kapson/ sidepul?

Buck

Trådstartare
brukar lite då och då rida min knäpphäst i bara remont nosgrimma, fungerar bra bromsen är lite trög bara :p.
funderar på att skaffa ngt riktigt bettlöst alt, inget som går kors under käken eller liknande, vill få liknande effekt som remonten ger.

lutar mest åt kapson, då jag tycker att det vore super att longera med ^_^ (kunna ha inspänning i tygel ringarna och fästa longerlinan på nosryggen )
+ att man kan köpa nosdelen och sätta fast till ett gammalt träns :D som ett hakamore.
vad tror ni blir bäst till en stor stark häst? kan säga att hon har större respekt för förhållningar innan hinder på remonten än på vanliga hopp bettet.

Sv: kapson/ sidepul?

Ja du. Problemet med en "stark" häst och kapson kan nog bli att kapsonen lätt triggar till att trycka emot eftersom den är ganska skarp och ändå lätt att trycka emot, i princip en naturlig reflex.
Alternativet är att ta ett mycket mildare för att inte få lika mycket trycka emot - effekt, men då har man ju inte lika mycket att sätta emot heller. Får förlita sig på one rein stop eller knep (jag har t ex som nödstopp ryckt ut tygeln i sidled för att få ett klatch-ljud och aha-effekt, alltså utan att rycka bakåt utan utåt, men det funkar nog inte om man behöver det var och varannan sekund utan just som nödstopp på en annars lättstoppad häst i stressad situation t ex). Alternativen som kvarstår är väl sidepull med rep över nosen som blir lite skarpare utan att vara hårt på samma sätt, dock finns det skavrisk så vissa brukar klä in repet med t ex ett nosludd för att minska skavrisken och då minskas skärpan nog lite också.
Sen finns det ju hackamore vilket jag iofs tror kan fungera bättre på en häst som inte har respekt för förhållningarna eftersom den inverkar mer på nacken och inte triggar att gå emot lika mycket som t ex en kapson.
Men då är nackdelen istället att det är lätt att få en avknäppt häst/nosen innanför lod och det är svårt att ställa och böja med ett hackamore.

Lite tankar om dom olika alternativen iallafall! Men inlärningen och att förstå sig på den individ man jobbar med är A och O, såklart.
Personligen tycker jag det är helt uppåt väggarna att longera med inspänningar i ett bettlöst huvudlag som man sen tänkt rida med. Därför att du ju inte vill ha en häst som går emot, då är det inte så smart att trigga den att "lägga" sig på tygeln. Det är svårt att både rida med mycket stöd och samtidigt räkna med att hästen ska svara på tygeltagen när man rider med bettlöst. Men det finns säkert dom som får det fungera tack vare att man lyckas kompensera med säte och inlärning.
Kontakt men ej stöd har jag brukat köra på och försöka att överhuvudtaget inte ta "sega" tygeltag som triggar hästen att trycka emot. Om man inte vill att den ska trycka emot, men då är det ju verkligen på finlirs-nivå, att man tillfälligt låter hästen lägga sig emot för att få mer påskjut. Rider man så får man nog acceptera att förhållningar i tyglarna inte funkar på vanligt vis, man kan ju inte ena gången uppmuntra att hästen tar stöd för att kunna trycka ifrån och nästa gång se det som olydnad att den inte istället saktar ner när man tar i tygeln (väldigt svårt att stanna om man samtidigt ökar påskjutet...)

att dressyra på bettlöst är nog för svårt för mig XD, använder remonten nu främst i hoppningen vilket fungerar lika bra som med bett, enda skillnaden är att hästen tar ledande tygeltag åt vänster efter hinder bättre, med bett så börjar hon stutsa på stället ibland.(jobbar på att få bort det genom att rida mer med säte och mindre med hand i svängarna.)

så finlir mer än tryck på nosrygg = broms tryck på sidorna = svänga behövs inte på vår nivå när vi rejsar runt i hagen över småhinder :p.

inspänningen inser jag nu att det såklart inte går på bettlöst :rofl: men longerlinan i kapson och sen inspänning i bett borde ju fungera(?). vill komma ifrån att ha linan + inspänning i bettet.

Ja och vissa rider ju med dubbla betsel (bettlöst och vanligt) i en övergångsperiod eller för att få en kombinerad inverkan.
Dressyra på bettlöst är väl egentligen inte svårare än att dressyra med vanligt bett, men man tjänar ju på att veta vad det är för verktyg man har när man ska lära om, undvika fällorna. :)

Ska du skaffa en kapson till att longera med så välj en med fast nosjärn som verkar lagom i nosformen och/eller går att böja till lite själv.

har svårt att få hästen i form även med bett XD.

men fast nosjärn alltså. hur vet man att nosformen kommer passa? planerade att beställa på internet då jag aldrig sett kapson i butik(förutom sånna som ser ut som en vanlig grimma med lite extra ringar.)

Har man tur så står det i beskrivningen om den går att böja till. Annars är egentligen inte passformen jättenoga men lite sunt förnuft säger ju att har man en häst med extra bred eller smal nosrygg får man vara petigare med vad man letar efter.

nja hästen har ganska normalt huvud,
29576146.jpg

har allt från cob till full till henne i nosgrimma, ganska normalt halvblod..

Du får väl kika på bilderna, vad dom har fotat den på för hästtyp (för huvudtyp menar jag då) och hur den sitter på den. :) Borde inte vara så svårt att hitta en som passar, men vissa känns onödigt stora/klumpiga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka