KASTAR sig ut i hagen

Miran

Trådstartare
Nu behöver jag lite tips och råd på hur jag ska bära mig åt. Efter att jag varit bortrest i en månad och hästen har fått vara ledig har det dykt upp ett problem. När jag leder hästen till hagen är hon lugn och fin.

Men när jag öppnar grinden tränger hon sig förbi mig och KASTAR sig i i hagen! Om jag inte hinner undan är jag rädd att hon ska meja ner mig. Det känns riktigt obehagligt. Hon är liksom inte kontaktbar helt plötsligt i just den situationen.

Tidigare har hon lugnt stått och väntat tills grinden är öppen och gått in som en normal häst. Hon uppför sig nu som hon tidigare kunnat göra om det står andra hästar som hon är rädd för precis innanför grinden. Då måste hon liksom dyka förbi dem för att inte bli attackerad (tror hon, det är ingen som gör något).

Men nu gör hon alltså likadant även om det inte finns andra hästar i närheten.

Jag har prövat att ha grinden helt öppen och leda henne fram och tillbaka. Det hjälpte inte ett skit, hon blev bara mer och mer uppjagad. Hon känns mer rädd än dum och är väldigt rädd om mig annars.

Det är ingen som har släppt in henne i hagen den vägen medan jag var bortrest. Hästarna går in och ut själva morgon och kväll när de inte rids.

Så nu vill jag ha lite input så att jag vet hur jag ska tänka.

Normalt sett så följer hon mig som en hund, kommer i hagen och flyttar sig direkt om jag ber henne.

Sv: KASTAR sig ut i hagen

kan de vara så att det har blivit så pass fuktigt i marken att när eltråden ligger ner (mellan när man öppnar och stänger) så känner hästen detta. Min kan reagera likadant ibland. En del hästar har jag varit med om att man har fått gå och stänga av strömmen vid varje utsläpp och insläpp.

eller kan de va så att när du va bortrest så hände det något i samband med utsläpp/insläpp som hon minns tydligt och har därför blivit rädd där?

Jag har varit med om samma sak när jag jobbade i ett stall.

Hästen ifråga gick jätte lugnt och fint tills det var kanske 3m kvar till grinden då hon tvär slängde sig rakt in och stannade någonstans i mitten av hagen, där fick man lirka lite innan man fick tag i henne för att knäppa loss grimskaftet.

Det gick dock att backa in henne ett tag, dvs. gå som vanligt tills det var ca 5-7m kvar till grind. Då fick man vända och backa in hästen för att hon inte skulle tänka på att kasta sig, Det funkade dock bara ett tag...

Denna hästen hade kommit på detta under en period då det var JÄTTE lerigt i grindhålet, Varav att hon bannemej inte ville stå i det och inte de dåvarande hästskötarna heller...:grin:
Så man släppte ju hästen lite innan leran så hon fick hoppa/springa förbi leran själv..

Ajj, är det enda jag vill säga! Det gäller att passa sig för det kan gå riktigt illa..
Jag har fortfarande en trasig fotled.. ( 2 år sedan..)

Hoppas att det löser sig för dig iaf!! :banana:

Smart teori det där med elen!:bow:

Men jag höll ju i handtaget och dessutom har det varit samma ström hela tiden.

Det har inte hänt henne något vid den grinden medan jag var borta. Av den enkla anledningen att det bara är jag som använder just den grinden. (för att kunna ta ut henne utan att de andra hästarna trängs omkring henne. Det blir hon stressad av eftersom hon är så låg i rang)

Men det jag behöver tips på är hur jag ska bära mig åt för att hon inte ska rusa över mig de där metrarna genom grinden. Visst kan jag bara släppa henne och hålla längst ut i grimskaftet och se till att hålla mig undan. Men jag vill inte ha en häst som skulle kunna rusa över mig NÅGONSIN! Jag vill att hon ska förstå att hon är tvungen att vänta och sedan gå lugnt. Så som hon gjorde tidigare.

Tips!!!

Förmodligen har hon fått en stöt, fast kanske inte i den hagen, men förknippar ingång i hagen med stöt. Ibland kan det¨också hända att man leder ström, egentligen skulle du fått en stöt, men den har gått vidare till hästen, så du har inte känt nåt, så förmodligen är det nåt sånt som inträffat. Bara att fortsätta leda fram o tillbaka och försöka få kontakt med henne, och slå av strömmen.

Senast ändrad av en moderator:

Låter som hon fått en stöt.

Numer drar jag ALLTID ur elen innan jag tar ut/in en häst. En dag när jag skulle ta in min häst flyger ledarhästen på henne bakifrån vilket gör att min häst flyger rakt in i eltrådarna så de snurras runt fötterna. Som tur väl var stannade hon DIREKT när hon kände att hon satt fast men fatta hur ont det måste göra att stå på järnskor i fuktig mark. Hon flög in i hagen många veckor efter detta och går ff inte nära grinden när elen är på ( var väl 1.5 år sen). Har inget mer tips än att ha is i magen och försöka hålla sig lugn.

Ge det lite tid och var noga med att ta det lugnt. Om hästen är på g att kasta sig förbi. Ge tydlig signal för stanna precis innan och stå helt still i några sek, beröm och uppmuntra att hon följde dig. Då blir hon lite uppmärksam på dig och det skapar förtroende att du är lugn och trygg och kan kontrollera situationen. Som sagt gör det ingenting om hon beter sig lite underligt en tid. allt måste inte vara perfekt ständigt och man behöver inte ta alla små problem som så allvarliga eller med behov av omgående försärning. Hon kanske har fått en stöt under tiden du varit borta och det känns ganska rejält när det är blött ute. Hästar är mkt känsliga för el.

Detta handlar med största sannolikhet inte om att hon är dum eller inte respektrar dig. Hon är nog bara lite osäker och det går över om du bara hanterar situationen väl.

Tack för respons från er alla!

Det här med elen hade jag inte tänkt på. Det kan mycket väl vara så att hon fått en stöt och börjat förknippa det med att gå in i hagen. Kanonbra!

Ska genast se till att elen alltid är av. Det måste helt enkelt vara någonting sådant, för det här är inte likt henne. Tack så mycket för hjälpen!

Så fick min också för sig att göra en period, och jag tror det var en ovana som uppstod för att han hatar att gå i lera, och blev släppt tidigt av andra som inte ville gå i leran. Själv stannar jag till lite innan de får gå. Jag tog grimskaftet runt nosen så jag klarade av att hålla honom i hålet, så fick han stå tills han stod lugnt, då släppte jag honom.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 800
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar