Kapson vid ridning?

W

Wilden

Är det ngn här som använder kapson vid ridning? Hur ska man börja om man vill prova(gammel hästen) ? Kan man rida in unghäst med kapson?
/W

Sv: Kapson vid ridning?

Börja prova på en gammal häst som är riden och van brukar bara vara att ta på den och förstiktigt börja använda den.

Jag föredrar att longera dem på den innan dock.

Rida in unghästen på kapsonen kan du göra med fördel mot bettet. Hästen slipper ha nåt att bråka med i munnen och dessutom är ju inte hästars munnar klara när vi börjar rida dem ändå.
Fast här säger jag samma som ovan: jag longerar in hästen under några månader först och lär den att bära sig själv och att gå i balans samt alla kommandon i form av ljud och kroppspråk.
Underlättare enormt när man sedan sitter upp.

"Lillen" är van att bli longerad med kapsonen, visst kan man tömköra med? Nån som kan?
/W

Jag både rider och tömkör med hack, det är nog ingen större skilnad med kapsonen. Prova, hästen tar ingen skada av det. Om du är osäker håll till på ett inhägnat område...

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka