Kass Hovkvalité

I

Invincible

jag bryter ihop. :cry: Pållen som annars ALLTID har haft SÅ bra hovar så länge jag ägt honom (dvs i lite mer än 1 år). Under en skoningsperiod på 7veckor tappade hästen HÖGER framsko 6 GÅNGER. Jag slog på skon och hoppades på de bäst. Böt då hovslagare och hon berätta att han hade långa tår och försöker nu verka dom rätt vilket kommer ta ett tag. Helt plötsligt har killen också fått dålig hovkvalité då den ljusa strimman längst hoven som sömmen sitter i (heter?) nästan är obefintlig.:confused:

Hovslagaren slog på en mindre sko höger fram och den skon har nu suttit (peppar peppar) i 3 veckor. Men nu har ist Vänsterbak åkt av i hagen. Slog på den också och efter jag ridit hade Vänster fram också åkt av. Slog på den och hoppades på de bästa. 2 dagar hann gå innan Vänster fram åkte av igen. Jag slog på den så tålmodig man är. Och idag när jag tog in killen klonkade det om Höger Bak. Då satt den skon lös Hängde på 3 sömmar. Drog av den skon efter mycket arbete och Hovslagaren ska komma ut imorgon och slå på den och även kolla resten av hovarna.

Nu är frågan hur kan de komma sig att de bara på ca 2 månader kan gå så käpprätt åt helvetet? Kan de vara så att vi har bytt stall och nya stallkompisarna gärna är med och leker? Har hört att killen min gör fina piruetter i hagarna när dom busar runt. Eller beror hovkvalitén på all lera som varit i vinter?

Någon som har en teori på detta? Hovslagaren är helt förbryllad och vet inte vad hon kan göra för att få skorna att sitta. Hon sa när jag pratade med henne idag att hon ev skulle sätta på skor med kappor. Är de någon som VET vad de är för något?

Har någon haft denna "erfarenhet" nu under lerperioden eller någon annan gång. Hur gick ni till väga? Hur rättade ni till problemet?

Behöver tips, råd och ja de lilla ni kan ge mig

Barfota är de inte tal om då pållen är ömfotad och jag är rädd att han ska göra illa sig mer i hagen nu när han busar runt så och de är så halt

Sv: Kass Hovkvalité

Det finns nog inte så mycket att göra om du inte vill att han skall gå barfota. Det är ju det enda som gör att dom får bra hovar. Byt hovslagare med. En hovis som trångskor är inte bra.

Den här hovslagaren är den enda som faktiskt har tagit tag i mitt problem. Hon trångskor inte de var inte så jag menade men hon fixade så att de inte fanns någon chans för pållen att kliva av sig skon.

Det e inte bra att trångsko en häst det håller jag med om, men är det nu så som hon säger att H*n bara trampar av dem hela tiden så finns det inte så mkt att göra än att sko dem trångt eller om det nu inte går att ha den barfota.. För måste den ha skor så får det bli lite trängre skor så den inte trampar av sej dem hela tiden för tillslut finns det ju inget att spika i :crazy:

Hmm kan va så att det leriga underlaget har ställt till det :crazy: Vad Har du som strö i boxen nu o vad hade du på förra stället? Sen kan det ju va att han bara är lite busig men det tror jag inte eftersom h*n trampade av en sko när du red om jag fattade det rätt :smirk:

Har sett rätt många med väldigt dåliga hovar När vi varit ute o skott :crazy: Senast igår var vi på ett ställe där sulan på hovarna på nästan alla (:o) hästarna var så tunn att om man bara hade skurit 1-1,5 mm så hade det pissat blod :crazy:

Vi har problem med höger galopp och de är oftast då någon framsko flyger. Vi har alltid stått på torv så något sådant kan väl inte påverka?. Bakskorna tror jag flyger pga bus i hagen för annars vet jag inte hur dom kan åka av :crazy:

är det så att sömmarna går av, dras genom hovväggen eller går nitarna av så att sömmen inte kan sitta kvar ,hur höga är sömtagen.man bör sömma i vita linjen men man kan gå något längre in och låna lite av bär randen ,man skall följa samma vinkel som hov väggen annars kan inte sömmen svikta utan blir stum och går då istället av. man kan sedan skon sitter på plats fila av skon i samma vinkel som hoven då omöjligjör man att skon trampas av och man slipper sko (trångt). med kappor menade hovslagaren stöd på sidan av tådelen samma som tåkappa men på både in o ut sida av hoven.

Har du provat att ha typ boots på han när du rider och i hagen? Du kanske kan ha han på mjuk sand hage på dagarna och barfota inne?

okej så de är kappor :idea: Sömmarna går av eller går av gör dom ju inte utan åker ur sömmhålen. Om du förstår vad jag menar. Någongång har sömmen gått av så en del fortfarande sitter kvar i hoven. Men oftast "glider" dom ur.

Nu är frågan hur kan de komma sig att de bara på ca 2 månader kan gå så käpprätt åt helvetet? Kan de vara så att vi har bytt stall och nya stallkompisarna gärna är med och leker? Har hört att killen min gör fina piruetter i hagarna när dom busar runt.

Barfota är de inte tal om då pållen är ömfotad och jag är rädd att han ska göra illa sig mer i hagen nu när han busar runt så och de är så halt

Hej, skrev du inte här själv svaret på din fråga??

Senast ändrad:

Jag har testat att rida med klockor fram om de är de du menar men vi kliver av oss skon ändå. Tyvärr så finns inte möjligheten till sandhage enda som finns är sjukhagen men där vill jag INTE att han ska stå. Skulle jag mot all förmodan låta killen gå barfota så skulle nog andra problem komma upp.. Så som trasiga väggar då de är mycket sten i vinterhagen samt att pållen skulle vara konstant halt då han har "platta" sulor. Visst sulorna anpassas men då skulle killen få stå i flera veckor och ja de tror jag varken han eller jag skulle må bra av. Så barfota är egentligen inget för oss.. även fast de är den "lättaste" vägen ut för de flesta. Det måste ju gå och fixa på annat sätt också tycket jag. Funderar lite på att köpa dojjor som tex Old mac och ha på när han är i hagen. Sen kan han vara utan dom när vi rider om vi bara skrittar, travar och töltar. Men vet inte om de är någon bra idé egentligen

det var mest en fundering. Eftersom min pålle inte är den enda som utför konster i hagen utan polarna gör mer eller mindre samma sak men deras dojjor sitter kvar.

Det kan inte vara så att din pålle ådragit sig en rörelsestörning?
En sträckning eller låsning som gör att han inte kommer undan med benen och därför kliver av sig? Det är inte alltid problemet sitter i hoven.

jag ska snart ta ut en equiterapeth (stavas?) för att se om de finns någon låsning i bakkärran.. Har ahft massör ute och hon kände inget direkt fel men sa att de mycket väl kan vara låsning. Men med tanke på att bakskorna flyger så kan ju inte en låsning påverka så mycket eller? Jag tänkte iaf lägga ner galoppen ett tag nu och träna mer skritt trav och tölt med pållen. Får se hur länge vi kan vara utan galopp ;)

Jo det kan det faktiskt :smirk: ? Vi satt häromdan o diskuterade vad som var bäst för hovarna att ha som strö o då kom vi fram till Torv eller lite fuktig spån men främst trov då eftersom det inte gör hoven torr som torrspån.. Men i detta vädret så är Spån Bättre än torv. För nu när det e så blött o hästarna går i leriga hagar så får Hovarna ingen chans att "torka" utan är blöta dygnet runt medans om du har spån så drar spånen ur fukten ur hoven under natten sen nästa dag i hagen så blir de fuktiga igen osv osv. Fattar du vad jag menar?

Så på så sätt kan din polle fått sämre hovkvalité.. Men vet inte om det är så utan bara en teori ;)

Det är inte så att du möjligen bytt foder eller tatt bort något av fodret?? Det kan ha stor betydelse.
Bara en liten fundering ;)

min fjording hade väldigt fina hovar.. slutade ge honom biotin å kvaliten på hovarna blev sämre ganska snart :( .

Hoppas det löser sig

Kram J

Hmmm...känner igen problemet men Bubbaz är på buke gör det nog ännu mer. Hennes quater har fått extremt dåliga hova nu i vinter. Det har blivit så att hovis varit tvungen att plasta hovväggarna för att få något att spika i...men tyvärr har detta inte hjälpt spec. bra heller. Men du kan ju föra fram idén till din hovis...det brukar nämligen fungera bra, är nog bara Megan som är hyffsat speciell...(tror iaf vi och hovis :D )

Men torv har ju en bättre uppsugningsförmåga än spån om man ska ju inte ha blött strö i boxarna. Själv tycker både jag och min hovis att min häst fick BÄTTRE hovkvalité när jag bytte från spån till torv eftersom det finns ngt i spånet som torkar ut hoven. Men iofs så har den här sk vintern varit extrem spec. för er i söder så det kan ju säkert inverka på hovkvalitén!

okej så de är kappor :idea: Sömmarna går av eller går av gör dom ju inte utan åker ur sömmhålen. Om du förstår vad jag menar. Någongång har sömmen gått av så en del fortfarande sitter kvar i hoven. Men oftast "glider" dom ur.

ja om inte hov väggen går sönder och det inte blir långa revor i hov väggen, då är nitarna för dåligt gjorda, är dom riktiga och hov väggen är hel men skon lossnar i allafall då skall du byta hovis, tro mig drar man niten på ett korrekt vis,skon och hoven är helt plana ,skon följer hov väggen, då kan inte skon lossa, skulle hästen ha en avvikande steglängd så skulle du ha uppfattat detta genom att se och höra hur den slår ihop,många hästar som jag skott med hovar som bara rasar har uppvisat dessa symptom me trasiga väggar platta sulor skor som ligger fel etc, det mesta hänger på mannen bakom spakarna inte maskinen.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
485
Senast: Grazing
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 287
Senast: Lejd
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 484
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 373
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar