Karledsproblem...

Arabis

Trådstartare
Är det ngn mer än min pållis som drabbas av det, vad gör ni åt det? :confused:
Hon spricker i karlederna efter " distansträning", blir tjock & svullen.
Räcker med en mils turer.

Har provat det mesta tycker jag. :mad:
Ad- droppar, salisylsyrevaselin, zinksalva, zinkpasta, Aloe vera gel, Helosan, Idomin mm mm, Allt har fått " tid på sig", för att se resultat, men icke, ivf inte tillfredställande...
Just nu kör vi med:

Tvättar med grönsåpa om det är smutsigt, & använder en slags sprayolja under ridturerna. Barnängens, som man kan ha istället för lotion på småbarn.
Vill ej ha ngn tjock salva under turerna, för då riskerar jag att det fastnar grus som oxå skaver.

Efter har jag smort med Inotyolsalva, ( ni som har småbarn vet nog vilken jag menar). ;)
Tjock, vattenfast, som inte försvinner bort.

Har ridit med Boots ( skavar ej) för att förhindra att det skvätter upp grus som irriterar.
Kompisen har stora problem med sin hingst, & det har blivit ngt bättre med boots.

Ge mig alla era tips & huskurer.. Fortsätter det så här, så kommer vi ju inte ens till start. :cry:

Kortison hjälper ( Celeston Valerat Comp), men det är inte så lyckat om man vill "tävla". :crazy:

/// Linda, tacksam för hjälp

Sv: Karledsproblem...

Tänkte just rekommendera Celeston, det var det enda som hjälpte min pålla mot mugg för ett par år sedan.
Men som du säger,det går ju inte om man ska tävla...

Min har haft mycket mugg på sina ben. Sist använde vi en kanonsalva som tyvärr är kortison i. Använde den hela vintern och slutade i god tid innan tävling. Fuciderm hette den. Tyvärr är det en månads karens på den.
Nu har han bara sprickor, och ja, de går upp så fort vi rider länge. Men jag tävlar ändå. Tvättar när det behövs och smörjer med helosan sol. Min har fyra vita och jag testar nu ifall det kan vara solen som gör att han spricker. Än så lände är han "fin" i karlederna. Men han har sprickor som går upp. Men han blir inte tjock och svullen. Han varken haltar eller ömmar pga muggen/sprickorna.

Jag smörjer före och efter ridtur ifall jag rider långt. Annars bara före. På tävling så fick jag order av vet att smörja efter första grinden. på med lite helosan bara, och sen var det inga problem.

Senast ändrad:

Förtydligande: Hon har alltså INTE mugg.
Ger ett exempel på hur det kan vara, hon har nu i ca 2 månaders tid ridits lugnt, dressyrpass & uteritter max 6 km, med trav sammanlagt ca 2- 3 km. Det har hållt sig nästan helt läkt under denna tid.
Red för första gången ett "längre" pass förra helgen, 11 km, med trav ca 6- 7 km. Travtempo ca 12 km/ h.
Senare efter ritten, så börjar det flagna, som det är ett överblivet hudlager som ska bort, spricker & svullnar. Det vätskar sig i sprickorna. Hon verkar inte ha jätteont av det, nu, men när det ser ut så här efter ca 1 mil, hur blir det efter tex 5??
Det tar evig tid på sig att läka, & blir aldrig helt läkt, om jag ska kunna träna ordentligt regelbundet.
Det sitter inte i hela karleden, än, utan bara, om man tittar bakifrån, över innerballen, alltså på bak/ insidan i varje karled. Och bara i framkarlederna, inte bak.

Var får jag tag i Celeston? Min häst har svårläkt mugg nu och behöver nåt rejält innan jag släpar ut vet. Är det receptfritt (gissar på att det är en apoteksprodukt)?

Celeston är en receptbelagt salva, så vill du ha den så får du nog kalla ut veterinären ändå.

Alla kortisonpreparat tex Celestona Valerat gör huden skör och tunn o därmed kan man komma in i en ond cirkel. Skall alltså endast användas med försiktighet. Var inte rädd att smörja även inför träning - då är chansen större att huden håller sig fin. Mjuka tex upp med Idomin innan ridningen. Torka sedan bort efter med papper. Tvätta inte med tvål o vatten alltför ofta(helst inte varje dag).

Jag använde Celeston 2 ggr dagligen under 10 dgr, enligt vets rekommendationer. Då hann hennes mugg bli bra under tiden och sedan dess har hon aldrig haft mera problem. *peppar peppar*

Alltså det verkar ju helt extremt! Hon klarar alltså inte ens 6-7 km? Vad säger veterinär? Hon har ingen brist eller så som gör huden skör? Hur är hennes mage? En del hästar som har problem med huden i karlederna mår bättre om de får filmjölk eller mag-tarmbalans.

Det låter som ett problem som har djupare grundorsak och där du nu försöker bota symptomen. Kan det vara så att du har behandlat för mycket så att huden är irriterad och därför inte har något eget skydd? Vad händer om du låter dem vara och låter henne vila helt från ridning en månad? Blir det värre? Bättre?

Jag har en arab med fyra vita fötter och jag har ALDRIG hittills smort en karled eller behandlat för sprickor trots träning om snitt 1,5 mils turer och tävling upp till 8 mil. Det kan väl hända att han kommer att få problem senare men inget som har visat sig ännu (han är 10 år). Det enda som hänt är att han för ca 5 år sedan fick en akut muggattack i alla fyra karleder och det behandlades med Fucidin Comp och försvann efter fyra veckor. Jag gör ingenting med hans karleder nu förutom att jag borstar ur dem.

Det måste ju finnas någon gemensam nämnare för alla dessa hästar som har karledsproblem, förutom att de har vita fötter? Selenbrist, b-vitamin-brist, eller annat? Jag undantar mugg här eftersom det är en bakterie som visserligen har lättare att angripa en redan sårig karled, men det här handlar ju om hästar med skör hud.

/Camilla

Klarar & klarar, det gör hon ju, men då börjar sprickorna komma.
Det är som om det " flagnar" överbliven hud.

Har läst Mahlmt´s inlägg om problem i armhålorna på sin häst, det börjar ungefär likadant här, små tunna hudflagor( sen spricker det). ( Hade sådana problem som hon, på gamla pållen, nu sitter det i karleden på den här istället...)

Jag har provat att vila henne helt, utan att behandla, det läker, men tar evig tid, & så fort ridningen kommer igång igen, så kommer problemen.

Hon har INTE de på sina vita fötter, ( vit bak, detta sitter fram, på fuxben..)

Hon har en väl uträknad foderstat, så där ska inte boven vara.
Fått extra B-vitamin i fällning, får i sig tillräckligt med selen via foder/ mineraler. Fin i magen, blank i pälsen, rund & välmusklad.

Kan berätta i sammanhanget att denna häst är 10 år gammal, reds in för drygt ett år sedan, ( efter att jag köpt henne). Tidigare hade hon bara gått i en hage i sitt liv, & inte gjort NGT alls.
Problemen kom, efter att Barfotabootsen skavde ett pyttemärke på exakt de ställena, där problemen nu sitter. Det utvecklades ngt mugg liknande i " skavet", & vi behandlade med Celeston, då läkte det. Men nu kommer & går problemen. Vi har alltså använt Celston i Augusti förra året, i en 10 dagars period 2 ggr/ dag, inte mer efter det. Hon skoddes sedan, iom att bootsen skavde.
Så här har det ju börjat med ett skav, vad orsakar nu att det är problem just där, hade det kommit senare, utan att det skavt?

Vet dock hästar, bl a kompisens hingst, som har enorma problem, utan att ngt har börjat & skava. Han har djupa sprickor, som kan ställa till ordentliga besvär, & dagen efter ser han inte rolig ut. och ont gör det.

Så fler än min som har problem, det vet jag finns.
Sen kan jag inte säga att det är MKT på min dam, nu, men jag vill ta tag i det, INNAN det blir som jag sett en del ha det.

Tack för svaren, tar gärna emot fler tankar & funderingar. // Linda

Jag skulle rekomdera att du provade fodertran, som finns att köpa på alla välsoterade
hästsports butiker eller på lantmännen utmärkt att andvända för både torra hovar
och karleder. dessutom är det ingen karens.
lycka till Mvh anne

jag använde hederlig vanlig matolja på min hästs karleder och muggen eller vad man ska kalla det försvann..

När min häst blir flagig i karlederna och rosa röd aktig så tar jag och tvättar det med ljummet vatten och diskmedlet yes, gnuggar in ordentligt för att sen tvätta av med rent vatten. Och ingen salva som smetar in allt igen. Det är vad jag gör....

Det låter jättejobbigt! Jag har inga erfarenheter av sånt här, men tydligen är det ett ganska vanligt problem.

När jag läser det du skriver låter det nästan som om det är själva huden som skaver. Att det blivit ärrigt/tjockt. Borde det inte kunna behandlas med laser eller liknande, så att det förtjockade hudlagret försvinner? Sedan får det läka ut helt. Då borde väl allt fungera igen?

Ett annat alternativ kanske är att rida trots att det svullnar. Till slut borde ju huden bli så pass tjock och härdad att den "fixar" det själv? Så funkar det ju på oss människor när vi får valkar och liknande i händerna, eller skavsår på fötterna. Det blöder och gör ont, men sen byggs det upp ett skydd.

Jag bara tänker högt typ... :crazy:

Det är inte ärrigt, när det är läkt ( då är det slätt & fint), men man känner att där är konstant en liten förhårdnad, knappt ca 5* 5 mm, på varje ben. Inte mkt alltså.

Och visst är det ett vanligt problem, pratade senast igår med en annan bekant, som oxå haft de problemen på sin förra tävlingshäst.
Där hjälpte en salva som hette Benevix. Ngn som vet om den går att få tag på, eller vad den innehöll?
Ngn som har en innehållsförteckning på Procellsalvan?

Här verkar det dock inte som så många känner till problemen.!!

Bara fortsätt tänk högt, till sist kommer vi kanske på ngt.

Jag hade en häst som hade problem med mugg i höstas. Nu var väl inte detta just mugg, men jag gör som de andra å tänker högt... :cool:
Jag provade det mesta, en del blev det bättre av å en del gjorde det väldigt mycket värre!
Till sist fick jag rådet av min veterinär att prova nått som hette ProEquo å som är nån slags bakteriekultur. Man ger det alltså i maten å det är inte nått receptbelagt utan en helt? naturlig produkt. Kommer från Skånemejerierna tror jag.
Efter behandling med detta så försvann problemen nästan direkt! :bump: Hon hade då haft mugg i närmare fem månader... :eek:
Tänkte bara att det kanske kunde vara nått för dig om hon på något vis påverkas i tarmfloran av den stress (även om den är mycket måttlig) som jag antar kan uppkomma när hästar är i någon form av träning å påverkas mentalt. Många problem som hästar har i karlederna beror ju på någon störning i tarmfloran så det kan ju vara värt att prova!
Lycka till!

Tack för ditt tips..
Har faktiskt haft funderingar på att köra ngt av mina " mag/tarm huskurer".
Och visst innebär det en viss stress att träna, med allt vad det innebär. (Framförallt med just denna häst, som tidigare levt lyxliv i 9 år..)
Nu tror jag att så får det bli.. Gör ett försök! Tack igen.

Senast ändrad:

Jag ger min häst polaroil, och provade att smörja karlederna med det oxå, och de blev superfina!! Har alltid haft jätteproblem med karleder men nu är de borta. Vet ju inte om det är för att jag ger henne det eller att jag smörjer, men när jag bara gav henne det i fodret så blev det ingen skillnad, men därimot när jag började smörja de.
Hon brukar även få stå med bandage vissa nätter, te.x inför ett lopp med mycket helosan i karleden, bomull i karleden och bandage ner till hoven. Det brukar fungera bra, men bara för ett tag.
Fast polaroil är ju ganska dyrt, men mycket drygt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka