Kasterad katt para sig?

C

canon_eos

Jag undrar om kastrerade han katter brukar para sig i alla fall?
Har de några slags hormoner som gör så att de vill para sig?

Jag har nämligen en kasterad han katt på ca 1½ år.
Har även en honkatt. Hon är bara ca 5 månader.
Visst de leker och busar, men i bland ser det ut som om min hankatt
försöker para sig med henne. Han biter henne i nacken och ställer sig över henne så som det bruka se ut när katter "gör det". Hon flyttar sig såklart.
Men jag är inte 100% säker att det är det han gör, men det ser klart ut som det.

Brukar kastrerade katter göra så?

Sv: Kasterad katt para sig?

Det är inte alls ovanligt. Ju senare man kastrerar hanen ju större är risken att han utvecklar detta beteende.

Tillägg: Sådana här saker har inte bara med hormoner att göra, de sätter sig i skallen också.

Ok..

Fast han var endast 7 månader när han kastrerades, mins 6 månader sa vetrinären till mig att det behövde vara vid en kastrering.

Det är olika från veterinär till veterinär, en del kastrerar hanar from. 12 veckors ålder.

aha ok.. jag kollade med Södra djursjukhuset och Bagarmossen,de sa 6 månader till mig.

Jag var bara lite oroliga att kasteringen inte hade gått rätt till och vi kunde få ungar.
Inget vi önskar, inte med honom då han inte har stammtavla, men hona har.

Om det var längesedan han blev kastrerad behöver ni inte vara oroliga, han ska inte kunna "skjuta skarpt". Ett par veckor efter kastreringen kan de fortfarande vara fertila. Mina hane (nu 13 år) parar fortfarande trots att han varit kastrat många år. Numera orkar han bara ett par gången innan han ger upp och går och gömmer sig.

Ok.

Det är 10 månader sen, så borde det kanske var lungt.

Jag har haft tidigare hankatter som har vartit kasterade, men ingen av dem har försöktatt para sig med honaktterna.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 482
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar