Karies - erfarenhet av behandling?

L

Lazza

Det verkar som om de flesta är noga med att låta veterinär (kunnig på tänder) kolla hästens mun ca en gång om året.

Men hur vanligt är det att hästar får karies?
Hur många har behandlat sin häst för karies?
Varför får hästar karies?

Undrar, därför att jag vet en häst som fått diagnosen "början till karies" efter besök hos veterinär.

Sv: Karies - erfarenhet av behandling?

Den diskussionen har varit tidigare, och jag vet att mina inlägg fick påhopp då men tänker svara likadant igen. Jag har sedan dess pratat med svergies enda riktigt utbildade tandläkare flera gånger i just detta ämne, och karies är betydligt vanligare på hästtänder idag än mot tidigare.

Förr sa man att karies angrepp kunde uppstå på tänder som av en eller annan anledning fått någon skada, idag vet man att detta är fel. För även hästar utan skador på tänderna har fått angrepp av karies, orsaken är säkert inte helt och hållet fastställd. Men en starkt bidragande orsak kan bla vara vårat sätt som vi fodrar hästarna på idag, för människor vet man att vissa mattyper är bättre för tänderna än andra. Detta gäller även hästar.

Kanske för att det är mer socker i det foder vi ger våra hästar nu för tiden?

Förr var det hö och spannmål hästarna fick, i dag är det ofta färdigfoder såsom pellets och müsli som innehåller melass som är mycket sockerrikt.

Bara en fundering jag har...

Vi diskuterade detta nyligen med utbildad hästtandläkare. Den personen sa att karies på hästar snarare kommer från problem med magen, typ magsår, som är mer vanligt förekommande än vi tror eller om en tand blivit skadad. Vi frågade bland annat om det var någon skillnad mellan pelleterat foder och musli i jämförelse med havre men han sa att hästar som äter pelleterat foder eller musli inte har mer karies än hästar som äter havre därför kan inget samband påvisas. Detta är dock bara en källa och jag kan inte svara på om detta är absolut sanning.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V