inte heller haft någon kolikhäst under alla år, så jag blir lika nojjig som du så fort någon häst inte beter sig "normalt".
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Stackare! Låter ju som ett lätt kolikanfall, och får du det att ge med sig genom promenader med jämna mellanrum så vore det ju det bästa. Jättetråkigt om det är något annat som har med fölis att göra! Jag hade jagat en veterinär och åtminstone fått utlåtande på telefon vad denne tycker bör göras. Har haft lättare kolikanfall för flera år sedan på min ponny, och detta löste sig bra genom promenader samt att vi försökte få i honom lite ljummet vatten blandat med matolja med hjälp av en sportflaska.
Har hört teorier om att frostigt gräs kan orsaka lättare kolikanfall, men vet inte om det stämmer?!

Håller tummarna för dig, meddela oss gärna under kvällen hur det gått!
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Hej,jag har ett dräktigt sto som fick kolik när det var 4 månader kvar till
fölning,hon slutade helt plötsligt att äta ,gick och ställde sig i ett hörn av
hagen och såg avstängd ut.
Efter några timmar började hon att skrapa med framhovarna och titta
på magen,irriterade bakben,jag lyssnade på magen och där fanns gasljud.
Jag tog in henne i boxen ,då kastade hon sig ner och gick an som ett stoll,
då gick jag in och ringde vet.
Hon fick kramplösande och vitaminer,det tog ca 5 dygn innan hon var helt okej.
Viktigt med vatten + betfor/melass,gärna ljummet vatten.
Lycka till
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Hoppas allt går bra.

Jag förloarde mitt sto förra veckan i kolik. När jag hittade henne låg hon helt stilla, men hon hade rullat sig innan (hade massor med halm i man och svans). Hon pep/stönade, och det var jättesvårt att få upp henne. När vi försökte gå stapplade hon fram, och hade knappt någon koordination.

Jag håller alla tummar för att det löst sig för dig!
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Lätt kolik eller kanske livmoderomvridning. I er sits skulle jag ha tagit ut vet för en undersökning av stoet för att få närmre besked.
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Uppdatering!

Nu är hon pigg och glad igen! Men jag vågar inte ropa hej förrän jag vet att det verkligen är helt ok..
Kontakt med veterinär hade jag i fm och de trodde på lätt kolikanfall.. Duktig hästveterinär som själv håller på med avel..

Vi har promenerat i omgångar samt jag longerade en liten stund nu ikväll..
Hon var väldigt pigg och glad samt magen kom igång ordentligt.. Hon la två högar på en timme, lite blötare avföring än vanligt..samt magen mullrar och knorrar som bara den..
Hon äter friskt men har nu ikväll inte fått kraftfoder utan bara en riktigt blöt röra med betfor kli och olja..riktigt slabb! Som vanligt fri tillgång på hö..

Ska snart ut igen och kika på henne men dels så fick hon havrekross under två dar nu då sambon inte hann till granngården innan stängning och därför köpte kross på city gross samt hon gick i en annan hage igår vilken kan vara riktigt blöt partivis.. Kanske hon fått i sig ngn skit där?

Livmoderomvridning trodde inte vet att det var iaf eftersom det släppte fort...
Symptom imorgon så blir det kliniken om jag ingen hästvet får tag i..
Jag bor på öland och det kryllar inte av hästvettar här.. min ordinarie vet var på semester...
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Uppdatering!

Nu är hon pigg och glad igen! Men jag vågar inte ropa hej förrän jag vet att det verkligen är helt ok..
Kontakt med veterinär hade jag i fm och de trodde på lätt kolikanfall.. Duktig hästveterinär som själv håller på med avel..

Vi har promenerat i omgångar samt jag longerade en liten stund nu ikväll..
Hon var väldigt pigg och glad samt magen kom igång ordentligt.. Hon la två högar på en timme, lite blötare avföring än vanligt..samt magen mullrar och knorrar som bara den..
Hon äter friskt men har nu ikväll inte fått kraftfoder utan bara en riktigt blöt röra med betfor kli och olja..riktigt slabb! Som vanligt fri tillgång på hö..

Ska snart ut igen och kika på henne men dels så fick hon havrekross under två dar nu då sambon inte hann till granngården innan stängning och därför köpte kross på city gross samt hon gick i en annan hage igår vilken kan vara riktigt blöt partivis.. Kanske hon fått i sig ngn skit där?

Livmoderomvridning trodde inte vet att det var iaf eftersom det släppte fort...
Symptom imorgon så blir det kliniken om jag ingen hästvet får tag i..
Jag bor på öland och det kryllar inte av hästvettar här.. min ordinarie vet var på semester...


Skönt att höra, har tänkt på dig under dagen!
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Vad skönt att läsa att allt verkar gå åt rätt håll,såg din tråd i fm men hann inte skriva,har dock tänkt på dig och hållt tummarna under dagen.

Kram :)
 
Sv: Kastning, kolik eller vad? Hjälp!

Ja och hon var pigg imorse också..
Snällt att ni tänker på oss!
Kram tebax:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 629
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 525
Senast: Fibusen
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp