Kartor-distansridvägar

I

Isolde

Är ett kartfreak, men har ingen susning om vad man kan hitta på nätet i form av kartor. Kan sitta timvis med gröna kartorna framför mig och klura på hur man borde kunna ta sig fram, för att hitta en runda på några mil utan att behöva vända.

På gröna kartan syns inte alls alla mindre skogsvägar, inte våra hemmavägar i alla fall och jag skulle vilja se lite mera innan jag beger mig lite längre bort för att få mängdträningen, för det borde rimligtvis finnas stigar/skogsvägar "outhere" som jag inte ser men som borde gå att passera på.
Har inte riktigt den ron att rida nån mil för att se att det inte går att komma fram där jag trodde och sedan vara tvungen att vända samma väg hem igen.

Någon som har något tips på vad som finns tillgängligt på nätet?
Eller chansrider ni bara som jag gjorde "pre-familj"?

Sv: Kartor-distansridvägar

Jag kikar alltid på lantmateriet.se
Klickar man på "kartsök och ortnamn" så får man fram karta över hela sverige. Man kan välja 4 olika skalor.
Man kan även mäta sina slingor. Jag tycker det är toppenbra!

Jag var inne där förut och kollade, men hittar ingen som är tydligare än gröna kartan. Om det finns, hur hittar jag dessa? Typ lite sökhjälp behövs... eller tips på hur man kan hitta ev. origenteringskartor...

Senast ändrad av en moderator:

Det har du rätt i. Där jag bor så finns det inte så mycket mer stigar än de som är med där, så för mig funkar den bra, tycker jag.

OK, tack! Var inne på kartbutiken på Vasagatan och de hänvisade till respektive origenteringsklubb, här i utkanten av Sthlm är det ju kanske lite myllrigare än hos dig, hästtätt och famförallt människotätt.

Jag är också ett kartfreak. Tycker att det är mycket spännande att få tag i lite äldre kartor. Kolla på biblioteket, hembygdsföreningen och kommunarkivet. Det finns också historiska kartor på webversionen av Lantmäteriet, där är jag och hälsar på flera gånger i veckan.
De visar stigar, torp och skogsvägar och vägdragningar som inte är aktuella på dagens kartor.
"Gula kartan" ekonomiska, 1:20 000, tycker jag är bra som ett komplement till den gröna.
Nu har vi skaffat en GPS med den gröna kartan i, så nu har vi skoj, Herr Olsson och jag, när vi planerar vårens tävling i Björkvik. Svindyrt men döskoj.

Jejan: Heder åt dig som lägger ner så mycket arbete på en uppskattad ritt för att vi ska kunna få tävla!

Och jag satt igår och letade vidare och hittade denna sida http://www.orientering.se/t2.asp?p=82848
där man kan se var det finns origenteringskartor runtom i landet.

Jag tror banne mig att jag blir som mest ridinspirerad av att titta på kartor och planera.

Lustigt i sammanhanget är att jag gängade mig med en vars proffession är att göra program för bla. lantmätarna, vägberäkningsprogram. Sonen blir säkert orienterare i toppklass med de generna, även om ingen av oss är vidare bra på att springa..

jag brukar använda eniro och kolla på hybrid kartorna, för då är det foton, och alla grusvägar är vitmarkerade och asfalt är gulmarkerade, eller tvärt om... kommer inte ihåg just nu... men det är jätte smidigt iaf!

Jag kikar alltid på lantmateriet.se
Klickar man på "kartsök och ortnamn" så får man fram karta över hela sverige. Man kan välja 4 olika skalor.
Man kan även mäta sina slingor. Jag tycker det är toppenbra!

:bow: :bow: Så länge jag letat efter en karta som denna! Äntligen kan jag hitta i skogarna runt stallet :) Tackar!

Hej!

Sök på ridleder på nätet. Det finns en hel del där, fast långt ifrån allt. Man kan kolla vandringsleder också. Ibland har de en koppling till ridleder, som i Tiveden och Skagern runt till exempel.

Jag är också ett kartfreak. Tycker att det är mycket spännande att få tag i lite äldre kartor. Kolla på biblioteket, hembygdsföreningen och kommunarkivet. Det finns också historiska kartor på webversionen av Lantmäteriet, där är jag och hälsar på flera gånger i veckan.
De visar stigar, torp och skogsvägar och vägdragningar som inte är aktuella på dagens kartor.
"Gula kartan" ekonomiska, 1:20 000, tycker jag är bra som ett komplement till den gröna.
Nu har vi skaffat en GPS med den gröna kartan i, så nu har vi skoj, Herr Olsson och jag, när vi planerar vårens tävling i Björkvik. Svindyrt men döskoj.

Var hittar man den historiska kartan på lantmäteriet? Jag var i biblioteket idag och letade efter någon gammal kartbok eller liknande, hittade ingenting :(

www.lantmateriet.se
Ganska högt upp till höger på startsidan finns en symbol (kringla) följt av texten Historiska kartor. Det som kan vara lite knöligt är att du måste ha programvaran Java för att få upp kartorna på din skärm. Å andra sidan är den väldigt enkel att ladda hem från Lantmäteriets hemsida under knappen Historiska kartor.
Lycka till

assåbara för att säga det så har alla fått bra råd om kartor tycker inte ni :angel: om ja inte förstörde liksom allt om ni fattar ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka