Kapson vs. tränsbett

fjordtokan

Trådstartare
Har försiktigt börjat smyga in på AR-banan och har nu börjat fundera på kapsonens inverkan vid böjning. För tillfället rider jag mestadels på ett vanligt 3-delat tränsbett. Rider även med sidepull och pelham men de är helt värdelösa vid böjning tycker jag.

Är kapsonen så mycket bättre än ett bett?

Sedan är frågan ska man ha en fast, ledar eller kedje?

Tacksam för hjälp :)

Sv: Kapson vs. tränsbett

Jag tycker att tränsbettet är helt överlägset för böjning. Med tränsbettet kommer man åt tunga och underkäke, vilket man inte gör med kapsonen.

Kapsonen tycker jag är bra till longering, och då föredrar jag en med delat nosjärn, men av den portugisiska tredelade sorten med en lite längre, väl formad mittdel.

Använder du bara kapsonen vid longering?

Jag känner att jag kommer åt henne med bett också men eftersom jag ser att man väldigt ofta använder sig av kapson, och även kombinerar stång så funderar jag på om det är bättre.

Det finns någon sorts uppfattning inom AR att det är svårt att rida på tränsbett (visserligen sant) och därför väljer man hellre kapson (vilket jag kan tycka är lite som att välja en hammare för att det är för svårt att lära sig hur en skruvmejsel funkar).

Tack Svea! Jag har försökt mig på kapson flera gånger men tycker inte alls om den. Nu köpte jag mig en egen i alla fall bara för att jag tänkte att jag "måste" om jag nu tänker satsa på AR, det är ju så mycket bättre.

Dock tror jag att man kanske vill ha en kapson när man rider på stång ifall man t ex inte har möjlighet att sätta tygel även vid bettdelen utan bara i skänklarna? Då kan det kanske vara bättre att ha en kapson än att stoppa in ett bridongbett?

Köpte precis en stång också, men hästen verkar inte alls tycka om dessa saker, och jag är rädd att han har dåliga erfarenheter av skarpa bett (reds på pessoabett när jag köpte honom, och ändå är han så känslig i mun att till och med mitt vanliga tränsbett är för skarpt!).

Jag tycker både tränsbett och kapson går bra att böja på skillnaden mellan dessa är att som svea sa att med kapsonen så är det lite svårare att komma åt underkäken och med tränsbettet så lägger hästen lättare underkäken på sned.

Många har både kapson och tränsbett men då får man akta så att man inte nyper hästen i mungipan..

Jaha då förstår jag lite mer. Jag tror att en komb. tränsbett och kapson kan funka riktigt bra på min häst. Men fram tills jag har gjort kapsonen så blir det bara bett. Tack för hjälpen :)

Kapsonen tycker jag är ett kompliment, men den kan nog bli väldigt skarpt om man har enbart den när man rider. Det borde vara ganska svårt att lösgöra/länga ut halsen o hur gör man för att ta bra förhållningar utan att hästen tillslut börjar spänna sig mot kapsonen?

Med tränsbett kan man både lösgöra, få ställningen i nacken ,ta förhållningar o därmed skapa böjning så då behövs inte kapsonen. Men rider man med stång blir kapsonen ett väldigt bra kompliment . Då kan man plocka lite i kapsonen o få ställning i nacken medan stången tar hand om "resten".

Kapsonen är väldigt bra när man jobbar från marken.

Det går utmärkt att rida på bara kapson! :p Men det gäller att hästen förstår hur den ska reagera och har lärt sig att ge efter -på rätt sätt- för trycket. (Med avslappning, inte ge efter som i att försvinna iväg)
Kapson är skarpt jämfört med andra bettlösa alternativ men snällt jämfört med tränsbett (nu har jag iofs inte hört hästarnas historia men allt skrot i munnen upplever jag skarpare än det man sätter på utanpå huvudet där det inte är lika känsligt som inuti)
Förra kusen red jag helst med bara kapson, då hade jag också lättast att få den riktigt framåt/nedåt. Stången blev alldeles för skarp, tränsbett funkade bra men det blev lätt "krull ihop" jämfört med på kapsonen.

Jag gillar kapson och skulle helst bara rida med den. Nackdelen som jag upplevt är väl att det kan kräva mer jobb och tid att verkligen lära in inverkan (beroende på häst såklart) jämfört med tränsbett om hästen redan är hyfsat skolad på tränsbett.

Kapson är skarpt jämfört med andra bettlösa alternativ men snällt jämfört med tränsbett (nu har jag iofs inte hört hästarnas historia men allt skrot i munnen upplever jag skarpare än det man sätter på utanpå huvudet där det inte är lika känsligt som inuti)
Förra kusen red jag helst med bara kapson, då hade jag också lättast att få den riktigt framåt/nedåt. Stången blev alldeles för skarp, tränsbett funkade bra men det blev lätt "krull ihop" jämfört med på kapsonen.

JAha intressant att höra att det kan funka! Men jag kan aldrig tro att det blir en effektiv lösning när man kommit en bit, om man inte vill lägga ned flera år på att få till pusselbitarna o ändå inte få lika bra resultat som med stång/tränsbett. Tror jag, har inte provat. Med det menar jag inte att ett bett kan göra jobbet o lösa alla problem....

Jag förstår inte hur tränsbettet skulle kunna vara skarpare än en kapson?:)
Hur skarpt ett bett är sitter i ryttaren, vad man vill uppnå med bettet o vilken teknik man använder. O får man tex bättre effekt av ett bettlöst alternativ rent generellt om man vill uppnå böjning, sökning framåt nedåt till yttertygeln?

Meh, ska man uttrycka det sådär kan man ju dra det till sin ytterlighet att inte ens ett rakbladsbett skulle vara skarpt med "rätt" hand! ;) (enligt mig finns det typ så icke-bra bett, ja.. även om jag överdriver här)
Med -samma- hand är bett olika skarpa! :p och har lite olika inverkan ffa, kan vara både positivt och negativt på olika sätt.

Det jag personligen tycker är lättare med bettlöst (kapsonen alltså) är bland annat att det blir så logiskt vid arbetet från marken. Vill man ha framåt nedåt, ja då kan man visa vägen framåt/nedåt med trycket. Jag skulle nog inte få för mig att använda ett tränsbett NEDÅT! :rofl: visst kan man men det blir inte samma tydlighet. Ganska individuellt vad man tycker känns lättast tror jag! :)
På en viss nivå kanske man måste byta bett för att komma vidare. Men vid det laget tror jag ofta man har kommit såpass i kommunikationen/skolningen att mycket sitter gratis med det nya bettet.

Det jag personligen tycker är lättare med bettlöst (kapsonen alltså) är bland annat att det blir så logiskt vid arbetet från marken. Vill man ha framåt nedåt, ja då kan man visa vägen framåt/nedåt med trycket. Jag skulle nog inte få för mig att använda ett tränsbett NEDÅT! :rofl: visst kan man men det blir inte samma tydlighet.

Visst kan man fysiskt dra hästens nos neråt bättre med kapson än med tränsbett och på så sätt få den att sänka halsen och nosen.

Men vad gäller framåt-neråt så är det jag är ute efter att hästen ska söka sig dit samtidigt som den sträcker och välver överlinjen. Den är mer kvalitetsmässigt intressant, och brukar komma nästan reflexmässigt som svar på att hästen givit efter för tygeltaget i nacken utan att knäppa av. Och där tycker jag att det är mycket lättare att få ett bra svar från hästen när man använder tränsbett.

Får man en sån sökning så slipper man dessutom det problem du beskriver, att hästen krullar ihop sig.

Svarar alla:

Intressant svar här. Jag har trott att man använder kapsonen för det är lättare att böja med den. Det är som du skriver Totola enklare att visa vägen. Men när man rider så är det nog enklare att visa med bett om man inte vill göra väldigt stora rörelser (antar att min häst inte är skolad på kapson). Min häst börjar fatta vad jag vill med bett så vet inte om jag ska förvirra henne och mig själv med en kapson. Hrm det tåls att tänka på.

Angmar min häst funkar väldigt mycket bättre utan bett så hon tror jag inte kommer börja spänna emot kapsonen, däremot har hon väldigt lätt för att spänna emot bettet. Men å andra sidan är kapsonen mycket stabilare än ett sidepull.

Så sant.
Hästar kan krulla ihop sig på kapson också. Nu var ju dock hästen så lustig så den slutade "avreagera sig" (spänna ihop sig) om man påminde den. På kapsonen kunde jag lära den ett kommando för det vilket hjälpte när resten av pusselbitarna redan var ganska bra på plats.
Men nu var det inte riktigt min poäng utan att olika ekipage upplever olika bett som lätta/svåra, skarpa/mjuka. Att det ibland kan vara missuppfattningar beroende på att kunskapsnivån begränsar om man själv känner "rätt" eller inte är såklart också en viktig detalj och därför tränare är så viktigt. Att andra hade kunnat få till det med andra bett -det tvivlar jag inte på (tvärtom vet jag att det är så! ;) )

Senast ändrad:

Jag rider på kombinationen stång kapson men också ibland på träns. Hos min första AR tränare för relativt länge sedan fick jag lära mig att stång var för sökning fram och ner, förhållning etc och kapson endast för böjning.

Mina tränare jag nu rider för påpekar att kapsonen är utmärkt för fram ner sökningen samt för att få till påskjutet. Då hästen är ett mottrycksdjur av naturen så blir inpulsen när man möter upp på kapsonen att trycka näsan fram till kaspnen. Då jag har en häst som i perioder får dålig framåtbjudning, påskjut, behövs kapsonen för att få påskjutet när jag kommer ur exempelvis en kortning,

jag tror att det viktigaste är att se till hur hästen reagerar på utrustningen och använda det som passar häst och ryttare samt det mål man har med ridningen.

Sedan gillar jag filosofin med att man ska uttnyttja mottrycks faktumet istället för att träna bort det. Skulle man på¨min häst träna bort det skulle det aldrig finnas något att rida fram till och han skullde tappa skjutkraften vilken säkrar hästens överlevnad. Utan den dör den mentalt. Men jag tror de flesta här verkar ha hästar med motsatta problemet kanske :) Där man istället får hålla tillbaka energin något:o så jag tänkte bara leverera en annan aspekt.

En nackdel med mottrycksträning på stång är dock när man vill rida på tränsbett. Då får man till slut sitta där med långa tyglar! :rofl: Eller ännu värre- stöd! :crazy:
En nackdel med mottrycksträning på kapson är när man har en häst med för mycket skjutkraft redan och man vill använda kapsonen till ställning/böjning och får "skjuta på"-reaktion samtidigt.
Sånt här kan man ju garanterat träna bort eller undvika, men själv tänker jag som så att jag vill kunna rida hyfsat lika på olika bett signalmässigt till hästen, självklart i viss mån anpassat till vilket verktyg det är. Så man inte plötsligt måste lära om tränsbettets verkan efter att en period enbart ha ridit på kapson/stång/stång+kapson..

Jag förstår ditt resonemang. Hur skulle du gå tillväga med en häst som går bakom hand? När du rider på stång och kapson

Jag förstår ditt resonemang. Hur skulle du gå tillväga med en häst som går bakom hand? När du rider på stång och kapson

Jag tyckte mest det var lustigt eftersom jag själv stött på det fenomen jag skrev om- har ridit (för mycket) på stång eftersom det var det bett hästen slappnade av bäst på. Med mottrycksprincipen för att få framåt-/nedåtsökning, och sen har försökt mig på att rida på enbart tränsbett och enbart kapson. På tränsbettet var det skrattretande - hästen var oväntat cool och lydig för förhållningar (det har vi fått gratis trots att jag knappt ridit på tränsbett, från början var den väldigt svårstoppad på tränsbett och spände stjärnkikare istället för att svara öht) men - den tog tyglarna eftersom den var lärd på stången att söka ordentligt framåt/nedåt vilket betydde att det bara var fri skritt som gällde! :rofl: Så snart jag kortade tyglarna någon dm för att inverka så tog den tillbaka sin tygel igen...
Andra försöket och senare gick det lite bättre för att jag var mer beredd och inte lät hästen ta tyglarna men det har hunnit bli en rätt så inrotad ovana trots att det inte är något jag tänkt på tidigare, inte som negativt iaf.

På kapsonen känns det ännu värre att ha "mottryck" eftersom kusen som redan har för mycket skjutkraft blir jättehård när den skjuter mot handen sas. Vilket vi under lång tid jobbat med att få bort och lyckats ganska bra med på kombinationen stång+kapson. Jag ville kombinera att öva one-rein-stop för lydnaden/stillaståendets skull och för att lära hästen ge efter i sidled för att lättare få till en riktig ställning. Kapsonen kändes som ett lämpligt val eftersom den inte blir stressad av tryck från den som på bett och eftersom den inte är lika skarp. Men stackarn förstod aldrig att den reagerade fel när den tryckte emot handen! :p 2*40 minuters träningspass nästan uteslutande på ställning/böjning och one-rein-stop och resultatet blev bara lite mjukare nacke och pyttelite mindre tryck emot. Snacka om felinlärning! :angel:

Det där med bakom hand vet jag inte om jag borde uttala mig om men jag har fått lära mig lite tvärtom. Det är när hästen bär med väldigt lite skjutkraft som hästen kommer fram "lagom" i kombination med att hästen är avspänd och man kommer åt att länga hela överlinjen. Varken bärighet eller skjutkraft - häst som försvinner från handen/inte följer handen, häst som skjuter på för mycket - mer stöd (vikt) i handen. Om hästen är avspänd i nacken (vilket jag tycker är grymt svårt med mottrycksmetoden) kommer den tycka handen är mer behaglig och ha lättare att ha en lätt kontakt. Sen kan de ju ffa i en inlärningsfas dra ihop sig pga mental spänning/press/att det upplevs jobbigt och det känns svårt att undvika helt.

Hursomhelst - kul att du har hittat en metod som passar bra för er! :)
Eftersom jag också vill kunna rida "vanligt" med kontakt med hästmunnen på tränsbett och det låter som att jag har en helt annan typ av häst så vill jag lära om från den varianten.

Senast ändrad:

Absolut:) skulle nog heller aldrig rida en häst som var väldigt på , med det sättet. Dock har min häst varit skadad bak och resultatet blev att han tappade skjutkraften och med det farten och gnistan. Det jag tror att man inte kommer ifrån just vid ett sådant typ av fall, inte i allmänhet, är en perion av motståndsridningen. Trots att det ger lite obehagliga deja vu känslor till den ridningen vi höll på med förut. För får man ingen skjutkraft går det inte att få samling i ett senare stadie. Jag tror dock att detta kanske är ett ovanligare problem än för mycket skjutkraft. Tänkte bara visa från en annan synvinkel och annan typ av problem/häst. :p

Jag förstår alltså precis vad du menar utifrån en annan typ av häst, och gäller förhoppningsvis min häst snart då han fått tillbaka lite power i bakkistan. För tillfället är det lite som att rida med handbroms i.:D

Det är intressant att läsa om motsatserna också! ;)
Fördelar och nackdelar med allt.
Jag känner mig grymt glad över att när jag verkligen har fokus och får en bra start så kan hästen omvandla energin i princip bara utifrån min sits och mitt fokus. Å andra sidan avundas jag dom som hänger med i varje steg och inte behöver lägga 200% fokus precis hela tiden! :p Men de har såklart andra problem att tampas med.

Anledningen att man ofta rider kombinerat (t ex stång + kapson eller stång + tränsbett, tränsbett + kapson) är väl att man vid olika tillfällen behöver olika effekt. och som sagt- det optimala är att ryttaren kan få samma inverkan från olika bett. Men å andra sidan kan man ha en "naturbegåvning" på ett visst bett/en viss kombination tills kommunikationen äst och ryttare emellan sitter så bra att verktygen spelar mindre roll.

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 071
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 998
Senast: Bri
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka