Jag har samma problem med min arabvalack. Han hoppar nästan ut ur skinnet när man stänger lemmen bak och vill rusa ut som en kanonkula.Han är enormt bakrädd. Jag använder bommar i transporten. Lastträning utan mellanvägg på gårdsplan har gett det resultatet att han går in i transporten och klarar av att stå inne i transporten en stund. Han går även in i transporten med mellanvägg. Jag använder repgrimma och repgrimskaft när jag lastar och använder ALDRIG våld. Det har gått bättre och bättre att lasta, och rådet jag fått är att jag inte ska ha så bråttomt att lasta ut hästen när jag kommer dit jag ska. Stunden som hästen ska stå inne i transporten är ungefär detsamma som att röka 2 cigaretter säger dom som vet. Jag röker inte. Senast jag lastade ur så lät jag hästarna stå inne i transporten i 10min. Stod utanför och pratade med dom och gav dom lite bröd att smaska på. Jag hade hjälp av 2 personer vid avlastningen varav en lugn kille som stod och höll min arab och gullade med han medans jag lossade på bommen bak inne i transporten hos vår lugna shettis. När araben väl kände att bommen åkte ner så började han kasta sig bakåt. Observera att vi då inte släppt ner lemmen än. Vi låste upp lemmen, en person, jag och min kille på båda sidorna av hästburet och den lugna killen inne med hästarna. Han höll ett fast grepp i grimman, förmodligen med grimskaftet virat runt bomen fram ett varv för att hindra att araben sliter sig. Vi släppte ner lemmen försiktigt, såg att araben var orolig och killen lyckades få hästen att stå stilla i transporten en stund till efter att vi släppt ner lemmen. Sen tillät han araben att komma ut ur transporten. Nu sist när jag flyttade hästarna hade jag ingen hjälp av duktiga killar, så jag lejde in slakttransporten på hemväg. Min nya granne kör nämligen slaktbilen och båda hästarna var kolugna i lastbilen och vid urlastning. Nu har jag transporten hemma igen så jag ska passa på att träna.