kastar av folk så fort de kommer upp

yrbin

Trådstartare
Hej köpte en unghäst på 4 år förra hösten. Inget funkade var då inte så mycket riden och hanterad som de utgav. Jobbade honom i vintras för hand eftersom det var problem med ridningen och han litade inte på mig. Blev bra på marken. Men när vi skulle sätta igång honom efter vinertid så gick han lustigt ville inte alls sammarbeta. Åkte till djursjukhus. Kotledsinflammation i bägge fram, av att promenara och bygga upp bra kontakt. Så när han blev friskförklarad och när jag satt upp så kastade han av mig försökte 3 gånger och likadant alla gånger. ( hade redan funderingar på att sälja honom och köpa en läromästare för han har kapacitet som jag aldrig hade plockat fram hos honom) Så jag skickade ner honom till tillridning och försäljning stall och där gör han likadant, ibland går det bra speciellt när de sitter där. Men när de ska sitta upp på honom är det precis som han får panik men ibland verkar det gå bra. När det väl finns någon som vågar rida honom Än så länge har han kastat av 4 st. Vi ska iväg till helisgborg men är det någon som varit med om nåt liknade och vad kan felet vara. Tar tackasamt emot alla tips

Sv: kastar av folk så fort de kommer upp

Har haft samma problem med min sjuårinng. Efter många funderingar har vi upptäckt att det är sadeltvång han lider av och det har nuvarande fodervärden fixat med hjälp av att prova olika sadlar och paddar fram och tillbaka. Har förstått att det är smärtsamt när han drabbas av det. Han liksom exploderar när han ska röra på sig och sista gången (då vi verkligen förstod att han hade ont) smärtskrek han ordentligt.

En fyraåring som fick dubbelsidig kotledsinflamation av att göra ingenting?:confused:

Plus att den verkar ha sadeltvång, eller mår dåligt pga av något annat.

Tja, jag skulle börja med utredning på klinik, desvärre skulle jag inte bli förvånad om den hästen aldrig kommer att kunna användas som ridhäst. Men jag har hemskt gärna fel.

Hej har med funderat på sadlen men vi red honom ca 10 gånger innan han fick diagnosen kotledsinflammation och då hade jag samma sadel som när han kastade av mig efter friskförklaringen och det gjorde han aldrig innan men han sprang iväg så fort du skulle få in han på voltspåret i vänster varv bara tog bettet och vägrade gå in på voltspåret. I traven har han alltid velat springa iväg. Galoppen går inte att styra. Han har mycket spänningar och stela muskler från korset och framåt. När en kompis till mig skulle rida honom så kastade han av henne 2 dagar innnan vi åkte till kliniken för kotledsinflammationen och när vi plockade väck sadlen så reagerade han på tryck i ryggen var borta när vi var på klinik och sen har han inte reagerat på tryck i ryggen. Tyvärr så ville jag att de kollade ryggen på honom men han brydde sig inte ens om det utan sa att det inte finns fel på ryggen på honom. Utan satt i huvudet men med tanke på att han är jätte kol och mycket snäll och trevlig häst så köper jag inte den versionen. En häst som är så kollugn börjar inte bara kasta av folk hur som helst.

Mitt förslag är att ni gör en ordentlig klinik undersökning på hästen. Om inte annat för att utesluta att det är något medicinskt. Det är inte helt otänkbart att det ursprungliga problemet inte sitter i kotorna utan exempelvis i ryggen. Jag skulle exempelvis vilja undersöka Kissing Spines. Sök på Buke eller Googla. Se ex http://www.hastlitteratur.se/ariklar/artikel2.html Kolla även vidare kring teorierna om sadeltvång. Enligt min erfarenhet så är det ytterst sällsynt att hästar beter sig "illa" med flit dvs i så fall rör det sig om sjuka individer. Kanske kan du även fundera på att ta hjälp av någon riktigt duktig horsemanship tränare och testa fall det kan hjälpa. Lycka till!

hej hade det jobbigt med 1 häst också vid 4 års ålder,var hos vet kotledsinf,men jag kände på mig att det satt högre upp,men dom ville inte kolla högre upp ,hon blev sprutad och vi skulle på återbesök,men så tog jag ut en duktig kiropraktor och medan hon höll på så såg jag på hästen att där satt det,hela hästen pusta liksom ut , nu är problemen borta och det har dom varit efter det ,på återbesöket var hon helt ok.har även pratat med andra även såna som har haft utdömda hästar som har haft kiropraktor hjälp som har upplevt samma sak

Gör en ordentlig hältutredning på klinik och beskriv problmen för undersökande veterinär.
Min häst stod på bakbenen och var ovillig i v. varv och på klinik kunde de konstatera ledinflamation i carpalleden v. fram.

Hade en bekant vars häst uppförde sig precis som din. Den var också nyköpt. De blev också tipsade om att det kunde vara sadeln o sadeltvång och gud vet allt. Hästen kastade av allt i sin väg. När de sedan gjorde ryggröntgen var den så sammanväxt och hästen hade så ont att den inte ens kunde gå till avel. Slakt direkt. Så, som många andra tipsar, röntga hela ryggen, innan någon råkar ut för en illa olycka.
OBS! Innan någon reagerar, de var inte intresserade av att ta föl, men frågade om hästen liksom bara kunde gå med detta, men nej!

Hej ja jag har med funderingar på kissing spines har läst om det. Sadel tvång har jag svårt att tro då skulle han bettat sig likadant i början när jag fick honom med sadlen och det gjorde han inte det lilla han gick. Ja vi ska iväg på torsdag till helsingborg så jag hopppas de hittar nåt. Håller rummanra på det. Tack för alla svar

Tror som dom flesta andra att det kan vara sadeltvång jag har själv ridit in 2-3 hästar men har inte varit med om liknande däremot har min syster som jobbar mycket med hästar varit med om många sånna här saker tyckert att du ska gräva vidare i detta och försöka hjälpa till att få hästen till en bra ridhäst... Om hästen nu har fått sadeltvång så är det inte ett måste att du behöver byta sadeljord du kanske bara behöver gå med hästen 1-2 varv innan du sitter upp när du spänt sadeljorden. Men om du testat de tycker jag du ska pröva följande sadeljordar: Padd, Stretch eller vanlig standard

Tack och hej lycka till!:rofl:

Hej nu har vi varit på klinken och han hade lättare form av kissing spines och akut inflammation i rygg så han ska gå på akupunktur behandling och kirpraktror behandling så håll tummarna på att det fungerar. Tack ni som gett mig svar

Hej nu har vi varit på klinken och han hade lättare form av kissing spines och akut inflammation i rygg så han ska gå på akupunktur behandling och kirpraktror behandling så håll tummarna på att det fungerar. Tack ni som gett mig svar

usch känns som du beskriver min häst i den här diskutionen.beter sig likadant vid uppstigning ibland annars supercool häst. Har kotledsinflamation i båda fram.

Hur har det gått för dig? hur har du fortsatt och har du fått ändra din träning/ridning?

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 243
Senast: LuckyMe
·
Western Vill börja med att säga att jag anser inte på något sätt att det är westernridningens fel att min häst har blivit halt. Så slipper jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 644
Senast: Liten
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 375
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka