Sv: kastar med huvudet
Det låter ju jättebra!
Isf. kan man nog prova att utgå från att det är en ovana. Jag utgår då från att det är något han gör för att säga "jag vill inte" eller "det där tycker jag inte om". Ett sätt att visa sitt misstycke.
Det var i relation med longering eller trav han gjorde det om jag förstått rätt?
Isf skulle jag dra slutsatsen att han har en negativ känsla till dessa två av någon anledning, efter som att han sätter sig emot det. Då är problemet inte längre kastandet, det förstår säkert du också.
Problemet är det som skapar hans misstycke.
Man kan återigen ta upp smärta. Kan det vara så att han har överansträgningar i någon ben? Leder och sener? Det är sånt som en ryggdoktor(massör, kiro) inte kan se. Dessutom, om du har massör ute, så kan ni ha löst spänningar som leder till att ex. ett ryggfel kommer fram osv.
Smärta är en vanlig orsak när det gäller just trav och rörelse på böjt spår, efter som att dessa sliter maximalt på hästen och därför visar sig smärtan där, om någonstanns.
Har han fungerat att longera innan?
Longering är annars en övning som liknar den vallning en häst använder i mycket dominanta situationer och kan upplevas som väldigt hotande för en häst. Många hästar, framförallt travhästar har jag märkt, ogillar denna behandling i början. Min häst var hysterisk när jag köpte honom, men han hade blivit jagad av en stång i en maskin i hög hastighet i trav, runt på liknande sätt så han hade nog framförallt dåliga erfarenheter. Har märkt att det är fler travtränare som utför denna "enkla träning".
Kan det vara själva utförandet av longeringen som stör?
Trav sen. Hur sitter sadeln? Har han några förändringar i ryggen, benen(som jag nämnt tidigare), under magen? Kan hända att något plötsligt ligger i vägen för sadeln. Nu är jag inne på smärta igen.
Eller har du ändrat ditt ridsätt? Skadat dig lätt, ev blivit sned och plötsligt ger obalanserade/sneda vikthjälper som stör hästen, men inte är märkbara för dig?.. ok, nu börjar det blir lite väl långt från vad det antagligen är. :smirk:
Men det är så, att innan du kan göra dig av med en ovana måste du ta reda på anledningen. Gillar han inte longeringen måste du ju ändra på det, eller hur? Det är ju inte omöjligt att det är den enkla orsaken, att han tycker att det är tråkigt, jobbigt, obehagligt bara..