Novelette

Trådstartare
Jag köpte mig, för snart ett år sen, en läder-kapson.
Nu tänkte jag höra med er. Tyvärr har jag ingen bild att visa upp men jag hoppas ni förstår vad jag vill åt.
Nosgrimman är ganska hård...det är väl såndär cykelkedjeaktigt inuti lädret...hur hårt ska jag spänna? SS sa att jag skulle spänna så att jag inte skulle få några fingrar emellan...så att den sitter väldigt tajt...för att den inte skulle hasa runt och förstöra kontakten med hästen. Men efter att ha använt den en hel del så börjar jag undra...Ettan verkar inte gilla det och jag undrar om inte det gör ont?

Sv: Kapson

Jag har provat med kapson på min häst och hon gillade det heller inte..
Men hästar är ju olika, de funkar olika med olika saker..
Men kapsonen ska nog vara, som de sägar, ganska spänd.
Lycka till

Jag föredrar kapsoner med ett fast nosjärn. Den ligger ganska still utan att behöva dra åt så hårt runt nosen den kasar inte runt på samma sätt. Den känns också tydligare i sina signaler(skarpare).

/T

Ja, det är väl så att de trivs med olika saker.
Men jag får ändå intrycket att hon trivs med kapsonen i sig men inte att jag spänner den så hårt.
När jag tömkör i träns så är hon mycket segare än när jag gör det i kapsonen...och detsamma gäller ridningen(visserligen har jag bara gjort det ett par ggr pga ung ålder på hästen).

Jag har också gjort en sån kapson av en nosgrimma. Jag lämnade den till skomakaren som fixade den för 80 kr. :)

Men va billigt!!!!!:devil: Blev det snyggt?
För mig tog det 1,5 timma med några nålstick i fingrar:crazy:
Härikring har jag bara dåliga erfarenheter av skomakare dom är helt inkompetenta. Jag ville få en sönderdragen lädergrimma fixad. När jag kommer in och ska hämta den får jag nästan en utskällning om hur många nålar han minsann brutit av. Blev inte heller bättre när jag påpekade att han fick göra om för grimman blivit tvinnad.
/T

Det är väl det som är det svåra med mjuka kapsoner (i läder eller med cykelkedja) - att man måste spänna åt dem för att de ska ligga någorlunda bra över nosryggen.

De med nosjärn går att böja till så att de passar på hästens nosrygg - så behöver man inte dra åt remmen särskilt mycket, kapsonen ligger still över nosryggen ändå.

-> Tez1 - vad fin din kapson blev! Jag har ett likadant järn men den har jag bara satt in "bakom" nosgrimman. Inte alls lika snyggt som din :).

Skitläckert!
Vad duktig du är.
Har du lärt dig lädersömnad?
Jag ska försöka ta kort på min kapson (minnet är bra men kort ni vet :smirk: ).
Det är nog inte cykelkedja i min har jag kommit fram till för den går inte att böja åt andra hållet...det borde man väl kunna göra om det är cykelkedja?

Tez1 skrev:
Men va billigt!!!!!:devil: Blev det snyggt?
/T

Jo, det blev riktigt bra faktiskt. Men skomakaren var lite butter för givetvis så fanns det ingen plats för ett nosjärn i den så han fick lite problem när han skulls sy ihop den. Men han lyckades fixa det ändå. :) Men jag vågar nog inte komma dit med fler kapsoner för jag tror inte han tar på sig fler :D

Oj vilken konstig kantig form på järnet! Om jag skulle ( Läs min sambo som är smed och gör bla delar till riddarrustningar) skulle smida ett kapsonjärn skulle formen över nosen absolut inte vara så där kantig utan vara en mer avrundad form exakt avpassad till hästens noryggstvärsnitt i den position där kapsonen ska sitta.

/KT

*kl*

Oki, här kommer lite bilder. Jag hoppas de är klickbara.
Och vid närmare undersökning så har jag nog typ cykelkedja;)

Mja, håller inte riktigt med. Näsbenet på mina hästar är iaf tämligen platt. Beror lite på ålder och med tänder hur kantiga de är. Yngre hästar har lite rundare nosrygg innan tandrötterna vuxit ner.
/T

*kl*
för en oinvigd en inom akademisk ridning så undrar jag, varför man behöver en sådan skarp kapson som en med en cyckelkedja inni tunt läder?
Måste man ha det för att tillrättavisa unghästar?
i så fall varför så skrapa *verktyg*?
Det finns ju betydligt mildare kapsoner.
Men jag misstänker det finns någon andledning till varför..
om ni inte orkar svara här pma gärna.

mvh loppfrö

Loppfrö skrev:
för en oinvigd en inom akademisk ridning så undrar jag, varför man behöver en sådan skarp kapson som en med en cyckelkedja inni tunt läder?

Se det inte som en skarp kapson. Se det mer som att vissa hästar trivs med fasta järn och andra mer rörliga (cykelkedja t.ex.). Det handlar alltså inte om hur skarpt det är.
Det är precis som att vissa hästar trivs med låg tungfrihet på etts tångbett och andra med ett högt (höga anses skarpare, men det är inte det det handlar om egentligen).

Mitt sto avskyr de fasta men stormtrivs med en cykelkedja och verkar inte alls tycka att det är skarpt.

Loppfrö skrev:
Måste man ha det för att tillrättavisa unghästar?
i så fall varför så skrapa *verktyg*?

Sedan handlar det inte om att tillrättavisa. Visst kan man ha det i det syftet om det är en häst som behöver tas ned på jorden.
Dock i de allra flesta fall handlar det om ett medel för kommunikation.
Man vill ha något vettigt att longera dem i.
Sedan vill man ha något att rida dem i och vill inte sätta ett bett i munnen på dem när de är så unga och inte "klara" ännu i munnen.

Så som sagt det handlar inte om att det ska vara skarpt, utan passform och kommunikation.
Fördelen med en kapson med cykelkedja är att du kan ha den till flera hästar eftersom den anpassar sig till var nosrygg. Den med fast järn får man ha hästar med snarlika nosryggar, eller flera kapsoner.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 773
Senast: Badger
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 815
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 887
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17