kastar med huvudet

S

skjootan

Har en kallblodstravare som nu har börjat med en frustrerande sak,när jag ska longera el trava så kastar han runt runt med huvudet, varför? Är det för han är frustrerad? Vill springa mera fotare? Hur kan jag bli av med det ifrån backen?

Sv: kastar med huvudet

Detta är en ovana som man ser på många många travhästar. Varmblodiga framförallt tycker jag, men kallblod också. Min häst har också hållt på så, och gör fortfarande ibland.

Jag tycker att du ska kolla upp hennes fysiska tillstånd först. Det handlar, i väldigt många fall, om smärta i rygg/nacke, pga. spänningar från trav-tiden. Min slutsats är att just travare är kända för denna ovana pga. att den kommer från just travgrenen. Det ger spänningar på ställen där kanske inte en ridhäst blir spänd - iaf inte samma typ av spänning - och därför kommer det här kastandet. Det kan också lätt bli en ovana sen.

Dessutom är kastandet inte bra för hästens nacke och rygg heller.

Min häst(vbl) kastar med huvudet när han blir otrygg med en situation, blir frustrerad eller vid smärta, men endast under sånna perioder då vi vet att han har ont i nacken/ryggen. När han är bra försvinner kastandet helt. Så det är en ovana som kommit pga. spänningar.

Känn bakom hästens öron, jämför med andra hästar. Om du vet hur det ska kännas kan du lätt hitta spänningar där. Sen kan spänningarna sitta längs hela halsen och ryggen också, men det är svårare att känna om man inte vet hur det ska kännas och hur det inte ska kännas.

Ta ut en massör och ev kiro. så får du svar av personer som har lite mer kunskap och dessutom kanske kan berätta vad det är, vad det beror på, vart det sitter och hur det ska åtgärdas.

Om kastandet fortsätter ändå kan du prova att behandla det som en ovana. Hur, är olika beroende på häst och situation.

Hej & tack för ditt svar.

Jag kan lugnt säga att detta har upp kommit nu,han har stått på vila en längre period då jag skadat mig.
Han är genom gådd av massör två gånger och hon ska komma nu så då blir d de en tredje har dock inte hittat några spänningar el dyl hos honom som är värt att anmärka på (alla har ju spänningar mer el mindre)

Så jag vill gärna ha detta till en olat han har lagt till sig med är jag ut på vifft då? Har ju ägt honom i 3år och han har inte betett sig så här tidigare därför blir jag så fundersam.

Ska ta upp med massör att han börjat med detta nu så kanske hon kan hitta nått men hittills så har han inte haft nått varken när hon el jag masserat.

Så där gör min medryttarpålle också, men mycket sällan vid ridning.

Han brukar göra det när jag ska hämta honom i hagen (dom gångerna brukar han gå undan när jag ska sätta på grimman)
och vid löslongering när jag "kräver" något av honom.

Jag tolkar det som ett uttryck av "vill inte".

Jag har även fått en annan förklaring, att hästen talar om
att "mig ska du inte bestämma över".

Det låter ju jättebra!
Isf. kan man nog prova att utgå från att det är en ovana. Jag utgår då från att det är något han gör för att säga "jag vill inte" eller "det där tycker jag inte om". Ett sätt att visa sitt misstycke.

Det var i relation med longering eller trav han gjorde det om jag förstått rätt?
Isf skulle jag dra slutsatsen att han har en negativ känsla till dessa två av någon anledning, efter som att han sätter sig emot det. Då är problemet inte längre kastandet, det förstår säkert du också. ;)
Problemet är det som skapar hans misstycke.

Man kan återigen ta upp smärta. Kan det vara så att han har överansträgningar i någon ben? Leder och sener? Det är sånt som en ryggdoktor(massör, kiro) inte kan se. Dessutom, om du har massör ute, så kan ni ha löst spänningar som leder till att ex. ett ryggfel kommer fram osv.
Smärta är en vanlig orsak när det gäller just trav och rörelse på böjt spår, efter som att dessa sliter maximalt på hästen och därför visar sig smärtan där, om någonstanns.

Har han fungerat att longera innan?
Longering är annars en övning som liknar den vallning en häst använder i mycket dominanta situationer och kan upplevas som väldigt hotande för en häst. Många hästar, framförallt travhästar har jag märkt, ogillar denna behandling i början. Min häst var hysterisk när jag köpte honom, men han hade blivit jagad av en stång i en maskin i hög hastighet i trav, runt på liknande sätt så han hade nog framförallt dåliga erfarenheter. Har märkt att det är fler travtränare som utför denna "enkla träning".
Kan det vara själva utförandet av longeringen som stör?

Trav sen. Hur sitter sadeln? Har han några förändringar i ryggen, benen(som jag nämnt tidigare), under magen? Kan hända att något plötsligt ligger i vägen för sadeln. Nu är jag inne på smärta igen. :cool:

Eller har du ändrat ditt ridsätt? Skadat dig lätt, ev blivit sned och plötsligt ger obalanserade/sneda vikthjälper som stör hästen, men inte är märkbara för dig?.. ok, nu börjar det blir lite väl långt från vad det antagligen är. :smirk:

Men det är så, att innan du kan göra dig av med en ovana måste du ta reda på anledningen. Gillar han inte longeringen måste du ju ändra på det, eller hur? Det är ju inte omöjligt att det är den enkla orsaken, att han tycker att det är tråkigt, jobbigt, obehagligt bara..

:D Tror ochså på vill inte & du ska inte bestämma över mig.

Jag utför en dominant handling,likså piskar han med svansn när jag ska flytta honom från stället där jag stog,ta hans plats.

!"Det var i relation med longering eller trav han gjorde det om jag förstått rätt?
Isf skulle jag dra slutsatsen att han har en negativ känsla till dessa två av någon anledning, efter som att han sätter sig emot det. Då är problemet inte längre kastandet, det förstår säkert du också.
Problemet är det som skapar hans misstycke.
Han har dock aldrig blivit longerad förr innan jag köpte honom så han har ju inga dåliga erfarenheter som din häst *stackarn* Men som sagt vi tvistar om ledarskapet och där av kan de komma.!"

Helt rätt uppfattat,han har aldrig tyckt om att bli longerad vare sig i lina el löst men dock funnits sig i det,på sista tiden har de blivit värr eå värre med protesterna. Så jag lade av helt. Nu gör jag det dels för att kolla av honom och som du säger han är stel mycket stel plus att de var halt igår.

!"Trav sen. Hur sitter sadeln? Har han några förändringar i ryggen, benen(som jag nämnt tidigare), under magen? Kan hända att något plötsligt ligger i vägen för sadeln. Nu är jag inne på smärta igen.!"

Han har blivit otroligt överviktig kan de ha med saken att göra? Tappat muskler ochså efter som han stått. Nu rider ju inte jag honom har bara varit ute på en liten tur på tio min då de var så halt,ska inskaffa snöpaddar att skruva på. Så han kasstar även med huvudet i hagen när jag ska hämta honom,ungefär som " va fasen skynda dig nu då" för han står snällt å stilla när jag kommit fram å ska sätta på grimma...

Ändrat mitt rid sätt JA de har jag TYVÄR så har jag ingen balans längre och de kan ju spela in,men han gör även så när andra rider honom,doom som kan rida så att säga :D

Kul att ha nån att spåna lite med som komme rmed nya ideer å tankar! Ja jag VET att han är uttråkad å försöker göra mitt bästa av det samtidigt som vi kämpar med rangen.

Idag tog vi de coolt jag flyttade på honom genom att sikta in mig där han stog å gick dit han flyttade sig utan protest å smaksade :D bad honom GÅ runt mig & det gjorde han utan protest med sänkt huvud.....

om din häst skulle kunna prata skulle han nog säga ungefär såhär: "släpp mitt ansikte! jag kan inte röra mig ordentligt,det är obehagligt."
tänk dig själv att vara ihopsnörd så att du inte kan röra huvudet fritt eller kanske bara se ner i backen. ganska frustrerande,eller hur? om man är inspänd spänner man sig säkert också,vilket efter ett tag gör ont...

Hallo. Vad konstigt att han gör så det har jag aldrig sätt på travare :angel: .

Alltså jag har ett kallblods sto på 26 år och hon påminer lite om din häst. I Hagen om man ska hämta henne så kan det bli gatlopp med kastande huvud. Det tycker hon är jätte roligt när matte får springa efter henne. :D

Vid ridning har jag oftast martingal för när hon ska sakta av från tav/galopp så kan hon kasta med huvudet. Det blir lite bättre med martingal ialla fall.

Inga direkta tips precis, men kan det inte beropå att han är VÄLDIGT pigg. För min häst blir värre om hon har stått ett tag. Eller att han har tråkigt?.

Ooh.. det där sista var ju trevligt. :)

Om det var halt kan det ha gjort att han blivit rädd att halka, han kände kanske att han var tvungen att göra något han inte kunde. Så där kan man ju förstå hans motstånd. ;)

Har han inte gått så kan han börja kasta med huvudet pga. överskottsenergi. Min häst mår inte alls bra av att stå så han brukar börja kasta med huvudet i hagen när han inte får gå ordentligt.
Han gör det bla. när man ska hämta honom men även mot andra hästar när de är "elaka" mot honom.

Det är precis som du säger. Som om han blir irriterad på en pga någonting.

mallan...

URSÄKTA! :eek:

Han har huvudet fritt en lös repgrimma på han kan röra sig åt alla håll å kanter så varför skulle han säga så om han kunde prata *förvirrad* nu får du förklara dig blir ju alldeles paff :eek: :eek:

Har han inte gått så kan han börja kasta med huvudet pga. överskottsenergi. Min häst mår inte alls bra av att stå så han brukar börja kasta med huvudet i hagen när han inte får gå ordentligt.
Han gör det bla. när man ska hämta honom men även mot andra hästar när de är "elaka" mot honom.

Ja jag tr0or på överskotts energi jag plus att han kan säkerligen vara uttråkad,tyvär. Jag gör så gott jag kan för att han inte bara ska få stå där å inte få jobba nått.

Det är precis som du säger. Som om han blir irriterad på en pga någonting.

japp nått stöt honom antingen kan d vara nått ont han har nån stanns el så kan de vara en sak han börjat med som en ovana *sucka*

Jo jag har sett det på många travare dock inte min förrän nu då *sucka* vill inte ha detta beteende och jag tror inte på martingal för att få bort de utan jobbar på att hitta grunden till de hela,är ju rädd att han ska få skada när han gör så :crazy:

Men nåja spåna är kul många ideer kommer upp :D

Igår kastade han int emed huvudet dock de måste jag ju se som en framgång? :D men då skrittade vi bara å....hummmm *klura*

japp nått stöt honom antingen kan d vara nått ont han har nån stanns el så kan de vara en sak han börjat med som en ovana *sucka*
Det är nog bara hans sätt att visa sitt ogillande helt enkelt. Ovana tror jag inte att jag skulle vilja kalla det isf, utan bara ett sätt att uttrycka sig. Men det kan du ju ta reda på genom att testa honom om det är viktigt för dig att han slutar.

ja jag vill komma till botten om varför han gör så och sedankunna lösa de för de är inte kul med en häst som slänger runt med huvudet de är ju inte så att han ruskar utan verkligen rullar runt med de i hög hastighet, hur sk ajag testa honom?

Hej,

Ja, vi känner redan varandra.
Men vad jag vill säga är att du inte ska göra så stor affär av det. Mina hästar viftar med huvudet av följande anledningar; Plutten hingstålar, det gör han när han vill vara kungen. Millis viftar på huvudet för det är tungt för henne att trava. Jag tror att Hubbes viftande på huvudet är en stilla protest.

Efter de han och jag har varit med om så stämmer de nog ganska så bra,hoppas jag,svans vifftande har fallit bort och han gör de inte i skritten längre,så en protsest mmmmmm.

skjootan skrev:
Han har huvudet fritt en lös repgrimma på han kan röra sig åt alla håll å kanter

jaha..sorry. trodde(eller fick för mig kanske..) att han reds som många hästar: på korta tyglar med ihopsnörd mun,och kanske en martingal också... För när hästen kastar med huvudet är det oftast en reaktion på att den inte känner sig tillräckligt fri. tex: du har stannat hästen med hjälp av tyglarna,hästen stannar och du ger eftergift. men om hästen känner att den inte har fått tillräckligt med eftergift skakar den (i den situationen )med huvudet för att visa detta/försöka ta sig sin eftergift själv.
men om så inte var fallet.. jaja

ja inte rider jag honom så int när jag rider har vi sidepull inga andra "konstigheter" så har får efter gift ochlika när vi longerar.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: Tossa90
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama