Kastanjer och sporrar!

K

KallaJo

Hej! Jag har ett problem, min häst får jätte stora kastanjer och sporrar. Jätte äckligt, har hört att man ska ta och smörja på med babyolja, köpte det.. Har använt i flera månader nu, men inget har hänt. Nån som har nåt bra tips? :eek:

Sv: Kastanjer och sporrar!

Jag vet inte hur det är på andra hästar (brukar nämligen inte fundera över det) men på Michelle så brukar hennes kastanjer skiva sig för att sedan ramla av så jag brukar inte göra ett smack för det är ganska naturligt att en häst har så...

Inte så äckligt tycker jag... Jag brukar klippa med hovtången, liten bit i taget, och försiktigt så jag inte klipper för långt.

Vi har en shettis i stallet som kastanjer och sporrar växer mycket på och trillar inte dän av sej själv så jag brukar be våran underbara hovslagare att klippa dom

Jag tar också hovtången till kastanjer och sporrar. Fungerar super, har aldrig lyckats klippa för långt in.

Min häst har ENORMA kastanjer som inte ramlar av själva, så jag brukar skära bort dom, eller så brukar min hovslagare ta bort dom.

Är de inte alltför stora så är de lätta att pilla bort med fingrarna också. Jag brukar ha lite koll på min hästs och pilla bort lite av dem innan de blir för stora.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd