Kaoset del 2

Kommer troligen radera även denna.
Bara skönt att skriva av sig!

Veckan har varit kaos, har druckit under veckan på vardagar, inte okej.

Igår så hade vi försenad födelsedagsmiddag för mig plus en vän som fyller år..

Blev pruttfull, gick hem.
Sen kom två vänner förbi och vi drog ut på krogen.
Hånglade med säkert 5 personer och tog hem en 22 åring.

Jag fattar ju själv hur destruktivt detta är.
Har lite kontakt med S som jag dejtade förra året, ang AAmöte.
Han ska dit ikväll, jag har dock druckit och känner mig jävligt skör.

Aha, ajdå :(. Ja alltså svårt med beroende...Min sambo var beroende av redbull skiten när vi träffades, han fick hjärtklappning av den osv. Jag påtalade en miljon gånger hur skadlig skiten är men han lyssnade ju inte. Tills en jämnårig, då 24 år, bekant dog i plötsligt hjärtstopp (den killen hade druckit mkt red bull och alkohol, och blandat ju, i sin dag). Då blev sambon livrädd och slutade tvärt med skiten!

Jag har ett litet blåsljud på hjärtat sen bebis.
Det har inte påverkat, än.

Men jag har högre vilopuls nu. Låg runt 50 och nedåt innan, nu 70 och uppåt.,,

Aha, då bör du ju vara lite vaksam. Jag har vilopuls på runt 70 men är väl av stress och ångest sen länge alt/och min övervikt.Och rent psykiskt, pulsen ökar på klockhelvetet ju mer jag glor, haha. Jaja jobbar på det ;P. .Men ja det är ju ett observandum ändå om du märkt skillnad som du ju säger (skriver).

Det är nog mest det jag är orolig för.
Men mina värden var bra senast, så jag lever ju fortfarande i nån slags förnekelse kanske.

Går sånt att se på prover?

CDT-prov och PEth-prov tex?
Men behöver du verkligen ett blodprov för att veta att du har problem? Tänker att utfallet nog blir ganska förväntat?

Fattar att det är skitjobbigt verkligen! Starkt att du kämpar med detta! Har du ingen möjlighet att lägga in dig? Förstår att du inte tycker att det passar med jobb, vardagen osv, men vore kanske bra ändå? Förstår helt hur du känner dock!

Kämpa på! 🤗

Jag hade 135 i vilopuls nu på sjukhuset. Inte att rekommendera… inte alkoholrelaterat dock ska tilläggas men det är ingen trevlig känsla. Var rädd om dig!

"Sjukskriv dig. Annars finns det 3 utvägar: fängelse, institution eller död. Jobb finns i överflöd, men du måste jobba åt dig själv först.

Det är inte ens jobbigt, det är bara du som tror det för att du inte tar den hjälp du får""

Tycker han överdriver lite?
Nej tyvärr så gör han inte det. Än så länge har du mycket kvar i ditt liv, men titta tillbaka på saker, visst har drickandet eskalerat fram tills nu? Den kurvan kommer fortsätta eskalera om du inte hugger tag i precis all den hjälp du kan få och behöver.

S skrev igen.
Visa bifogad fil 78489

Ni är så många som skriver om behandlingshem. Jag och kompis pratade om det, att det kanske är bättre att försöka hemmavid först?

Borta blir det ju en helt annan värld, kanske "lättare"?

Ja jag är så kluven.

Jag tror att även om det tar emot att åka till ett behandlingshem och få hjälp med avgiftning och att bli nykter så tror jag att det är en väldigt bra lösning! Jag tror att det är lättare att göra det där än att göra det i din vanliga miljö där du är van vid att dricka. Kolla upp möjligheterna.

Det är nog mest det jag är orolig för.
Men mina värden var bra senast, så jag lever ju fortfarande i nån slags förnekelse kanske.

Går sånt att se på prover?
Min ena farbror drack hela sitt liv. Han var aldrig full, men drack starköl hela tiden. En underbar man som arbetade som gymnasielärare - och var otroligt uppskattad även i den rollen. Han hade jättefina värden trots sin konsumtion, men blev alkoholdement och fick galopperande cancer - och dog. Han var aldrig någon fyllbult utan en välstädat man, som drack.

Fast jag ser mig inte där?

Jag fattar att jag har (extremt) stora problem. Förstår inte varför jag skulle hamna i fängelse t.ex.
Död kan jag ev förstå om min kropp väljer att lägga av.

Än har du ju både vänner och arbete kvar, men är det borta är ju situationen annorlunda, då kanske inte fängelse lika långt bort. Det är svår att veta var ett missbruk tar en.

Sen är det ju otroligt olika, för dig kanske fängelse är det som är minst troligt medans för någon som är väldigt utåtagerande och blir våldsam när den dricker ligger fängelse närmare tillhand.

Min ena farbror drack hela sitt liv. Han var aldrig full, men drack starköl hela tiden. En underbar man som arbetade som gymnasielärare - och var otroligt uppskattad även i den rollen. Han hade jättefina värden trots sin konsumtion, men blev alkoholdement och fick galopperande cancer - och dog. Han var aldrig någon fyllbult utan en välstädat man, som drack.
Just ja! Alkoholdemens finns ju med ja...Hu, det hade vi en på jobbet innan jag sa upp mig.

Just ja! Alkoholdemens finns ju med ja...Hu, det hade vi en på jobbet innan jag sa upp mig.
En otrolig smärtsam upplevelse för oss alla som fanns runt min farbror. Han mådde nog ganska bra i just den delen. Men vi andra… min pappa led oerhört av att se sin smarta storebror blekna bort och pappa drog också och samtidigt ett tungt lass i att ta hand om olika praktiska saker, såsom flytta till mer praktiskt boende, hemtjänst, läkarbesök, ta med sin bror på olika sociala aktiviteter, med mera.

S svarade precis på min instagram:

"Pepp! Jag gick varje dag och ibland oftare på AA för att bli nykter, det är inte så trevligt i början. Men det blir hur jävla bra som helst! Det är det, eller behandling och på behandling så tvingas du gå flera gånger per dag. Det finns två sätt till att sluta dricka och det är att du hittar gud eller kärleken. Det är väldigt svårt att få hitta när man super.

Jag säger det här av kärlek och vill inte tvinga på dig något, men det finns inget annat sätt"

Och jag vet det, och jag ska försöka att gå, eventuellt imorgon? Men det tar emot så himla mycket.
Ta bort ordet "försöka", och så går du bara. Bestäm dig! Så länge du bara försöker så känns det inte helhjärtat.

Senast ändrad:
S svarade precis på min instagram:

"Pepp! Jag gick varje dag och ibland oftare på AA för att bli nykter, det är inte så trevligt i början. Men det blir hur jävla bra som helst! Det är det, eller behandling och på behandling så tvingas du gå flera gånger per dag. Det finns två sätt till att sluta dricka och det är att du hittar gud eller kärleken. Det är väldigt svårt att få hitta när man super.

Jag säger det här av kärlek och vill inte tvinga på dig något, men det finns inget annat sätt"

Och jag vet det, och jag ska försöka att gå, eventuellt imorgon? Men det tar emot så himla mycket.

Mitt råd till dig är att kapitulera inför beroendet. Du kan inte själv längre. Alkoholen styr dig, inte tvärt om, och därför behöver du hjälp. Tar du emot hjälpen nu, helhjärtat, och gör allt vad de som gått före dig föreslår, även om det tar emot och även om du inte tror det kommer funka för just dig—så har du allt det fina i ditt liv kvar när vinden vänder. Du kommer ha ditt jobb, där du uppenbarligen är mycket uppskattad, att gå tillbaka till. Du kommer ha ditt hem kvar. Du kommer inte ha tankat din ekonomi fullständigt. Du kommer ha vänner och nära och kära kvar som fortfarande tror på dig. En behandling nu är bara några månader, och efter det kommer allt gott finnas kvar. Det känns motigt, ja, men sanningen är att det aldrig kommer bli enkelt att tillfriskna. Det finns ingen genväg, eller att bara göra lite. Antingen ger man det 100%, eller så misslyckas man. Vad detta innebär är lite olika från person till person såklart, men erfarenheten från min behandling (som utfördes dagtid på hemmaplan) är att de som hade som vana att helgmissbruka klarade inte av att genomföra behandlingen på hemmaplan, utan flera föll bort. Behandlingshemmen har bäst framgångsprocent av alla vårdinstanserna eftersom det ger en säker, trygg miljö där man kan jobba på det man behöver, och det finns ytterligare en barriär mot att i ett svagt ögonblick dra ut och missbruka.
Annars krävs det 300% mer vilja och djävlar annamma för att lyckas, och då finns det 0 utrymme för svaga ögonblick. Du kommer frestas att fuska och ljuga för dig själv: för tänk på det, "jag orkar inte idag" är bara en lögn. Hur många gånger sa jag inte det till mig själv och andra, men tänk, att missbruka fanns det alltid ork för. "Jag kan inte" är också en lögn, likaså är "imorgon" en lögn. Allt du gör idag, gör du imorgon.
Fråga dig detta—Du var nykter i 150 dagar, varför fortsatte det inte så? Vad är skillnaden denna gången?

Ja kanske.
Jag kan ju aldrig relatera till de på AA, få jag varken behövt åka in, fått sparken, förlorat föräldravård osv osv

Ser mig som en "lättviktare" där. Ser mig inte som förmer, men ja, kan inte relatera riktigt.
Inte ännu nej...

Vad tror du de andra på AA, som varit ännu djupare, skulle tipsa dig om att göra om de läste det här?
Precis - att söka hjälp och sluta dricka INNAN du mister jobbet, blir haffad av polisen, hamnar på sjukhus och INNAN du är på ruinens brant rent ekonomiskt.

Inte ännu nej...

Vad tror du de andra på AA, som varit ännu djupare, skulle tipsa dig om att göra om de läste det här?
Precis - att söka hjälp och sluta dricka INNAN du mister jobbet, blir haffad av polisen, hamnar på sjukhus och INNAN du är på ruinens brant rent ekonomiskt.

Precis.

Det gemensamma med de andra på AA är inte kläder, arbete, civilstatus eller annat.

Den gemensamma nämnare med andra på AA är att alla i rummet har förlorat kontrollen över sitt drickande. Leta inte efter andra gemensamma beröringsytor.

Jag vet att du vet, Pepp, men jag kopierar in ändå:

" ...
Anonyma Alkoholister är en gemenskap av män och kvinnor, som delar sina erfarenheter, sina förhoppningar och sin styrka med varandra för att söka lösa sitt gemensamma problem och hjälpa andra att tillfriskna från alkoholism.

Det enda villkoret för medlemskap i AA är en önskan att sluta dricka."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka