R

rosita

Vad menas med att man "kantrar" i galoppen och hur gör man?
Har ett fullblodssto som gärna vill rusa i galoppen och fick rådet att "kantra" men vet inte riktigt hur jag ska göra.

Sv: Kantring?

Ordet kantra för mig är att galoppera i arbetsgalopp en lång sträcka för att bygga kondition. Vet inte det var det du tänkte på men det är det jag täbker när jag hör ordet...

Ordet kantra för mig är att galoppera i arbetsgalopp en lång sträcka för att bygga kondition. Vet inte det var det du tänkte på men det är det jag täbker när jag hör ordet...

Ungefär galoppera i arbetsgalopp eller däromkring. Hästen i jämvikt, dvs i balans och fri att arbeta framåt.

Detta är den allmänt vedertagna betydelsen för det svenska uttrycket "kantra" och det kommer mycket riktigt ur ett utav engelskans ord för galopp - canter

Kantra ute på ett stort härligt fält nu i vårsolen :love: :love:

Detta är den allmänt vedertagna betydelsen för det svenska uttrycket "kantra" och det kommer mycket riktigt ur ett utav engelskans ord för galopp - canter

Jo fast galopp på svenska kan väl betyda både trestegs- och fyrstegsgalop?

För att på engelska är canter alltid trestegsgalopp. Walk, trot, canter och gallop är de fyra gångarterna på engelska och skillnaden mellan canter och gallop är 3-steg och 4-steg.

Fattar egentligen inte rådet som TS fick, om man har en häst som rusar i gallop så rusar den i trestegsgallop också...:crazy:

Är det någon som kan ge TS svar på hur man får till en arbetsgalopp/canter i st för galopprusning?
Tror det var det h*n var ute efter...

Fattar inte vad du menar?? Jag skriver ju just det att Citatet från Frajda angående arbetsgalopp i konditionsträningssyfte är den allmänt vedertagna svenska betydelsen för det försvenskade ordet "kantra" mej veterligen är arbetsgalopp 3-taktig (åtminstonde bör den så vara).

Kantra ute på ett stort härligt fält nu i vårsolen :love: :love:

det går nog säker jättebra med en het häst med löparskalle..
jag kan inte göra det med mitt fullblod, då blir det race galopp..
i skogen och på bana går bra med inte på ett stort gärde.

Är det någon som kan ge TS svar på hur man får till en arbetsgalopp/canter i st för galopprusning?
Tror det var det h*n var ute efter...

Hmm... Det är inte det lättaste - jag vet av erfarenhet :angel: Min strategi är att vara inställd på att de första passen kommer inte bli helt lyckade - de är inlärningstillfällen där man måste ha en viss felmarginal med i beräkningen!! Jag har letat upp lämplig yta förslagsvis ett gärde!! Sen blir det mest till att träna fattningar och avbrott första passen!! Ev. en och annan ryggning mest för att testa "bromsen/lydnaden" I början taggar häsen ofta igång och blir het och vill iväg men efter en lång stund brukar de varva ner - blir det inte mer än så här - typ!! Bit för bit känner man när man kan lägga till ett par galoppsprång (innan de börjar häva sig på) och så nytt avbrott - klapp - ny fattning. På mellan 5 - 10 pass brukar hästarna ha förstått principen (beroende på hur "springgalna" dom är) och man kan ligga och kantra i rund och fin arbets galopp (med en häst som lyssnar efter ev. förhållning) varv efter varv på gärdet om man så önskar!! Beroende lite på gärdets storlek brukar jag köra 2-4 varv sen ½-1 varv skritt och sen samma åt andra hållet!!

Jag har kört denna metod på ett antal hästar nu och den har ännu inte misslyckats så för mej är det helt klart rätt melodi!! Det gäller bara att ha is i magen i början och förstå att de protesterar och inte vill gå iform innan de fattat poängen med att bryter jag av när hon där uppe säger till får jag galoppera mer än om jag inte gör det!!

Lycka Till ialla fall TS vilken metod du än väljer att prova med!!!

Senast ändrad:

Jag brukar inte *förorda* Graman men vid Cantring så gör jag det , då blir det lite mer kontroll över det hela öka och minska tempon och *rulla * på i galoppen ..

Mvh Mia

Nä jag känner att första svaret på detta inte blev tillräckligt utan jag måste få utveckla lite...

Alltså enligt min mening kan en graman i detta läge bli direkt livsfarligt!! Vi pratar om hästar som tenderar att rusa inte direkt formkorrigering!! Med en graman på en sådan häst som inte är mogen för att "rulla" i galoppen kanske inte fysiskt men framför allt inte mentalt, är risken stor att kocentrationen går åt till att spjärna emot och komma ifrån gramanens inverkan med följd att de lätt tappar balansen vid konflikt i munnen eller snavar för att de inte ser sig för!!!
Så nej!! vid närmare eftertanke skulle jag absolut inte sätta på en graman i detta läge!!

MÖJLIGEN!! i ett senare läge när hästen förstått principen och lungt galopperar efter önskemål men tenderar att lägga sig tung i hand för att de inte orkar och vill få "bärhjälp" men förmodligen inte då heller för det lägger väldigt stort ansvar på ryttaren att orka bära och hålla hästan kvar på benen om den skulle snubbla eller man kan orsaka att hästen snubblar om man svajar till med handen och hästen har lagt balansen där... Nä då skulle jag nog återgå till att träna fattningar i styrketräningssyfte för att den ska orka rulla på utan hjälptygel!!

Men detta är ju min åsikt och jag vill iofs inte på något vis påstå att den är det enda rätta:o ...

WOOW, tack för alla underbara svar:)

Tro jag fattar nåt så när iallafall.
"rulla i galoppen, ska hästen vara "kort olåg" då?
Ska jag sitta ner eller ha fältsits när jag ska försöka lära mig "kantring?"

Det var överhuvudtaget INTE till dig mitt svar var !!
Är fruktansvärt dålig på dessa knappar ..

Och som du sa utan att sett hästen kan varken du eller jag mer än ge råd sen är det trådskaparen som känner och vet hur sin häst fungerar angående graman eller inte graman . Och får ta åt sig av de råd som känns bäst för denne .

Mia

Fältsits, hästen i egen balans, låg form, ska kännas som en gunghäst;)

Fattar inte vad du menar?? Jag skriver ju just det att Citatet från Frajda angående arbetsgalopp i konditionsträningssyfte är den allmänt vedertagna svenska betydelsen för det försvenskade ordet "kantra" mej veterligen är arbetsgalopp 3-taktig (åtminstonde bör den så vara).

Hej
Nu är det så att engelska och inte svenska är mitt modersmål så jag har faktiskt inte förstått att "arbetsgalopp" betydde just trestegsgalopp = canter, nu vet jag det :)

Det är lite förvirrande att både canter och gallop heter galopp på svenska så har man olika "undertyper" med galopp.

Och inte blir det lättare av att man på engelska kan prata om en working trot/working canter/working gallop, dom som tränar galopphästar pratar om att dom tränar i "working gallop" som är fyrstegsgallop fast inte "fullt ös"....så du får ursäkta om jag blir lite förvirrad....:crazy: för att det låter spontant som om working gallop och arbetsgalopp är samma sak vilket de alltså inte är.

ursäkta men, måste jag veta skillnaden mellan 3stegs o 4stegsgalopp för att kunna "kantra" dvs, kort,låg,rund arbetsgalopp?

Trodde tyvärr att galopp är galopp:confused:

Förresten, ska hon vara "kort o låg" eller "lång o låg, dvs,inte samlad?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama