För min egen del har jag övat, övat och övat... Först när jag var mycket yngre iakttog jag andra människor och studerade hur de reagerade i olika situationer och vad man "borde" ha för känslor, och så har jag försökt agera lite likadant för att inte sticka ut alldeles för mycket.
Men på äldre dar har jag istället börjat öva på att lyssna inåt. Först måste jag öva på att verkligen bara stanna upp och lyssna, och där har jag haft stor hjälp av meditation. Jag kunde inte stanna upp överhuvudtaget utan var ständigt otålig och på väg nånstans med ständigt tjattrande tankar i skallen, så jag behövde öva ganska mycket på att bara få tyst på dem för att lämna plats till att bara vara stilla och lyssna.
Jag kunde inte känna inåt varken fysiskt eller psykiskt när jag började. "Känn hur det känns i tårna" sa en mindfulnesstränare jag gick hos, och jag såg ut såhär:
och svarade "jag har inte ont i mina tår så hur sjutton skulle jag kunna känna dem??" En annan av deltagarna beskrev hur hon kände värmen i tårna, hur hon kände blodet pulsera, hur hon kunde känna känslan av hur den ena tån låg emot den andra tån och liksom själva texturen av tåns kött på något sätt... För mig lät det som väääldigt spejsat!....
Men efter att ha försökt och övat, övat, övat så kan jag nu känna mina tår - även om det inte gör ont i dem. Och genom att öva upp att lyssna på min kropp så kunde jag sedan fortsätta att öva upp att lyssna till mina känslor.
För mig har det handlat mycket om att lära mig själva tekniken "att stanna upp och lyssna". När jag har lärt mig den så har jag kunnat stanna upp och lyssna inåt och känna efter, och så småningom även registrerat hur mina känslor känns. Och om jag väl har känt en känsla så har jag försökt att stanna kvar i den och "känna efter" riktigt ordentligt hur den känns - var sitter den i kroppen, hur känns den, hur reagerar jag på den, mm, mm.
Nästa steg är att börja lära sig hur man ska uttrycka känslorna, men det törs jag inte ge mig in på för jag är inte riktigt där än...
Att bara komma till dit jag är nu har tagit ÅR för mig.