Karies - operation?

Carmen

Trådstartare
Har en ponny som har stora kariesangrepp på p2 (främsta tuggtänderna på överkäken) där även tandbenet börjat tillbakabildas. Kommer behöva rotfylla hela tänderna, 6 kanaler, och kommer kosta ca 20000. Någon som har erfarenhet av detta? Funderar även på om det är värt det med tanke på priset och att det inte finns några garantier på resultat...
Som krydda på moset har även ponnyn headshaking , som man inte vet om det är tänderna som ligger bakom.
Försäkringen täcker inget av detta!
Lägga pengarna på ny ponny eller operera denna och hoppas på att både tänder och headshaking blir bra?

Ingen tandvård täcks av försäkring om det inte härleds till ett olycksfall., annars får du stå för kostnaden själv. Ingen kommentar, anklagande osv.

Ingen tandvård täcks av försäkring om det inte härleds till ett olycksfall., annars får du stå för kostnaden själv. Ingen kommentar, anklagande osv.
Det var ju det jag skrev;) Ingen försäkring täcker! Vill ha tips och råd från andra som gjort liknande operationer!

Nu vet jag inte hur gammal ponny är och hur länge den haft headshaking. Men jag lutar nog åt att jag tagit bort den, fast utan att veta ålder, grad av shaking och hur den mår för övrigt är det svårt att säga.
Vissa av mina hästar hade garanterat fått lagat sina tänder andra hade fått somna in.

Har inte gjort det men har kompisar som gjort det och det har gått utmärkt.
Jag har erfarenhet av utdragning av tand, försäkringen betalade eftersom man ansåg att det var orsaken till hästens symtom/sjukdom.

Hej!

Min kompis rotfyllde två tänder på sin häst för 5000, hon blev glatt överraskad för hon hade förstått priset som 5000/tand. Vi har inte märkt nånting på hästen, varken före eller efter rotfyllning. Jag hade väl inte vågat hoppas på att headshakingen skulle bli bättre, det hela handlar väl mer om hästens värde och vad man är villig att lägga på sin häst.

/Lavinia

Har en ponny som har stora kariesangrepp på p2 (främsta tuggtänderna på överkäken) där även tandbenet börjat tillbakabildas. Kommer behöva rotfylla hela tänderna, 6 kanaler, och kommer kosta ca 20000. Någon som har erfarenhet av detta? Funderar även på om det är värt det med tanke på priset och att det inte finns några garantier på resultat...
Som krydda på moset har även ponnyn headshaking , som man inte vet om det är tänderna som ligger bakom.
Försäkringen täcker inget av detta!
Lägga pengarna på ny ponny eller operera denna och hoppas på att både tänder och headshaking blir bra?

Går det inte att dra ut tanden och ha tätare tandkontroll? En tuggtand som ligger så pass långt fram har man ju även själv lite lättare att hålla rent kring, tänker på foderpackningar osv. Tycker det låter vansinnigt "lyxigt" att rotfylla en tand för 20 lakan, är hästar verkligen i så stort behov av alla sina tänder att det står mellan rotfylla och avliva?!

Går det inte att dra ut tanden och ha tätare tandkontroll? En tuggtand som ligger så pass långt fram har man ju även själv lite lättare att hålla rent kring, tänker på foderpackningar osv. Tycker det låter vansinnigt "lyxigt" att rotfylla en tand för 20 lakan, är hästar verkligen i så stort behov av alla sina tänder att det står mellan rotfylla och avliva?!
Tyvärr är at dra ut tänderna inget som vet. rekommenderar då det kan bli allvarliga problem med det också. Tex mindre hårdvävnad som kan ta upp tryck från bettet och man får problem vid ridning.

Tyvärr är at dra ut tänderna inget som vet. rekommenderar då det kan bli allvarliga problem med det också. Tex mindre hårdvävnad som kan ta upp tryck från bettet och man får problem vid ridning.

Bettlöst? Risken finns ju att du ändå måste rida så för att inte skada de rotfyllda tänderna.

Jag skulle nog i alla fall kolla med en till veterinär om utdragning kan vara ett alternativ. Dels för att om tandbenet redan börjat tillbakabildas finns det ju en överhängande risk att hästen ändå kommer förlora tänderna småningom. Rotfyllning är inte heller en garanterad lösning, även för människor kan rotfyllda tänder tillslut behöva dras för att rotfyllningen inte hjälpte eller gjorde tanden så skör att den spruckit.

Min ponny lever med en tand för lite på vardera sida av underkäken, förvisso medfött fel, men det enda som märks av är behovet av två tandläkarbesök om året.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka