Sv: Kantring?

WOOW, tack för alla underbara svar:)

Tro jag fattar nåt så när iallafall.
"rulla i galoppen, ska hästen vara "kort olåg" då?
Ska jag sitta ner eller ha fältsits när jag ska försöka lära mig "kantring?"

Vad roligt att du tror de kan vara till nytta!

Jag skulle inte koncentrera mig så mycket på formen inledningsvis utan hitta balansen och där du hittar den - den formen skulle jag använda ett litet tag!! Sen när du känner er stadiga och samspelade där skulle jag sträva efter att kunna reglera formen, rulla för mej är att kunna ligga och jobba en längre stund i samma läge så småningom ett läge DU väljer!!
Men för att återgå till ämnet när du hittat balansläget och är redo att utveckla skulle jag börja med att försöka hitta läget rund och låg inte varken lång eller kort utan lagom!! känns hästen lång försök korta ihop LITE känns hästen kort försök länga LITE och - DÄR!! i mitten har du förmodligen "lagomläget" att utgå ifrån!!
Det viktigaste är egentligen att ryggen känns uppe och halsen inte är spänd resten är detalj nivå och kan varieras för att komma åt lite olika ställen träningsmässigt!! På två gärdesvarv kanske du såmåningom kan byta formläge 2-4 ggr varje ½ varv eller så bara små små små knappt märkbara lägesförändringar uppåt/neråt för att testa lösgjordheten...

Som du förstår är detta en lång process inget man gör över en natt precis!!

Fältsits är att föredra för både din och hästens skull för det är ett sjuj*kla träningspass för dej själv också kommer du märka!!!

ursäkta men, måste jag veta skillnaden mellan 3stegs o 4stegsgalopp för att kunna "kantra" dvs, kort,låg,rund arbetsgalopp?

Trodde tyvärr att galopp är galopp:confused:

Nej!! alltså du känner ju skillnaden även om du inte kan beskriva vilket som är vad - jag lovar!! Jobba du lungt på och tänk bara galopp i nu läget

ursäkta men, måste jag veta skillnaden mellan 3stegs o 4stegsgalopp för att kunna "kantra" dvs, kort,låg,rund arbetsgalopp?

Trodde tyvärr att galopp är galopp:confused:

Tja...trestegs är det som dom på rutin går upp i när man får ur dom ur trav, sen om det blir att springa riktigt fort så övergår dom till fyrstegs. Du kan ju lyssna på hästens ben när du kantrar om du har ett sånt underlag. Det låter da da DA- da da DA -da da DA-da da DA och det är "gunghäströrelse".

Jag brukar tänka på skillnaden som att när man kantrar sitter man ner o tar det lugnt, i riktig fyrsteggallop så vill man gärna luta sig framåt på en utsträckt häst så har man vinden visslande i håret :)

Här har du en förklaring på engelska med snygga bilder som visar hur hovarna faller:

http://www.equusite.com/articles/basics/basicsGaits.shtml

Håller med om att det är förvirrande...som jag skrev tidigare, jag som är uppvuxen med engelska tycker det är lite lustigt att svenska har galopp som samlingsord medans man på engelska är mycket noga med att canter och gallop är 2 helt olika gångarter.

Fast nu var det ju inte precis det som TS efterfrågade inledningsvis eller hur att galoppera så det visslade i öronen utan snarare tvärtom hur hon skulle få sin för ivriga häst lite mer lugn och avspänd i sin galopp så då kan man ju förutsätta att hom vill rida trestegs som du kallar det:angel: :D

ÄSCH GLÖM DETTA JAG LÄSTE INTE BÅDA DINA INLÄGG BARA DET ÖVERSTA SORRY!!!

Senast ändrad:

Fast nu var det ju inte precis det som TS efterfrågade inledningsvis eller hur att galoppera så det visslade i öronen utan snarare tvärtom hur hon skulle få sin för ivriga häst lite mer lugn och avspänd i sin galopp så då kan man ju förutsätta att hom vill rida trestegs som du kallar det:angel: :D

ÄSCH GLÖM DETTA JAG LÄSTE INTE BÅDA DINA INLÄGG BARA DET ÖVERSTA SORRY!!!

Ingen fara :rofl:

Erkänn att det var en vacker och balanserad häst :love: på filmen på Wiki

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama