Karlstad-Pajala

AgentCarter

Trådstartare
Vi ska åka till Pajala i sommar, men en treåring, en hund och en valp på tio veckor.
1. Hur gör vi för att ha ihjäl varandra?
2. Vi måste stanna och tälta/hyra stuga någonstans, någon som har tips om var?
3. Tips på boende i Pajala?
4. Någon som vet vad som man kan göra efter vägen? Vi kör 45an hela vägen upp.
5. Är vi helt galna?

Jag började på riktigt kallsvettas när jag läste era planer. Men jag önskar er lycka till, och ha så kul! :D
Tack! Det svåraste känns faktiskt bara att hitta någonstans att stanna halvvägs, känner inte för att betala över 1000kr bara för en natt. Skulle inte ha något emot att komma i kontakt med privat uthyrare men vet inte vart man hittar dem?

Tack! Det svåraste känns faktiskt bara att hitta någonstans att stanna halvvägs, känner inte för att betala över 1000kr bara för en natt. Skulle inte ha något emot att komma i kontakt med privat uthyrare men vet inte vart man hittar dem?
Prova ring turistbyråerna i kommunerna efter vägen, de borde ha nummer till folk som hyr ut.

Bestäm ungefär var ni ska stanna (jag hade kört lite längre än halvvägs bara för att komma till Dorotea, men det är av den enkla anledningen att det är lite "hemma" för just mig :p), och googla? Campingstugor kan du nog rätt lätt hitta för en hyfsad bit under tusenlappen i alla fall. Tänk bara på att det kan vara svårare när man har hund med sig, så ta inte för givet att det är tillåtet innan du kollat. (Även om jag upplever att det är stor skillnad - på gott och ont - i hur noga det är med allergivänlighet osv i norr och söder...)

Bestäm ungefär var ni ska stanna (jag hade kört lite längre än halvvägs bara för att komma till Dorotea, men det är av den enkla anledningen att det är lite "hemma" för just mig :p), och googla? Campingstugor kan du nog rätt lätt hitta för en hyfsad bit under tusenlappen i alla fall. Tänk bara på att det kan vara svårare när man har hund med sig, så ta inte för givet att det är tillåtet innan du kollat. (Även om jag upplever att det är stor skillnad - på gott och ont - i hur noga det är med allergivänlighet osv i norr och söder...)
Är Dorotea vi har ögonen på! Har tänkt ringa runt och kolla vilka som tar emot hund.

1. Hur gör vi för att ha ihjäl varandra

Tja, eftersom ni åker genom Norrland är ju stampa ner någon i en blötmyr en klassiker.

Doro Camping! ligger i Dorotea då ;) rekommenderar också ett besök på Görans Konditori, väldigt gott fika. Har ingen aning om campingen är hundvänlig men gissar på det. Hade ni tält? Då borde det ju gå bra med hunden.

Totalt OT men jag sitter faktiskt i Doro nu (eller ja, Ullsjöberg då) :D och har precis vinkat av särbon, han for iväg på jobb.

Finns massor. Östersund med omgivning är väldigt vackert (Oviksfjällen! :love: är på väg dit på jobb nu) och det finns ju Storsjöbadet, Jamtli och Frösö Zoo som borde roa både de äldre och yngre.

I Mora finns det Tomteland och samma sak där, det är väldigt vackert omkring Siljan.

En liten bit från 45:an nära Orsa finns Helvetesfallet, en väldigt häftig ravin.

5. Är vi helt galna?

Ja.

Senast ändrad:
De är inte så stora så ni lär inte dö. :p

Edit: Kollade hur E45 går och ni lär dö av tristess... :angel:

Ja, jag hatar den j-la vägen :yuck: men E4:an längs kusten är värre, speciellt på vintern :meh:

Jag åker oftast typ 50-296-E45 (kommer ut vid Ytterhogdal), lite roligare väg med rätt lite trafik. Annars 272 över Ockelbo-83-84-E45.

Vi ska åka till Pajala i sommar, men en treåring, en hund och en valp på tio veckor.
1. Hur gör vi för att ha ihjäl varandra?
3. Tips på boende i Pajala?
5. Är vi helt galna?

Tur att treåringen är så liten än - då kanske det hela inte ger så stora men. Själv har jag sett hela Sverige från ett bilfönster från spädbarnsålder tills jag blev så pass gammal att jag kunde vägra. En gång bilade vi från Linköping till Jyväskylä via Boden. Planen var först att köra i ett svep från Linköping till Boden (113 mil), övernatta hos släktingar och sedan köra vidare till Jyväskylä (också drygt 100-110 mil). Nu stannade vi dock till på en camping i närheten av Skellefteå eftersom det visade sig vara lite långt att köra över 100 mil i ett svep. Sverige genom ett bilfönster har gett mig men för livet. Jag tror att det är därför jag ogärna åker bil. Jag har inte ens skaffat körkort.

Hur som helst.

1. Proceed as planned! Om inte - ta god tid på er. Stanna vid trevliga tillhål på vägen och inte bara en kort stund. Låt resan ta några dagar.
2;4. Det finns ju väldigt många fina platser att stanna vid på kuststräckan mellan Gävle och Luleå, men utmed E45 vågar jag inte svara på var man kan stanna till. Men det har du ju fått en del bra svar på.
5. Om inte så kommer ni bli. :)

Liknande trådar

Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
233
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Wingates
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 030
Senast: Whoever
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama