Karron oil?

M

molla

Fick ett tips att denna olja skulle vara bra för att få hästen fin i hullet. Var och kollade efter den och det verkar som att den bara innehåller linfrön? Är det någon som har erfarenhet av denna olja? Funkar den? Kan man inte lika gärna ge linfrön i stället?
 
"all" olja gör hästen fin i pälsen o hullet..olika oljor är bra för olika saker om man vill ha en terapeutisk verkan..

linföolja är ju olja pressad ur fröna och du måste nog ge ganska mycket linfrön för att komma upp i "oljenivå" isåfall...
 
All olja gör pälsen blank och efter som att olja är 100%fett så ger det sitt för hullet.
Jag är dock i tron på att en viss typ av fett (fleromättade fetter) är bättre för hästar och därför tycker jag också att vissa oljor är att rekomendera framför andra.

Prova att ge din häst vanlig majsolja som du köper i en vanlig butik. Börja med att ge ca 0,5dl/mål och öka sakta. En häst ska inte ha mer än 75gfett/100kg kroppsvikt och giva enligt SLU. Om din häst inte är extermt mager utan du vill bara ha i den lite mera fett så är den dos på 1-2dl/dag en bra giva och du riskerar inte att hästen får i sig för mycket fett (för mycket kan ge feljäsning i tarmen = magproblem).
 
OK. Har provat majsolja förut utan resultat. Du tror inte att just karron oil skulle vara bättre då?
Jag har en 3-årig STOR hbl hingst som inte lägger på sig. Han var proppfull med mask när jag köpte honom som föl, och ev. kan masken ha gett skador på tarmarna, kan vara därför han är så svårfödd. Nu är han på bete, men innan har han stått på fri tillgång på hö/hösilage och ca 4 kg kraftfoder i form av groov, lusern, betfor och kornkross. Han var då jättefin över ryggen/rumpan, men revbenen syns på långt håll!
 
vad har du för värden på höet då??
mariatisteloljan är bra, den är bra för immunförsvaret och levern.
 
Energimässigt är alla oljor likvärdiga. Som eneritillskott har man inte sett något som säger att en olja är bättre än någon annan. Vad beträffar andra egenskaper har man tex sett antiinlammatoriska egenskaper hos vissa fleromättade fetter (omega 3,lågt i majsolja, linfröolja ligger högt bland de vegetabiliska) nackdelen med fleromättade fetter är att de härsknar lättare.
PL
 
Just nu har jag skickat iväg honom på bete, så nu är det inte jag som fodrar honom, men i våras hade vi ett dåligt hö, tror det var 4 MJ och 22 SRP, men året innan hade vi 7,8 MJ och 72 SRP och han var lika smal då........
Såg här på forumet någon som tipsade om ett tillskottsfoder som hette Equion för smala hästar, vet du något om det?
 
Jag vet inget om detta, men din häst kan ju ha en magkatarr eller t om magsår och då måste man ju åtgärda det innan man får upp hästen i hull....
träckprov kan man lämna in också...
det finns massor av anledningar varför en häst inte går upp i vikt, men den vanligaste är katarr/sår.
 
Han är kollad på klinik otaliga gånger för detta, men dom kan inte hitta något. Veterinärerna säger att om masken har gett skador så finns det inget man kan göra, han kommer alltid att ha men av detta.
 
Jag har ägt ett varmblod med skador på tarmen pga felaktig utfodring med foder av sämre kvalitet.
När han promenad reds fick jag fodra honom som om han var hårt riden. Det tog lång tid innan jag hittade ett foder som han lätt kunde tillgodogöra sig mm.
Tex så funkade han inte på pelleterade foder och havre mm var tvungen att ligga i blöt för att det skulle bli mjukt men han blev knäpp av havre så det funkade inte i längden.
Det som funkade på honom var fibergi elit + att han fick 3dl majsolja / dag och extra B-vitaminer året runt och han hadde fritillgång på hösilage i hagen och hö inne.

Du kanske borde kolla efter ett annat foder? Då kanske du får ett bättre resultat än att bara lägga till olja...
 
Ja, fibergi är nog det enda fodret jag inte har provat....... :crazy:
Så det är ju värt ett försök! Får du ge stora mängder av det?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
921
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
793
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp