Kastad kvarka och anasarka

P

Peppan

Hej!

Finns det någon som har en häst som drabbats av kastad kvarka eller anasarka, som kan tänka sig att skriva och berätta lite om hur Ni märkte symptomen, hur hästen behandlades, om den blev frisk eller ej och hur lång tid det tog?

Tacksam för alla inlägg.

MVH/Carina

Sv: Kastad kvarka och anasarka

Hej!

Idag har vi hämtat hem hästarna från Ultuna där de varit i 4 dgr. Nu är de ordentligt utredda med lungröntgen, lungsköljning, endoskopi, odling, blodprov mm. Btw underbar personal där:love:

Resultat: Ingen kastad kvarka eller anasarka:D

MVH/Carina

Va skönt för dig, kastad kvarka går ju inte att säkerställa till 100% bara genom prov om jag förstått det hela rätt utan man får kika på symtomen ihop med vad blodprover visar. Vill man sedan vara säker på det så får man obducera för att se om man hittar fler bölder där man inte kan se när de lever.

Skönt att de kom fram till att din häst/ar inte hade det.
Min som hade kastad kvarka var tvungen att avlivas av humanitära skäl i våras.

Va skönt för dig, kastad kvarka går ju inte att säkerställa till 100% bara genom prov om jag förstått det hela rätt utan man får kika på symtomen ihop med vad blodprover visar. Vill man sedan vara säker på det så får man obducera för att se om man hittar fler bölder där man inte kan se när de lever.

Skönt att de kom fram till att din häst/ar inte hade det.
Min som hade kastad kvarka var tvungen att avlivas av humanitära skäl i våras.

Hej!

Usch, så tråkigt att Du var tvungen att ta bort Din häst:cry:

Jo, det är ju som Du säger "går ju inte att säkerställa till 100% bara genom prov". Ultuna har gjort som Du skrev tittat på symptom, blodprov och allt annat och gjort en bedömning. Så nu hoppas vi att de har rätt - men det vet man ju inte tyvärr förrän efteråt:crazy:

MVH/Carina

Hoppas verkligen att det inte är det. Men tiden kommer ju att utvisa, de blir ju bara sämre och får mer symtom för var år som går.

Hur kommer det sig att du körde dem till Ultuna?

Jag fick ju kvarka till mitt stall förra året och 2 av mina ( sto och föl) behandlades på Ultuna i sammanlagt ca ett 1/2 år för kronisk kvarka dvs kvarkabakterier som klumpade sig i luftsäckarna.
Detta är vanligare än man tror , ca 10 % av alla smittade hästar blir kronisk smittbärare utan behandling. De blir symptomfria men fortsätter smitta.
Det är därför det är bra att efter en genomgången kvarkasmitta kontrollera hästarnas luftäckar innan man häver isoleringen.

Dock slapp jag kastad kvarka och anasarka.

Skönt att dina mår bättre nu, de verkar gå en hel del kvarka just nu.

Kastad kvarka kan ju lika gärna och oftare komma ur en vanlig hals/luftvägsinfektion. Min hade inte vare sig haft eller varit utsatt för kvarka. Därmot så hade han en lufvägsinfektion som missades pga han inte visade några symtom men upptäcktes av en slump pga av annan utredning och det var troligen därav han fick sin böld bakom lungblåsan.
Den gick dock tillbaks, men vi är ganska övertygade om att han hade bölder på andra ställen i kroppen som vi inte kunde komma åt inuti, men som man kunde se utifrån på slutet.
Fast det var ju bara ett symtom av alla.

Det har jag aldrig hört, jag har förtått det som att kastad kvarka är en direkt följdsjukdom av just kvarka då den specifika bakterien spridits till inre organ med blodet. Då är ju också en förutsättning att bakterien finns i kroppen och gör den det har ju hästen kvarka.

Dock är det ju så att vissa hästar får väldigt lindriga symptom av kvarkan och därför kan den lätt misstas för just en vanlig förkylning, som jag då misstänker att ni gjort.

Stoet som jag behandlade för kronisk kvarka , hade aldrig några symptom över huvud taget, ingen feber, hosta eller ens lite snuva utan pigg och glad men en vandrande smitthärd.

Från Agria
Följder av kvarka
Så kallad kastad kvarka, är en komplikation till kvarka som beror på att bakterien som orsakar sjukdomen, sprids till lymfknutor i inre organ och ger upphov till bölder. Symptomen kan då bli återkommande feber och kolik, nedsatt allmäntillstånd och avmagring. I värsta fall kan tillståndet leda till döden.

Från strömsholm
Symptom:
Symptomen på kvarka är svullna lymfknutor mellan ganascherna, gult, varigt näsflöde, hosta och feber. Hästen blir ofta mycket sjuk och kan drabbas av följdsjukdomar bl.a. det som kallas kastad kvarka. Kastad kvarka innebär att bakterien spritt sig i resten av kroppen och där kan orsaka bölder i inre organ.

Från SVA
Klassisk symtombild för kvarka är:

Hög feber (>39º C) 24-48 timmar innan hosta och näsflöde uppträder.
Näsflöde som ofta är varigt men initialt kan vara tunt och genomskinligt (kan då förväxlas med virusinfektion).
Svullna lymfknutor i huvud/halsregionen med abscessbildning som spricker upp mellan ganascherna.
Förträngningar i övre luftvägarna kan orsaka sväljningssvårigheter och även missljud vid andning och i svåra sjukdomsfall även andningssvårigheter, vilket kan kräva trakeotomi.

Sjukdomen kan också förlöpa med betydligt lindrigare symtom, t ex enbart näsflöde eller hosta. Symtomen korrelerar ofta till hästens ålder, där äldre hästar visar mildare och kortvarigare symtom.

Följdsjukdomar som kan förekomma vid kvarka är:

Kastad kvarka”, vilket innebär att bakterien sprids med blodet och orsakar bölder i olika delar av kroppen.
Anasarka (purpura hemorrhagica) som är en immunmedierad vaskulit, vilket orsakar kraftig vätskeansamling i kroppen.
Det finns även beskrivet olika former av immunmedierad muskelinflammation (myosit) som kan utlösas efter en kvarkainfektion

Inkubationstiden är 3-14 dagar. I försök har det visats att den kortare inkubationstiden speglar en högre infektionsdos. Kvarkabakterien kommer in i kroppen genom hästens mun eller nos och fäster på slemhinnan och i lymfoid vävnad i övre luftvägarna. Några få timmar efter infektion är det svårt att detektera bakterier på ytan av slemhinnan. Bakterierna har då penetrerat cellerna och sprids därefter snabbt till lymfknutorna. S. equi är försedd med hyaluronsyrakapsel och vissa protein som hindrar hästens immunsystem att identifiera och döda den. Dessutom innehåller kvarkabakterien enzymer som skadar vävnaden och leder till bildning av bölder i lymfknutor. Under vissa omständigheter sprids organismen via blodet eller lymfan och kan orsaka bölder i kroppens lymfknutor och andra organ, så kallad kastad kvarka. Bakterien utsöndras via nosen från den insjuknande hästen 24-48 timmar efter första febertoppen. Hästar som tillfrisknat, det vill säga inte längre visar kliniska symtom, kan utsöndra S. equi i ytterligare 2-3 veckor.

I en del fall kan S. equi fortsätta att utsöndras upp till 6 veckor, och i enstaka fall ännu längre, efter att de kliniska symtomen avklingat. Hos dessa symtomlösa smittbärare, lever bakterien vidare i avlagringar och stenbildningar, så kallat konkrement, i luftsäckar eller bihålor och utsöndras intermittent till omgivningen.

Å jag hade aldrig hört talats om kastad kvarka innan jag råkade bli upplyst på det.

I sverige finns i mitt tycke väldigt lite information så jag letade även utomlands och hittade en kanonartikel och där står det att det även kan kan ur vanlig hals/luftvägsinfektion. Min veterinär påpekade det också, så jag är övertygad om att den kan komma på annat vis än just som en följsjukdom från kvarka.

Skulle kanske varit mindre säker om jag inte läst om det samt om jag inte hade haft den ponnyn från att han var väldigt ung och även kunnat få alla info. om han korta liv innan han kom till mig.

Men å andra sidan så var hela han ett stort ? gällande hälsan, så många skumma symtom och fel som han hade och provsvaren var också motsägelsefulla.

Jag hoppas iaf. att jag slipper träffa på detta igen.

Jag har också läst mycket i utländska artiklar famförallt engelska där kvarka är ett stort problem och där man har forskat en hel del på det, och jag har aldrig stött på att de skulle kunna få kastad kvarka av en vanlig luftvägsinfektion,hur skulle det gå till när kvarkabakterien är själva orsaken till den kastade kvarkan?

Jag tar gärna en länk till den artikeln du läst det i.

Om det var så att din ponny hade diagnosen kastad kvarka så har han nog också haft kvarka utan att ni märkt det tyvärr.

Det finns ju en hel del veterinärer här på buke:
Kan en häst få kastad kvarka utan att ha smittats med kvarkabakterien?

Senast ändrad:

Kan se om jag hittar artikeln, jag gjorde mig av med allt efter hans bortgång eftersom jag helst inte vill bli påmind.

Det är möjligt att jag i så fall missförstod allt min vet. sa gällande hur de smittas och att det är samma fast hon sa att det är helt två olika sjukdomar. För mig är det skitsamma idag vilket.
Men allt kan ju hända så även säkert detta då att han trots allt gått med smitta utan symtom och ej smittat nån annan i hela sitt liv.

Senast ändrad:

Vi fick kvarka i stallet.
vi fick det av en nyanländ häst som visade sig ha kvarka.
Vetrinären hade tittat på den snoriga hästen innan vi fick den till stallet och kunde gå ed på att den bara var lite snorig:mad:
Alla hästar var rejält sjuka.
Efter vi fått kvarka 3 ggr , totalsanering vaje gång så misstänkte vi och vetrinären att vi hade en smittbärare.
2 gången så blev en nyanländ lindrigt sjuk.
vid tredje insjuknandet så åkte den enda hästen som blev sjuk ner till helsingborg där man hittade bakterier i lungorna.
han lungsköljdes flera ggr om dagen i 2 veckor, blev inte bättre och fick tas bort.
ca 10 % av dom som haft kvarka blir smittbärare.
att ta prov i näsan på hästen ger 50% chans att upptäcka kvarka bakterier, en mycket osäker metod.
det finns en metod i England som ger betydligt säkrare provsvar.
hästar är troligen imuna mot kvarka i ett år om dom haft det, sen kan dom få det igen.
kanske lite rörigt att läsa men det var ett par år sedan det hände.

Vi fick kvarka i stallet.

vid tredje insjuknandet så åkte den enda hästen som blev sjuk ner till helsingborg där man hittade bakterier i lungorna.
han lungsköljdes flera ggr om dagen i 2 veckor, blev inte bättre och fick tas bort.
.

Var det verkligen i lungorna bakterien hittades och sköljdes och inte i lufstäckarna?
Mina krävde ett par veckors sköljning och behandling i 3 omgångar innan de blev friskförsklarade.

Kastad kvarka är per definition en skridning av just kvarkabakterier till olika ställen i kroppen!
Däremot kan det vara svårt att säga att en viss häst aldrig varit utsatt för kvarka symtomen varierar o provtagning är väldigt osäker.
PL

Kastad kvarka är per definition en skridning av just kvarkabakterier till olika ställen i kroppen!
Däremot kan det vara svårt att säga att en viss häst aldrig varit utsatt för kvarka symtomen varierar o provtagning är väldigt osäker.
PL

Tack , det var så jag förstått det också och som kändes logiskt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka